قدس آنلاین-ایلام-غلامرضا محمدمرادی: دو منطقه ایوان و چوار از توابع استان ایلام به مثابه دوقلوهای به هم چسبیده ای هستند که از دیرباز دارای مشترکات مختلف و متنوع قومی و قبیله ای خاصی با هم بوده و مردمان اش نیز در اوج اخوت، محبت و مودت و در نهایت آسایش و آرامش و بدون کوچکترین اختلاف و تفرقه ای، به زندگی روزمره خویش پرداخته اند و تعاملات و ارتباطات شان زبانزد عام و خاص بوده است

انتقال آب" سیاهگِل "با صلح به" گُل " تبدیل می شود

به گزارش قدس آنلاین از ایلام، در چند سال اخیر و به دلیل کاهش نزولات آسمانی و وقوع خشکسالی ها، منطقه چوار با بحران شدید کم آبی مواجه شد و مسؤلان امر نیز تنها راه برون رفت این بخش از بحران آب را استفاده و بهره گیری از آب چشمه های ایوان( سیاهگِل ) کارشناسی و ارزیابی کردند و پس از رایزنی های فنی، مهندسی و اداری، بودجه مناسب برای این امر مهم اختصاص یافت و پیمانکار پروژه انتقال آب نیز مشخص شد.

اما پس از انتشار خبر انتقال اندکی از آب بلا استفاده چشمه های سیاهگِل به بخش چوار و بر اساس مطالب وارده، امام جمعه این شهر( ایوان ) که خود باید منادی اتحاد، همدلی، همزبانی، همبستگی و وحدت همه جانبه بین ایلات، قبایل و طوایف باشد، علیه این پروژه انسانی و عمرانی لب به اعتراض گشود و بیشتر خطابه های خود را در ایام هفته و تریبون نماز جمعه به انتقال آب چشمه های سیاهگِل اختصاص داد و همین گلایه و شکایت و اعتراضات ایشان موجب شد تا موجی از نارضایتی در بین مردم فهیم شهرستان ایوان علیه این طرح ایجاد شود.

مردم بصیر، فهیم، خونگرم و میهمان نواز ایوان غرب به خوبی می دانند که بین آنان و مردم چوار اندکی فاصله، اختلاف، تفاوت و تبعیض نیست و این دو در طول تاریخ باهم و در کنار هم بوده اند و اگر قرص نانی هم یافته، بالسویه بین خود تقسیم کرده اند و خوشبختانه تا کنون هیچگونه تنش و درگیری باهم نداشته اند.

اگر به پیشینه وصلت های سببی و نسبی فی مابین مردم ایوان و چوار توجه شود، کاملاً محرز و مبرهن است که این دو منطقه دارای اشتراکات خونی، ارضی و قومی و قبیله ای بی شماری بوده و هستند و هیچ عاملی نمی تواند این دوقلوهای جدایی ناپذیر را از هم مجزا و تجزیه کند.

 اگر به صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و دیگر پروژه های صنعتی و عمرانی مستقر در چوار مراجعه گردد، به خوبی مشهود و نمایان است که تعداد زیادی از فرزندان برومند شهرستان ایوان هم اکنون در این پروژه ها مشغول کار و تلاش اند و اگر آبی هم از چشمه های سیاهگِل به این بخش سرازیر شود بدون شک، علاوه بر مردم چوار، اهالی شهرستان ایوان نیز از آن منتفع و بهره مند خواهند شد.

امام جمعه محترم ایوان! همان طور که مستحضرید و کاملاً اطلاع دارید، مردم ایوان و چوار هم مرز و هم نظر اند و تا کنون با صلح، آشتی و برادری امورات فی مابین را حل و فصل نموده و خواهند نمود و این قضیه کوچک نیز با وساطت مصلحان، معتمدین، بزرگان و مردم شریف ایوان و چوار و مسؤلان ارشد استانی و کشوری، به سرانجام خواهد رسید و بهتر است در آستانه اربعین حسینی به جای ایجاد کمپین« خون می دهیم اما آب هرگز » کمپین« اتحاد و همدلی چوار و ایوان » برقرار گردد و زمینه صلح و سازش و انتقال مسالمت آمیز آبی که کاملاً بلا استفاده است و به عراق سرازیر می شود را فراهم نماییم تا باقیات و صالحاتی ابدی برای خود به یادگار بگذاریم.

جناب حاج آقای لروند! تریبون نماز جمعه، تریبون همدلی و همزبانی است و باید بیش از پیش دل ها را به هم نزدیک سازد و بایستی از هرگونه اعلام نظر تفرقه انگیز، اغتشاش آفرین، کدورت زا و اختلاف افزا جداً خودداری شود و مردم را به وحدت و برادری و حل و فصل امور بر مبنای حق و قانون، رهنمون سازیم.

امام جمعه معزز ایوان! مردم چوار و روستاهای آن نیازمند آب اند و آب نیز در چند قدمی اشان( سیاهگِل ) به وفور یافت می شود اما چرا باید از این مایه حیات بی نصیب بمانند و آب انتهای چشمه های سیاهگِل به دجله و فرات در عراق بپیوندد و برادران دینی و همجوارتان در عطش بسوزند؟!

خطیب توانا جناب حاج آقای لروند! همانطور که کاملاً واقف و مطلع اید، مردم چوار و ایوان همچون یک روح در دو کالبد هستند و روا و شایسته نیست که یکی از این کالبدها در آب غوطه ور باشد و دیگری برای آب شرب سخت در مضیقه بماند.!

امام جمعه محترم ایوان! بنا بر اعلام مسؤلان وزارت نیرو( آب و فاضلاب روستایی) میزان آبی که قرار است به چوار انتقال یابد، انتهای آب چشمه های سیاهگِل است و هیچ چرنده و پرنده ای هم از آن ارتزاق نمی کند و انتقال آن هیچ خللی در امورات و منابع آبی شهرستان ایوان ایجاد نخواهد کرد و هم اکنون نیز بودجه آن تخصیص یافته و پیمانکارش نیز تعیین شده است، پس لطفاً بیش از پیش به وصل و اتحاد این دو منطقه بیندیش تا این فصل و فاصله ها کاهش یابند چرا که این تنش و اصطکاکات هیچ عواقب خوشی به همراه نخواهد اشت.!

 جناب حاج آقای لروند! بر مبنای ماده یک قانون توزیع عادلانه آب" بر اساس اصل 45 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، آبهای دریاها و آبهای جاری در رودها، و انهار طبیعی و دره ها و هر مسیر طبیعی دیگر اعم از سطحی و زیرزمینی، سیلابها و فاضلابها و زه آبها و دریاچه ها و مردابها و برکه های طبیعی و چشمه سارها و آبهای معدنی و منابع آبهای زیرزمینی از مشترکات بوده و در اختیار حکومت اسلامی است و طبق مصالح عامه از آنها بهره برداری می شود. مسئولیت حفظ و اجاره و نظارت بر بهره برداری از آنها به دولت محول می شود"! پس قانون برای همه فصل الخطاب است و ما نباید با خطابه و نگارش، به مقابله با قانون برخیزیم.

امام جمعه معزز ایوان! موضوع انتقال آب سیاهگِل به چوار یک موضوع کاملاً انسانی و حیاتی است و نباید با مباحث و تنش های خاص سیاسی و جناحی، خلط و آمیخته شود چرا که این آب برای شرب و ادامه حیات مردم این منطقه( چوار ) است و در این پروژه عمرانی و احیاءگر، هیچگونه معادله و مبادله سیاسی ننهفته است.!

جناب حاج آقای لروند! همانطور که مستحضرید، از بیش از 1400 سال پیش، شیعیان، مسلمانان و آزادی خواهان جهان، بر یزید و یزیدیان به خاطر بستن آب بر روی حضرت سیدالشهداء(ع)، اولاد، انصار و اعوان اش به وفور لعن و نفرین ساری و جاری می سازند و بر" حُر ابن یزید ریاحی " ها نیز مادام العمر سلام و صلوات بدرقه می کنند.! پس بیایید تا در راستای اهداف امام حسین(ع) گام برداریم و مردم را به صلح و سازش و اخوت و برادری فراخوانیم و با گفته، نوشته و خطابه مان؛ ریشه کینه، کدورت و عداوت بین مردم را به خوبی بخشکانیم.

امام جمعه محترم ایوان! اگر ائمه جمعه استان کردستان نیز این طرز تفکرات را داشتند، پس بایستی در برابر انتقال آب کم نظیر سیروان به مناطق گرمسیری استان های کرمانشاه و ایلام، خطابه ها سر می دادند و مردم را به مقابله فرا می خواندند و این طرح بزرگ ملی را ابتر و بی فرجام می ساختند.! پس انتظار می رود که تریبون نماز جمعه آن شهرستان را به تریبون قانون و زمینه ساز اتحاد و همدلی بین این دو همسایه و یار دیرین" چوار و ایوان " که همچون" شاکه و خان منصور " در کنار هم به آرامش رسیده و می رسند، تبدیل فرمایید.

جناب حاج آقای لروند! همانطور که استحضار دارید، رهبر فرزانه انقلاب« مدظله العالی » می فرمایند" راه درست، راه قانون است. همه تابع قانون باشند، همه تسلیم قانون باشند. گاهی ممکن است یک قانون، صددرصد درست هم نباشد، اما از بی‌قانونی بهتر است. گاهی ممکن است در یک بخشی، یک خطائی هم از مجری قانون سر بزند که من و شما بفهمیم او در اجرای قانون این خطا را کرده است؛ اما اگر نتوانیم آن را از طریق قانونی اصلاح کنیم، تحمل آن بهتر است از این‌که باز بی‌قانونی کنیم " پس اگر با دوستی و محبت قانون اجراء گردد و امورات مردم حل و فصل شوند، اثار و برکات اش بیش از پیش خواهد بود و نارضایتی ها نیز به حداقل خواهند رسید.

امیدواریم که با تفکرات صلح جویانه و خیرخواهانه جناب حاج آقای لروند امام جمعه محترم ایوان و با عنایت و مساعدت مردم شریف، فهیم، بصیر، ولایتمدار و صلح جوی این شهرستان، این پروژه مهم و حیاتی به سرانجام برسد و یاد نیکنامی مردمان این دیار( ایوانغرب ) برای همیشه تاریخ در اذهان حک شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.