۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۷
کد خبر: 473270

روزنامه پرتیراژ لبنانی االسفیر بازتاب سفر وزیر امور خارجه کشورمان را در میان اعراب منطقه مورد تحلیل قرار داده است.

سفری که باعث آشفتگی اعراب شد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرآنلاین روزنامه لبنانی السفیر نوشت: سعودی ها ضمن نارضایتی از دیدار مقامهای ایران و سوریه با ژنرال « میشل عون» به عنوان نخستین کشورهای فعال در این زمینه، دیدار سریع سفیران کشورهای عضو شورای همکار خلیج فارس با « سعد حریری» نخست وزیر مامور دولت جدید را برنامه ریزی کردند.
به گزارش ایرنا، السفیر با انعکاس گسترده سفر « محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به لبنان در راس هیاتی سیاسی و اقتصادی درست یک هفته بعداز انتخاب رئیس جمهوری جدید و روز اول کاری ژنرال عون بعداز برگزاری جلسه های رایزنی برای انتخاب نخست وزیر و ملاقات های داخلی نوشت که ظریف نخستین مقام بلند پایه جهان بود که با ژنرال عون در بعبدا ملاقات و گفت وگو کرد.


این روزنامه لبنانی افزود که ساعاتی قبل از ظریف ، « منصور عزام» وزیر امور ریاست جمهوری به عنوان فرستاده « بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه و فرستاده نخستین کشور عربی با رئیس جمهوری جدید لبنان در بعبدا دیدار و گفت و گو کرده بود.
السفیر خاطرنشان کرد:این ملاقات ها نخستین دلیل است که لبنان را از درگیری های منطقه ای حتی پروتکلی دور نگه داشت و آن را بی طرف دانست.


این روزنامه لبنانی تصریح کرد: روشن است با وجود اینکه رویکرد رسمی بی طرفی لبنان در مقابل بحران های منطقه ای است اما نه ففط لبنان بلکه رئیس جمهوری و نخست وزیر آن در میان مین های سیاسی حرکت می کنند و دیدار سفیران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس با حریری نشان داد که دولت های این کشورها بیمناک هستند و با احتیاط زیادی به هر حرف و کلمه سخنرانی ژنرال عون هنگام ادای سوگند ریاست جمهوری در پارلمان لبنان اهتمام دارند.


السفیر تاکید کرد : اما ایرانی ها به این سخنرانی اشتیاق زیادی نشان دادند زیرا رئیس جمهوری جدید لبنان نه تنها مقاومت برای آزادسازی سرزمین های اشغالی لبنان و حمایت از لبنان در مقابل طمع ورزی اسرائیل به آب ها ، خاک و منابع طبیعی آن را تایید می کند بلکه ژنرال عون گفته است که سیاست لبنان جنگ پیشدستانه و بازدارنده با تروریسم تا نابودی آن است، عبارتی که بسیاری در داخل و خارج لبنان نمی توانند آن را هضم کنند.
این روزنامه لبنانی نوشت: از این منظر، سفر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به لبنان پیامی برای حمایت از« دوره جدید» لبنان است.

السفیر افزود: ظریف بلافاصله بعداز ورود به بیروت راهی « بعبدا» کاخ ریاست جمهوری شد تا پیام تبریک « حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران را منتقل و از ژنرال عون دعوت کند در سریعترین زمان ممکن به تهران سفر کند.
این روزنامه لبنانی خاطرنشان کرد: ساعاتی قبل از رسیدن ظریف به کاخ ریاست جمهوری، بیروت میزبان نخستین سفر رسمی یک مقام سوری به لبنان بود.
از 30 جولای سال 2010 میلادی که « بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه به همراه « عبدالله بن عبدالعزیز» شاه سعودی در چارچوب « معادله سین – سین» ( سوریه – سعودی) وارد کاخ بعبدا شدند این نخستن سفر یک مقام سوری به لبنان است.
منصور عزام پیام تبریک رئیس جمهوری سوریه را به ژنرال عون تسلیم کرد.

السفیر تصریح کرد: این دیدار رسمی و قبل از آن تماس تلفنی بشار اسد با ژنرال عون و ملاقات های مکرر مقامات امنیتی و سیاسی سوریه و لبنان نشان می دهد که دمشق نسبت به انتخاب ژنرال عون به عنوان رئیس جمهوری لبنان اشتیاق داشته است.
این روزنامه لبنانی در ادامه گزارش خود خاطرنشان کرد که ظریف به طور مفصل و طولانی و با زبانی مثبت از سخنرانی ژنرال عون هنگام ادای سوگند ریاست جمهوری و رویکردها و مواضع ژنرال صحبت کرده است.
السفیر با اشاره به اینکه ظریف با تعدادی دیگر از مقامات لبنانی از جمله « سعد حریری» نخست وزیر مامور تشکیل دولت ملاقات می کند، نوشت که گفته می شود وزیر امور خارجه ایران شب گذشته با « سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله ملاقات کرده است.

سفر ژنرال عون به ریاض

این روزنامه لبنانی تصریح کرد: « عبدالعال القناعی» سفیر کویت در لبنان بعداز نشست سفیران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس با سعد حریری به این عبارت بسنده کرد که این کشورها از لبنان حمایت می کنند.
اما السفیر تاکید کرد که کشورهای شورای همکاری خلیج فارس دعوت نامه های رسمی برای سفر ژنرال عون به این کشورها را ارائه کرده اند و حتی سعودی ها منتظر هستند کاخ ریاست جمهوری لبنان خواستار تعیین زمانی برای ملاقات ژنرال عون با مقامات سعودی شود تا مقدمات این سفر رسمی در سریعترین زمان ممکن فراهم گردد.
 

تلاش های فرانسه

این روزنامه لبنانی از سوی دیگر به نقل از منابع دیپلماتیک اروپائی مقیم بیروت نوشت که « فرانسوا اولاند» رئیس جمهوری فرانسه بزوی دعوتنامه ای را برای ژنرال عون می فرستد تا قبل از پایان سالجاری میلادی به طور رسمی از فرانسه دیدن کند.
السفیر به نقل از منابع خود افزود: این سفر همزمان با آمادگی پاریس برای میزبانی از گروه کشورهای بین المللی کمک کننده به لبنان خواهد بود.
منابع السفیر گفته اند که برگزاری نشست « پاریس 4» بلافاصله بعداز انتخاب ژنرال عون به عنوان رئیس جمهوری جدید لبنان در دولت فرانسه مطرح اما مقرر شد که موضوع بیشتر بررسی شود زیرا برگزاری چنین همایشی به آمادگی ها و تلاش های زیادی نیاز دارد به ویژه اینکه فرانسه آماده برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در بهار آینده می شود.
« نهاد المشنوق» وزیر کشور لبنان هم اعلام کرده است که فرانسوی ها به سعد حریری اعلام کرده اند درصدد برگزاری نشست « پاریس 4» برای کمک به لبنان هستند.
به گزارش ایرنا، برخی کشورهای غربی و عربی در حال سراسیمه و دست پاچه شده اند که دکتر ظریف وزیر امور خارجه ایران در گفت وگو با خبرنگاران تاکید کرد که ما خوشحال می شویم کشورهای دیگر هم بعداز ایران رویکرد تقویت و گسترش روابط با لبنان را در دستور کار قرار دهند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.