گروه «سیاست» قدس آنلاین: در واقع اساسا منافع ملی در جامعه آمریکا هیچ گاه تغییر نمی کند و در تاریخ سیاسی این کشور چنین چیزی مشاهده نشده است لذا اینکه آقای ترامپ انتخاب شده تفاوتی با خانم کلینتون ندارد.

با ترامپ سیاست های آمریکا تغییری نمی کند/ جنجال های انتخاباتی در آمریکا شبیه فیلم های هالیوودی است/ آمریکا هر چه داشته علیه ایران به کار برده است

انتخاب ترامپ باعث شد تا موج عظیمی از تحلیل ها درباره آینده آمریکا، منطقه و البته ایران به وجود آمد. به همین دلیل قدس آنلاین در گفتگو با دکتر بیژن نوباوه کارشناس سیاسی  به بررسی انتخاب آقای ترامپ بر وضعیت منطقه، ایران و برجام پرداخته است.

دونالد ترامپ به عنوان چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا انتخاب شد آیا اساسا بین ایشان و خانم کلینتون در سیاست های خارجی این کشور می توان تفاوتی قائل شد؟

در حکومت امریکا اساسا آدم ها نقش کمتری نسبت به سیستم ها دارند، یعنی سیستم ها در آمریکا تصمیم ساز هستند از این رو قبل ازهرچیزی مشخص بود که دموکرات ها نمی توانستند بیش از هشت سال بر این کشور حکومت کنند. به طور یقین قابل قبول نبود که در جامعه آمریکا دموکرات ها بتوانند بیش از این مدت در حاکمیت سیاسی این کشور مطرح باشند چرا که چنین چیزی در آمریکا کلا کم سابقه بوده است. مساله مهمی که همواره در حوزه سیاست خارجی و داخلی آمریکا مهم بوده است بررسی منافع آمریکا است. بی شک هر آنچه در نمایش تبلیغاتی انتخاباتی آمریکا مشاهده شد تنها فقط تاکتیکی است که از سوی کاندیداها دنبال می شود. در واقع اساسا منافع ملی در جامعه آمریکا  هیچ گاه تغییر نمی کند و در تاریخ سیاسی این کشور چنین چیزی مشاهده نشده است لذا اینکه آقای ترامپ انتخاب شده تفاوتی با خانم کلینتون ندارد. جنجال هایی که در انتخابات آمریکا دیده شد چیزی شبیه یک نمایش هالیوودی بود که بنده با این موضوع از نزدیک آشنا هستم، بنابراین چیزی تازه ای در صحنه سیاسی آمریکا صورت نگرفته است. به هر حال هر چند آقای ترامپ در صحنه ها و مناظره های انتخاباتی زیاده روی کرد اما بعد از رسیدن به پیروزی در اولین صحبت هایشان نشان داد که همان سیاست آمریکا را دنبال می کند.

با توجه به اینکه ترامپ از ماندن بشار اسد و مبارزه با داعش سخن گفته است آیا می توان منتظر تغییر مواضع این کشور درباره بحران سوریه بود؟

پرواضح است اصلی ترین عنصر تامین مالی  کاندیداهای آمریکا لابی صهیونیست ها هستند و اصلا بخش مهمی از سیستم آمریکا که قبلا بدان اشاره کردم همین صهیونیست ها می باشند. بنابراین اینکه فرض کنیم صهیونیست ها از منافع خودشان در آمریکا می گذرند یا اجازه می دهند کسی رئیس جمهور این کشور شود که منافع آنها را به خطر انداخته از پایه و اساس اشتباه است. پر واضح است چه با انتخاب آقای ترامپ یا خانم کلینتون سیاست های آمریکا در سوریه وحمایت های این کشور از رژیم صهیونیستی ادامه می یابد چرا که اصلی ترین هدف آمریکا گسترش منافع خود در خاورمیانه است. از این رو امریکا همچنان به سیاست هایش در عراق، سوریه و افغانستان ادامه خواهد داد وما همچنان شاهد تجاوز گری های این کشور خواهیم بود.

احتمال افزایش تهاجمات نظامی با توجه به اینکه ترامپ نشان داده که روحیه جنگاوری دارد را چگونه تحلیل می فرمایید؟

این موضوع که دموکرات ها به دنبال اعمال عملیات های نظامی بر علیه سایر کشورها نیستند به خودی خود رد شده است. به نظر می رسد این مساله تنها یک بازی است چرا که حربه وحشت از جمهوری خواهان ونظامی گری آنها کاملا پوسیده است. دنیا در هشت سال حاکمیت دموکرات ها شاهد تداوم سیاست های جنگ افروزانه آمریکا و حمایت از اصلی ترین بانیان تروریسم پروری مثل عربستان سعودی بود. در دستگاه سیاسی آمریکا آقای  کلینتون واوباما نشان دادند که  بدترین نوع رفتارهای نظامی را در دنیا اعمال کرده اند بنحوی که  بیشترین تهدیدهای اقتصادی در زمان آقای کلینتون علیه ایران اعمال شد و در زمان آقای اوباما نیز بدترین نسل کشی ها در سوریه و عراق با حمایت از داعش و گروه های تروریستی انجام شد. به نظر بنده  انتخاب اقای ترامپ در جای خود نیز بد نیست چرا که جامعه جهانی بیش از پیش به رفتارها و عملکردهای سیاستمداران آمریکایی حساس خواهد شد بنابراین افکار عمومی تجاوزهای این کشور را به سایر کشورها بیشتر رصد خواهند کرد. با انتخاب آقای ترامپ دنیا نشان داد که از این انتخاب نگران است چرا که بازارهای بورس در آمریکا یا سایر کشورها افت شدیدی را تجربه کردند از این رو می توان گفت قطعا سران کشورها رفتاری متفاوت با آقای ترامپ خواهد داشت و این مساله اتفاقا می تواند به نفع کشورهای جهان سوم باشد. در صورتی که آمریکا به سایر کشورها تعدی کند قطعا  با عکس العمل اروپایی ها؛ کشورهای جهان سوم و اسیای جنوب شرقی رو به رو خواهد شد.

آیا باید تهدید های نظامی ترامپ را درباره ایران جدی بگیریم؟

ما از همان اوایل پیروزی انقلاب اسلامی با اصل واساس رفتار آمریکا با جمهوری اسلامی آشنا هستیم بنابراین سالهاست که این رفتارها را تجربه کرده ایم. همه ایرانیان می دانند که آمریکایی ها اعم از جمهوری خواه و  دموکرات در هیچ شرایطی در برابر ایران از منافعشان دست برنمی دارند هر چند ایران صاحب حق ودارای مشروعیت باشد. به هر حال آمریکایی ها هیچ گاه رابطه با ایران را به رسمیت نمی شناسند و این مساله را به خوبی در توافق نامه برجام نشان دادند. مشخص است که آمریکا هر چه داشته علیه ایران به کار برده است از این رو چیزی بیشتر از آن همه خصومتی که در زمان دموکرات ها ودر توافق برجام علیه ایران به کار گرفته شد در رفتارهای جمهوری خواهان نخواهیم دید. بی تردید اگر آقای ترامپ برجام را پاره کند آنگونه که مقام معظم رهبری فرمودند ما آن را آتش می زنیم و این به نفع ماست چرا که برجام اصولا یک فریب بزرگ بود. رفتارهای غیر منطقی کشورها ی قدرتمند علیه ایران و برنامه هایی که در این مدت انجام شد نشان داد که دیگر چیزی نمانده که آقای ترامپ انجام دهد. مسلم است که اگر آمریکا می توانست هر کاری انجام می داد بنابراین در قبال ایران هیچ کاری نمی تواند انجام دهد. مهمترین مساله ای که باید در شرایط حاضر انجام دهیم تکیه بر ظرفیت های داخلی است. بی شک آمریکا نمی تواند با قدرت نظامی ما را تهدید کند و ما فقط از حوزه اقتصادی آسیب پذیر خواهیم بود که نسخه شفا بخش این مساله هم در تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی است. مسلما اگر آمریکایی ها قدرت می داشتند به دست نظامیان افتخار آفرین ایران دستگیر و تحقیر نمی شدند. مشخص است آمریکایی ها در برابر ایران قدرت نظامی ندارند و بیشتر حرف می زنند و تهدید می کنند. آمریکایی ها نشان دادند که حتی به اندازه حشد الشعبی نیروهای مردمی عراق نیز قدرت بازپس گیری یک شهر را ندارند و تهدید نظامی ایران از سوی آقای ترامپ تنها برای مرعوب کردن بیشتر جناح سیاسی است که چشم به دست آمریکا دارد والا انقلاب اسلامی با این تهدیدها مرعوب نخواهد شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.