حضور مقتدرانه ایران در آبهای آزاد نه تنها باعث دلگرمی کشورهای دیگر است بلکه نشان دهنده سطح بالای توانمندی ایران در عرصه نظامی و ساخت تجهیزات سبک و سنگین است.

گزارش مبارزات ایران با دزدان دریایی/اسکورت بیش از ۳ هزار کشتی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، ناوگروه های نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران در دهه گذشته نقش مهم و تاثیرگذاری در حفظ امنیت منافع کشورمان در آبهای آزاد داشته اند. اسکورت و پشتیبانی از نفتکش ها و کشتی های تجاری ایرانی و حتی کشتی ها و شناورهای کشورهای دیگر مسئله مهمی است که بارها ثمره و نتیجه آن را در طی سالیان گذشته دیده ایم.
نیروی دریایی راهبردی ارتش تاکنون ۴۴ ناوگروه به نقاط مختلف دنیا اعزام کرده است که در این مدت ماموریت های زیادی را برای ارتقای دیپلماسی دریایی و افزایش سطح امنیت شناورهایمان در آبهای آزاد انجام داده اند.
در همین حال یکی از مهم ترین چالش های امروز در دریا شکل گیری مدل های جدیدی از دزدان دریایی است که با استفاده از سلاح های مدرن، مشکلات زیادی را برای کشتی های تجاری و غیر تجاری بوجود آورده اند. دزدان دریایی با حمله به کشتی ها و نفتکش ها علاوه بر دزدی اموال ملل دیگر اتباع آنها را نیز به گروگان گرفته و برای آنها ایجاد مشکل می کنند. لذا برخورداری از توانمندی نظامی دریایی برای حفاظت از خود در پهنه وسیع دریاها یک ضرورت انکار ناپذیر است.

اسکورت بیش از ۳ هزار کشتی

خلیج عدن و تنگه باب المندب با توجه به موقعیت استراتژیک و حضور دزدان دریایی سومالیایی از حساسیت ویژه ای برخوردار است و ناوگروهای ایران با محوریت حفاظت از کشتی هایمان به این مناطق اعزام می شوند
دریادار سیاری در گفتگو با مهر در خصوص اهمیت این منطقه گفت: «یکی از جاهایی که برای برقراری امنیت بسیار اهمیت دارد، «خلیج عدن» است، زیرا بیشترین محل عبور کشتی های تجاری و نفتی ما از این خلیج انجام می شود. ناوگروه های نداجا در چند سال گذشته نزدیک به ۳ هزار کشتی را اسکورت کرده و بیش از ۳۰۰ بار با دزدان دریایی درگیر شده‌اند، که ۱۹۵ مورد از این درگیری ها خیلی نزدیک بوده است. »
البته اسکورت کشتی های ایرانی و حفاظت از نفتکش ها توسط نیروی دریایی ارتش تنها مختص چند سال گذشته نیست و در دوران دفاع مقدس نیز بیش از ۱۰ هزار کشتی تجاری و نفتکش به مقصد جزیره خارک و بندر امام اسکورت شده بود تا چرخه اقتصاد مملکت در آن زمان بچرخد.

۳ بار درگیری با دزدان دریایی در سال جاری

در سال جاری نیز ناوهای جنگی ایران ۳ بار با دزدان دریایی درگیر شدند و باز هم با اقتدار توانستند علاوه بر شکست آنها از کشتی ها و نفتکش های ایرانی حفاظت کنند. اواخر فروردین ماه بود که دریادار حبیب‌الله سیاری خبر از حمله هفت فروند قایق دزدان دریایی به یک کشتی ایرانی داد که با برخورد شدید ناوگروه چهلم متشکل از ناو پشتیبانی تنب و ناوشکن البرز مواجه شده بودند.
در اواسط تیرماه نیز دوازده فروند قایق دزدان دریایی حامل ۱۱۵ نفر مسلح که قصد ربودن یک فروند نفتکش ایرانی را داشتند با حضور به موقع ناوگروه چهل و یکم نیروی دریایی ارتش مواجه و متواری شدند. دزدان دریایی در حوالی تنگه باب المندب قصد ربودن یک فروند نفتکش ایرانی را داشتند که پس از مواجهه با حضور ناوشکن شهید دریابان نقدی متواری شدند. دزدان دریایی با همان استعداد و به فاصله ۳ ساعت، بار دیگر به سمت نفتکش ایرانی هجوم آوردند که باز هم ناوگروه چهل و یکم نیروی دریایی ارتش متشکل از ناوشکن شهید دریابان نقدی و ناو جمهوری اسلامی ایران لاوان آنها را ناکام گذاشت. این ناوگروه پس از دفع حمله دو مرحله ای دزدان دریایی به نفتکش ایرانی، این شناور را تا رسیدن به مسیر و منطقه امن اسکورت کرده بود.
آخرین درگیری ایران با دزدان دریایی اواخر ماه گذشته بوقوع پیوست که بر اساس آن ۳ مرحله حمله سنگین دزدان دریایی به دو کشتی تجاری ایرانی با رشادت تکاوران نیروی دریایی ارتش در ناوگروه ۴۴ این نیرو ناکام ماند.

بامداد بیست و هفتم مهرماه دزدان دریایی خلیج عدن که عمدتا از سواحل سومالی حرکت و اقدام به دزدی می کنند، به کشتی تجاری ایرانی هجوم برده و قصد ربایش این کشتی را داشتند ولی پس از تبادل آتش سنگین بین طرفین فرار را بر قرار ترجیح دادند.
این دزدان در دو مرحله دیگر به کشتی تجاری دیگری از کشورمان، نخست با هشت فروند قایق در ۴۶ مایلی جنوب عدن و سپس با ۱۳ فروند قایق در ۵۵ مایلی جنوب عدن با تعداد نفرات زیاد و تجهیزات پیشرفته حمله می کنند که در هر دو مرحله با تبادل آتش گسترده بین دزدان و ناوگروه نیروی دریایی ارتش ناکام می مانند و پا به فرار می گذارند.
ناوگروه ۴۴ نیروی دریایی ارتش متشکل از ناوشکن الوند و ناو پشتیبانی رزمی بوشهر از اواسط مهر ماه به منظور برقراری امنیت خطوط مواصلاتی و به اهتزاز درآمدن پرچم کشورمان ماموریت خود را در آب های آزاد و بین المللی آغاز کرده و هم اکنون نیز مشغول انجام وظیفه است.

کمک به کشتی های خارجی

البته همانطور که در بالا به آن اشاره شد ماموریت ناوهای ایرانی تنها مختص منافع کشورمان نیست و در مواردی به کشورهای دیگر هم کمک می کنند. بطور مثال یک کشتی تجاری چین توسط دزدان دریایی در اقیانوس هند ربوده شده بود و بنا به درخواست فرمانده نیروی دریایی آن کشور، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران وارد عمل شد و آن کشتی را نجات داد.
این عملیات، آنچنان مهم و بزرگ بود که جنبه ای بین‌المللی پیدا کرد و دولت چین با اعزام سفیر خود به بندرعباس رسما از کشورمان تشکر و قدردانی کرد. بعد از آن، مسئولان چین از نیروی دریایی ارتش کشورمان درخواست کردند که از نیروی دریایی چین بازدیدی داشته باشد و به همین دلیل ناو گروه ارتش به چین رفت و در بندر «ژان ژیانگ» چین مورد استقبال گرم چینی ها قرار گرفت.
همچنین ناوگروه سی و پنجم نیز پس از درخواست کمک یک فروند کشتی تجاری خارجی، با توجه به اینکه نزدیکترین یگان نظامی به این کشتی بود به موقع در محدوده حمله دزدان دریایی در خلیج عدن حاضر و با اجرای آتش پرحجم آنها را مجبور به فرار کرد.
با گذشت چهار ساعت، دزدان دریایی که از حمله قبل چیزی عایدشان نشده بود قصد هجوم به یک کشتی تجاری خارجی با ملیتی دیگر را داشتند که باز هم با واکنش سریع ناوگروه سی و پنجم نیروی دریایی ارتش مواجه شده و ناکام ماندند.
دزدان دریایی در مرحله اول با ۶ فروند قایق مجهز و در مرحله دوم با ۱۲ فروند قایق به سمت کشتی های تجاری هجوم آوردند که با حضور ناوگروه ارتش در محدوده دزدی دریایی هیچ آسیبی متوجه کشتی های تجاری نشد.
ناوگروه سی و پنجم نیروی دریایی ارتش متشکل از ناو جمهوری اسلامی ایران بندرعباس و ناوشکن جمهوری اسلامی ایران الوند کشتی های مورد تعرض دزدان دریایی را تا محدوده ایمن اسکورت کرده و مسئولان این کشتی ها طی تماس های جداگانه از حضور و اقدام به موقع ناوگروه رزمی ارتش جمهوری اسلامی ایران تشکر کردند.
از زمانی که جولان دزدان دریایی درمنطقه خلیج عدن باعث اخلال در روند عادی مبادلات تجاری و تردد کشتی های تجاری ایران در این منطقه شد، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران هم طبق وظیفه ذاتی خود و ماموریت ابلاغی، با اعزام مستمر ناوگروه های دریایی به منطقه عدن مانع از هرگونه صدمه و آسیب دزدان دریایی به ناوگان تجاری و نفتکش کشورمان شده است. حضور مقتدرانه ناوگروه های ایران در آب های بین المللی و خلیج عدن نه تنها پاسخ کوبنده ای به دزدان دریایی حاضر در این منطقه بود، بلکه برای قدرت های بزرگ هم پیام آمادگی و قدرت یگان های دریایی ارتش را دربرداشته است.
امروز حضور مقتدرانه ایران در آبهای آزاد نه تنها باعث دلگرمی کشورهای دیگر است بلکه نشان دهنده سطح بالای توانمندی ایران در عرصه نظامی و ساخت تجهیزات سبک و سنگین است. تجهیزاتی که مانند تجهیزات برخی از کشورهای منطقه وارداتی و برآمده از دلارهای نفتی نیست و می تواند به خوبی از منافع کشومان در مقابل تهدیدات در آسمان، دریا و زمین دفاع کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.