کلاهبردار زبان باز با 12 شاکی دستگیر شده است و در حالیکه این مرد متهم است به کلاهبرداری از شهروندان تهرانی، به افسر بازجوی خود مدعی شده تمامی پول‌ها دست همدستش است و اگر او پولی داده بود هیچ مشکلی در این میانه پیش نمی آمد.

ویزای شنگن قلابی 25 میلیون

روز 21 اسفند ماه سال گذشته بود که مردی در مراجعه به کلانتری 104 عباس آباد از یک فقره کلاهبرداری که در دام آن گرفتار شده بود پرده برداشت. این مرد به افسر بازجوی کلانتری گفت که برای رفتن به اروپا و گرفتن ویزای شنگن به هر دری زدم مشکل داشتم تا اینکه در یک آژانس مسافرتی با مردی به نام عطا آشنا شدم و او به من گفت که می‌تواند برایم ویزای شنگن جور کند و در ازای انجام این کار از من مبلغ 25 میلیون تومان پول نقد خواست. من نیز پذیرفتم و بعد از مدتی بالاخره ویزای شنگن را دریافت کردم اما ویزا از طریق مرکز مربوطه در روسیه تهیه شده بود و ما برای رفتن بایستی به روسیه و از آنجا به اروپا می‌رفتیم. زمانیکه به روسیه رسیدم تازه متوجه شدم که چه کلاه بزرگی به سرم رفته است و در آنجا مرا به دلیل داشتن ویزای تقلبی بازداشت کردند که وقتی فهمیدند یک نفر دیگر نیز به همین طریق سرش کلاه رفته و در اینجا گیر کرده است هر دویمان را آزاد کردند و بعد از آن هردو نفر به ایران بازگشتیم.

پس از ثبت این شکایت رسیدگی به موضوع در اختیار مأموران پایگاه سوم آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت تا اینکه به زودی مشخص شد فرد مربوطه تنها یک واسطه بوده است و در این میان کسی دیگر پول‌ها را برده است. تحقیقات برای دستگیری فرد اصلی ادامه داشت تا اینکه بالاخره در تاریخ 24 مهر ماه این فرد در منزل خود در سهروردی تهران بازداشت و پرونده ای مربوط در دادسرای ناحیه هفت تشکیل گردید و بالاخره متهم اصلی با اتهام به جعل دستگیر و روانه بازداشتگاه آگاهی شد. این فرد زبان باز با وجود مدارک قوی در پرونده، هنوز هم مدعی است هیچ جرمی مرتکب نشده بلکه اشتباه از سوی خود مسافران بوده است.

سرهنگ کارآگاه محمد نادربیگی، فرمانده پایگاه سوم پلیس آگاهی تهران بزرگ با اعلام این خبر گفت: مسافران برای دریافت ویزا و سفر به هر کشور خارجی، تنها به سفارت مربوطه مراجعه کنند که در واقع این سفارت ها، نماینده رسمی آن کشور خارجی هستند و تنها بدین صورت است که راه برای افرادی که قصد کلاهبرداری به این شیوه را دارند گرفته می‌شود. با توجه به مدارک موجود در پرونده، به زودی متهم با دریافت حکم قضایی به زندان فرستاده خواهد شد و کسانی که قادر به شناسایی متهم هستند می‌توانند به پایگاه سوم آگاهی مراجعه کنند.

 در ادامه مصاحبه کوتاهی با متهم پرونده داشتیم تا به اصل موضوع پی ببریم. گفتنی است این متهم در تمامی مراحل مصاحبه سعی داشت تا به گونه ای ما را هم در دام کلاهبرداری‌های خود بیندازد و برایمان یک ویزای شنگن جور کند تا به این صورت بتواند از دام قانون رها شود.

چند سال داری؟

39 سال سن دارم و هنوز مجرد هستم.

درس هم خوانده ای؟

از بچگی به فکر کار بودم تا اینکه بعد از بزرگ شدن تمام وقت به فکر خارج رفتن افتادم و در همان اوان زندگانی به سراغ مسافرت خارجی رفتم. به خیلی از کشورها نیز مسافرت کرده ام.

چه شد به فکر جور کردن ویزای تقلبی افتادی؟

خب یکی از راه هایی بود که می‌شد از طریق آن پول خوبی به دست آورد و البته تقلبی نبودند. من قبل از این اتهام نیز چند بار دیگر ویزا برای مسافران ایرانی گرفته ام و هدفم از این کارها تماما خدمت بوده است. چونکه هیچ کشوری به راحتی به جوانان و شهروندان ایرانی ویزای شنگن نمی دهد اما من چه می‌کردم. می‌رفتم در روسیه و برای کسانی که ویزای شنگن اروپا می‌خواستند از آنجا اقدام می‌کردم. خب بالاخره اینکار من یک ارزشی داشت دیگر. یک نفر که همان دوستم به نام عطا است برایم مشتری‌ها را جور می‌کرد. او در آژانس مسافرتی کار می‌کرد و از این طریق که آدم‌های زیادی برای رفتن به اروپا می‌شناخت مشتری پیدا می‌کرد. این بار آخری اتفاق بدی افتاد.

من به همه این‌هایی که می‌گویند من ویزای جعلی به آنها داده‌ام می‌گویم اشتباه می‌کنند. من خودم پنج هزار یورو از پولی که از مشتری‌ها گرفته بودم به دست می‌آوردم و عطا، همدستم دو الی سه هزار یورو می‌گرفت. من پاسپورت‌هایی که گرفته بودم را از مرز ایران بیرون می‌بردم و در آنجا برای پاسپورت‌های مربوطه ویزای روسیه را می‌گرفتم. بعد از آن نیز یک ویزای شنگن با پولی که داشتم برای هر ویزای روسی دریافت می‌کردم.

هر ویزای شنگن مدت زمان محدودی برای اقدام و سیر بقیه مراحل دارد. ویزاهایی که من این بار گرفته بودم زمانیکه به دست مشتری‌ها رسید یک هفته وقت داشت. مشتری‌ها وقتی به روسیه رفته بودند دیر کرده بودند و یک دفعه به تعطیلات نیز خورده بودند و دیگر نتوانسته بودند بروند و به ایران دیپورت شدند. شما بگویید این زمانبندی تقصیر من بوده است؟ من وظیفه ام را به درستی و کامل انجام رسانده ام. دیگر چیزی گردنم نبوده. باز هم اگر مشتری‌ها از دست من ناراحت هستند بیایند پنج هزار یوروی سهم خودم را بهشان پس می‌دهم.

خارج کردن پاسپورت یک نفر دیگر از کشور جرم نیست؟

چرا، آن هم می‌گویند جرم است اما من نمی دانستم. زمانیکه فهمیدم این خارج کردن پاسپورت از ایران جرم است کار دیگری کردم. آنها را به همراه پول‌های مربوطه و از طریق آژانسی که اسمش را نمی آوریم حواله می‌کردیم روسیه. بعد هم من می‌رفتم و پیگیر کارهای اصلی گرفتن ویزا می‌شدم. باور کنید من هیچ جرمی مرتکب نشده ام، حتی خودم با پای خودم به کلانتری آمدم.

***این مورد آخر دیگر دروغ است، در گزارش کلانتری اکیدا آمده که تو با تحقیقات انجام شده بازداشت شدی، توضیحی داری؟

دقیق یادم نیست.

در مورد جعلی بودن پاسپورت‌ها چیزی برای گفتن نداری؟

من هیچ جعلی انجام نداده ام و اگر هم ویزای صادره تقلبی بوده است مطمئن باشید من در این وسط تقصیری نداشتم اما اگر برای من خوب بنویسید قول می‌دهم همینکه آزاد شدم برایتان یک ویزای شنگن مجانی بگیرم. من فقط به دلیل لج و لجبازی شرکت گردشگری مربوطه به چنین دردسری افتاده ام. می‌خواهم زن بگیرم و خودم هم مقیم قزاقستان هستم. خیلی آرزو برای آینده ام دارم. ای کاش زود آزاد شوم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.