تولیت آستان قدس رضوی با تاکید بر اینکه توجه به محرومان و مستضعفان جزو اصول اساسی انقلاب شکوهمند اسلامی است، گفت: اصل توجه به مستضعفان عالم و به ویژه محرومان و مستضعفان داخل کشور را نمی توان از انقلاب اسلامی جدا کرد.

توجه به محرومان و مستضعفان جزو اصول اساسی انقلاب اسلامی است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از آستان نیوز، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی طی سخنانی در جمع مدیران استانی و ستادی کمیته امداد امام خمینی(ره) با اشاره به سیره معصومین (ع) به ویژه امام علی(ع) و صدیقه اطهر(س) در رسیدگی به محرومان، اظهار کرد: همان­گونه که جنگ، جبهه و کشته شدن در همه جای جهان وجود دارد، اما در نظام اسلامی به دلیل ماهیت متفاوتش، مقدس قلمداد می شود، امر خدمت به نیازمندان نیز در نظام اسلامی ماهیت متفاوتی با سایر نظام های عالم دارد.
وی با بیان اینکه اساس دیگرخواهی در ایمان ما نهفته است، گفت: دیگرخواهی ما در پرتوی خداخواهی ایجاد می شود و بر این اساس نتیجه آن نیز منافع شخصی نیست. درحالی که افراد و نظام های بسیاری در سراسر عالم به منظور تحکیم موقعیت، جذب منافع و جلب توجه به این گونه امور ورود می کنند.
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان اینکه پس از انجام واجبات و ترک محرمات، بر هیچ امری به اندازه کمک به محرومان در آموزه های اسلامی تاکید نشده است، به حدیثی از معصوم(ع) که می فرمایند: «صدقه مؤمن پیش از آنکه به دست فقیر برسد، به دست خدا می رسد» اشاره و عنوان کرد: مددکاران در نظام ما در ابتدا خود دست مدد به سوی خداوند متعال بلند می کنند و از حضرت حق تعالی و اهل بیت اطهار(ع) به عنوان کریمان عالم مدد می گیرند.
 
فقر، محصول بی عدالتی های اجتماعی
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه فقر و محرومیت محصول بی عدالتی های اجتماعی است، گفت: خداوند متعال مواهب عالم را به گونه ای قرار داده که اگر نعمات به عدالت توزیع شود، آحاد جامعه بشری برخوردار خواهند بود، اما امروز به دلیل عدم رعایت این اصل، در مناطق گوناگون شاهد بی عدالتی هایی هستیم که مراکز علمی و آکادمیک می توانند دلایل و راهکارهای رفع آن را بررسی کنند.
وی افزود: اما در عین حال ما امروز در گوشه و کنار شاهد وجود افراد محروم و نیازمند هستیم و باید برای کمک رسانی به آن ها اقدام کنیم.
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی سپس به ظرفیت محدود نهادهای حمایتی برای کمک رسانی به محرومان و مستضعفان اشاره و تصریح کرد: راهکار اساسی برون رفت از مسئله فقر و محرومیت اجرای دقیق و کامل نسخه شفابخشی است که مقام معظم رهبری تحت عنوان اقتصاد مقاومتی ارائه داده اند.
عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان ضمن تاکید بر ضرورت توجه همگانی به اقتصاد مقاومتی، افزود: نظام اقتصادی باید به گونه ای متحول شود که محرومیت به حداقل ممکن برسد و امکان رفع مشکلات مردم با همین توان محدود نهادهای حمایتی به وجود آید.
وی اقدامات صورت گرفته در کمیته امداد را ارزشمند خواند و تاکید کرد: اما این تلاش ها به لحاظ کمی و کیفی باید افزایش یابد تا گره از کار مستمندان و نیازمندان گشوده شود.
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی هم چنین به اقدامات مشترک آستان قدس رضوی و کمیته امداد در ماه های اخیر اشاره و عنوان کرد: در این مدت گام های ارزشمندی برداشته شده، ولی باید این اقدامات در عرصه عمل بیش از قبل گسترش یابد تا در حد توانمان و به نام مبارک امام رضا(ع) مشکلات نیازمندان را بر طرف کنیم.

پرویز فتاح؛ رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) نیز طی سخنانی در این مراسم از توجه آستان قدس رضوی به امر امداد مستضعفان و محرومان تقدیر و عنوان کرد: در همین مدت کوتاه ما شاهد اقدامات بسیار ارزشمندی در زمینه کمک به محرومان و مستضعفان در آستان قدس رضوی بوده ایم که تشرف هزاران عاشق دلداده به ساحت قدسی حضرت رضا(ع) از آن جمله است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.