قدس آنلاین - رها واعظی: فیس بوک، شبکه ای اجتماعی است که از سال 2004 در دانشگاه هاروارد به وجود آمد. برای بهره‌گیری از فیس‌بوک، کاربران باید در آن نام‌نویسی کنند، سپس می توانند با ایجاد نمایه شخصی، افزودن دیگر کاربران به فهرست دوستان، فرستادن و دریافت پیام در این شبکه اجتماعی فعالیت داشته باشند.

از دیگر امکانات این سیستم می توان به مواردی همچون؛ پیوستن به گروه‌های مورد علاقه، یافتن همکاران، همکلاسی‌ها، پسندیدن پست ها، بیان دیدگاه ها و دسته‌بندی دوستان اشاره کرد.

براساس ادعاهای عنوان شده توسط مدیران فیس بوک، همه جوانب این سیستم کاملاً واضح، شفاف و مطابق با استانداردهای اینترنتی جهان است و هیچگونه قصدی برای سوء استفاده از افراد در این شبکه اجتماعی وجود ندارد.

در واقع فیس بوک، در زمان ثبت نام کاربران در این سیستم، به وی این اطمینان را می دهند که تمامی پست ها و اطلاعاتی که توسط کاربر بر روی فیس بوک منتشر می شود، متعلق به خود او می باشد و کاربر قادر است چگونگی انتشار، شرایط امنیتی و تنظیمات برنامه های نرم افزاری مرتبط را به طور کامل تحت کنترل خود داشته باشند.

البته این ادعاهای فیس بوک، در عمل کاملاً مغایر حفظ حریم خصوصی افراد می باشد. به تازگی شرکت فیس بوک، طرحی را عملی کرده است که یکی از بزرگ ترین شرکت های بیمه خودرو در انگلستان با نام آدمیرال، از آن بهره می گیرد. در این طرح، کمپانی بیمه می تواند به تجزیه و تحلیل صفحه فیس بوک رانندگان بپردازد و قیمت بیمه را براساس شخصیت صاحبان خودروها تعیین کند.

این طرح سبب ایجاد ابهام برای کاربران شبکه اجتماعی فیس بوک، در زمینه حفظ حریم شخصی افراد شده است. در حقیقت، شرکت بیمه آدمیرال با استفاده از الگوریتمی، به تجزیه و تحلیل شخصیت یک راننده می پردازد، افراد را شناسایی می کند و در نهایت براساس تجزیه و تحلیل سیستمی خود به آن ها نمره می دهد و مبلغ بیمه خودروی آن ها را براساس پست های فیس بوکشان تعیین می کند.

توجیه دو کمپانی فیس بوک و آدمیرال برای این همکاری، ایجاد امنیت برای رانندگان و بویژه رانندگان جوان، براساس تحلیل و کشف عادت های آن ها با دریافت اطلاعات صفحه شخصی فیس بوکشان می باشد. این بدان معناست که فیس بوک برای منافع خود، تمامی اطلاعات کاربران را در اختیار کمپانی بیمه آدمیرال قرار داده است و این موضوع کاملاً مخالف قانون حفظ حریم خصوصی افراد می باشد.

فیس بوک پس از گسترش اعتراضات کاربران خود در این زمینه، عنوان کرده است؛ تنها به این دلیل اجازه دسترسی به پست های فیس بوک کاربران را به شرکت بیمه آدمیرال داده است، که ثابت کند با کنترل غیر مستقیم رانندگان جوان، می تواند سبب کاهش شرایط خطرآفرین برای آن ها بشود.

در الگوریتمی که شرکت بیمه آدمیرال برای تحلیل پست های کاربران فیس بوک از آن ها استفاده می کند، مفهومی تعیین شده است که نشان می دهد استفاده از علامت تعجب در پست های کاربران معنای این را دارد، که آن ها رانندگان بدی هستند. همین موضوع کافی است، که نشان دهد، فیس بوک برای منافع خود، اطلاعات کاربرانش را در اختیار بیمه آدمیرال قرار داده است و براساس منافع شرکت بیمه، الگوریتم مشخصی طراحی کرده است، به این ترتیب بیمه آدمیرال نیز براساس منافع خود با فیس بوک شریک شده و از رانندگان به بهانه یک علامت تعجب، حق بیمه بیش تری دریافت می کند.

این موضوع روشن است که شرکت فیس بوک حق استفاده از اطلاعات شخصی کاربران خود را برای کمک به تصمیم گیری صحیح یا ناصحیح یک شرکت بیمه ندارد و داده های افراد حقیقی نباید بدون اجازه آن ها، برای انجام یک پروژه یا برنامه سازمانی مورد بهره برداری قرار گیرد.

در ادامه اعتراض کاربران فیس بوک به این شرکت، بیانیه ای از سوی این شبکه اجتماعی منتشر شد. در این بیانیه عنوان شده است، که فیس بوک اهمیت زیادی برای حفاظت از حریم خصوصی افراد قایل است و از افشای اطلاعات فیس بوکی کاربران خود جلوگیری می کند، اما برای تصمیم گیری در خصوص پروژه هایی مشابه همکاری با شرکت بیمه آدمیرال، واجد شرایط می باشد.

با وجود صدور چنین بیانیه ای توسط فیس بوک، سخت می توان پذیرفت که این شبکه اجتماعی از حریم خصوصی افراد محافظت کند. شبکه ای که برای انجام یک بازی آنلاین ساده، عمومی بودن و یا نبودن نمایه، فهرست دوستان و یا عمومی کردن آدرس پست الکترونیکی کاربر، از وی اجازه می خواهد، چطور ممکن است، که برای مساله مهمی مانند ارایه اطلاعات صفحه فرد به یک شرکت بیمه، از وی اجازه ای نخواهد؟

البته فیس بوک عقیده دارد که همکاری وی با شرکت بیمه آدمیرال برای کاربران مثبت، سودمند بوده و نتیجه آن، تخفیف در هزینه بیمه خودرو می باشد. اما این موضوع برای افرادی که تصاویر و یا دیدگاه های خود را در این شبکه اجتماعی به اشتراک می گذارند، دلیل قانع کننده ای نبوده است.

به گفته کارشناسان، اگر شرکت فیس بوک بخواهد به چنین روندی در برنامه های سازمانی خود ادامه دهد، احتمالاً کاربران زیادی این شبکه اجتماعی را رها کنند و قیمت سهام این شرکت بیش از گذشته کاهش یابد. بنابراین بهتر است فیس بوک خود را با این توجیه که به فکر امنیت جان کاربرانش می باشد، گول نزند. زیرا برنامه های اینچنینی تنها نشان دهنده آن است، که فیس بوک قصد سوء استفاده از اطلاعات شخصی کاربران را در راستای کسب منافع شرکت خود، دارد.

منبع : گاردین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.