قدس آنلاین/ مسعود حیدری معینی: هر ساله حرف و حدیث‌های زیادی درباره «حق بیمه حوادث دانش آموزی» و ضعف خدمات آن در جامعه مطرح می‌شود. نبود اطلاع رسانی از سوی آموزش و پرورش و سنگ اندازی شرکت‌های بیمه از سوی دیگر به این مشکل دامن می‌زند. ضروری است آموزش و پرورش برای اجرای درست این طرح و پاسخگویی بیمه و نیز جلوگیری از برخی سوء استفاده‌های احتمالی، موضوع بیمه دانش‌آموزی را مورد توجه جدی‌تری قرار دهد.

بیمه حوادث رایگان برای ۲ میلیون دانش‌آموز محروم

دانش آموزان سخت درمان تحت پوشش بیمه حوادث

معاون مدیر کل تعاون وزارت آموزش و پرورش می‌گوید: طبق مصوبات شورای‌عالی آموزش و پرورش، بیمه دانش‌آموزی اجباری و مبلغ آن ۷۵۰۰تومان است که مدت این بیمه یک سال و پاسخگوی خسارات احتمالی در تمام ۲۴ ساعت شبانه روز و حتی حوادث خارج از مدرسه هم خواهد بود. به گفته وی، غرامت ناشی از فوت هفت میلیون و نقص عضو تا ۱۰۰ میلیون تومان است. همچنین مبلغ یک و نیم میلیون تومان هزینه درمان برای هر نوبت حادثه در نظر گرفته شده است و چنانچه دانش آموزی بستری شود تا ۷۰۰ هزار تومان توسط بیمه پرداخت می‌شود.

اکبر حاجیلو می‌افزاید: حدود دو میلیون نفر از دانش‌آموزانی را که امکان مالی ندارند، به صورت رایگان تحت پوشش این بیمه قرار داده‌ایم. دانش‌آموزان سخت درمان یا آن‌هایی که دچار بیماری‌های پرهزینه هستند نیز از محل همین قرارداد تا سقف دو میلیون تومان تحت پوشش هستند و مازاد بیمه‌های پایه از محل همین بیمه حوادث پرداخت می‌شود .

ضعف اطلاع رسانی درباره بیمه دانش‌آموزی

حاجیلو معتقد است، در مورد بیمه دانش‌آموزی اطلاع‌رسانی کافی انجام نشده و آموزش و پرورش در دو سال اخیر سعی خود را کرده که دانش‌آموزان را نسبت به حقوقشان در مورد بیمه آگاه کند. او از رسانه‌ها می‌خواهد پای کار بیایند و تأکید می‌کند: برای تمام دانش‌آموزان در سراسر کشور کارت بیمه حوادث صادر و تمامی تعهدات و نحوه مراجعه و دریافت حق بیمه در آن توضیح داده شده است.

اما اگر حادثه‌ای برای دانش‌آموز رخ داد، چه باید کرد؟

معاون مدیر کل تعاون وزارت آموزش و پرورش می‌گوید: با هماهنگی‌های انجام شده در ۷۲۰ منطقه آموزشی در سطح کشور، مدیران مدارس موظفند در صورت بروز حادثه برای دانش‌آموز، در اسرع وقت فرم لازم را پر کنند تا دانش‌آموز بتواند از پوشش بیمه‌ای استفاده کند.

وی حوادثی مثل مدرسه شین آباد را از جمله مواردی برمی‌شمارد که در مکانی متعلق به آموزش و پرورش رخ داده است و می‌گوید: ما سعی کرده‌ایم سقف پرداختی خسارت را تا حد دیه کامل و هزینه درمان را تا ۱۰ میلیون تومان پیش‌بینی کنیم. اطلاعات به دست آمده نیز نشان می‌دهد تمام دانش آموزانی که به اردوهای راهیان نور و همچنین اردوهای دانش آموزی اعزام می‌شوند، در صورت فوت تا حد دیه کامل و هزینه‌های درمان را هم تا سقف ۱۰ میلیون تومان دریافت کرده‌اند. همچنین طی دو سال گذشته در بخش بیماران سخت درمان، این بیمه مبلغ ۲۳ میلیارد تومان پرداختی داشته‌ است.

بیمه حوادث برای خانواده فرهنگیان

اما اگر افرادی تحت کفالت فرهنگیان باشند هم می‌توانند از بیمه حوادث بهره‌مند شوند. حاجیلو با اشاره به این موضوع می‌گوید: فرهنگیانی که متقاضی این بیمه هستند می‌توانند تا پایان آبان ماه ۹۵ این مبلغ را واریز کنند و تحت پوشش بیمه‌ای قرار بگیرند.

وی می‌گوید: اعداد و ارقام نشان می‌دهد، در هر مقطع زمانی که اطلاع‌رسانی به صورت خوبی انجام شده، تعداد مراجعه بیمه شدگان دانش آموزی افزایش می‌یابد و تا مرداد ۹۵ در حدود ۸۰ هزار نفر برای دریافت هزینه‌های درمانی مراجعه داشته‌اند.

اما ببینیم مردم دراین باره چه می‌گویند. عرب زاده، ولی دانش‌آموز، به گزارشگر ما می‌گوید: وقتی برای ثبت‌نام فرزندم به مدرسه مراجعه کردم، مدیر مدرسه گفت که باید مبلغ پنجاه هزار تومان بابت بیمه حوادث پرداخت کنی و من هم چون از مبلغ واقعی بیمه خبر نداشتم، پرداخت کردم! چرا باید مدیر یک مدرسه به من دروغ بگوید؟ این مدیر چطور می‌خواهد کار خود را توجیه کند؟ چرا با مردم با صداقت حرف نمی‌زنند؟ اگر برای هزینه‌های مدرسه پول می‌خواهند با مردم رو راست باشند.

هزینه‌های درمانی سرسام‌آور است

حسن پور هم پدر یکی از دانش‌آموزان دبستانی است که فرزندش مهرماه ۹۴ در مدرسه دچار حادثه شده و دستش از دو جا شکسته است.

او می‌گوید: یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان برای مداوای دست فرزندم هزینه کردم و چون در آن زمان درگیر کارهای درمانی بودم رسیدی برای هزینه‌ها دریافت نکردم و اکنون که مراجعه کرده‌ام، بیمه ۱۹۷هزار تومان به من داده است. من هم حواله را پاره کردم، چون نیازی به این پول ندارم و اگر با شما تماس گرفتم، برای این است که توجه مسؤولان را به نحوه پرداختی‌ها توسط این بیمه جلب کنم، چون بسیاری از خانواده‌ها از پس هزینه‌های سرسام آور درمانی برنمی‌آیند.

وی از مسؤولان آموزش و پرورش می‌خواهد که همان اول سال به خانواده‌ها اطلاع‌رسانی شود تا بدانند در صورت بروز حادثه چه کاری باید انجام دهند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.