قدس آنلاین/ آرش خلیل‌خانه: حشمت الله فلاحت پیشه می‌گوید اگر ترامپ برجام را هم پاره کند ضرر آن بیشتر از آسیب‌هایی نیست که اوباما به برجام زده است.

ترامپ برجام را پاره کند، ضررش بیشتر از اجرا نشدن برجام در دوره اوباما نیست

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار ما در نمایشگاه مطبوعات افزود: معتقدم اگر از 3 سال پیش که  مسأله انتخابات در آمریکا مطرح بود ما می‌توانستیم دغدغه‌های مربوط به مناسبات دوجانبه و بحث هسته‌ای را داشته باشیم، ولی واقعیت اینست که برجام و موضوع هسته‌ای ایران در قالب یک رژیم بین‌المللی  به توافقی بدل شده و بخشی از این دغدغه‌ها در مورد آن موضوعیت ندارد.

وی افزود: اگر آقای ترامپ  و تیم سیاست خارجی او رفتار گذشته‌اش را ادامه دهد و وارد فضای منفی علیه ایران شود به طور طبیعی با جامعه بین‌المللی مواجه است، اما اگر به برجام ادامه دهد  و در روش راه سخت‌گیرانه‌ای را در پیش بگیرد بحث دیگری است.

وی افزود: اعتقادم اینست که آقای ترامپ اگر برجام را پاره کند آسیب‌هایش بیشتر از آسیب‌هایی نیست که اوباما به برجام زده است. دولت اوباما برجام را اجرا نکرد و در جاهایی که لازم بود تحریم‌زدایی نکرد. و بر این اساس معتقدم نوع نگاهی که به ترامپ وجود دارد  می‌تواند واقع‌گرایانه‌تر موضوع را دنبال کند.

وی درباره تشدید کارشکنی‌ها در برجام و سخت‌تر شدن ارتباطمسؤولان دیپلماسی دو کشور در دوره جدید هم گفت: از زمانی که مقام معظم رهبری فرمودند که مسؤولان دیپلماسی ما از مقامات آمریکایی فاصله بگیرند، دیگر دیداری بین آقای ظریف و کری به صورت دوجانبه  انجام نشده‌است و خیلی از مناسبات پیش از کنار رفتن دموکرات‌ها  به وضع قبل برگشته بود.

فلاحت پیشه تصریح کرد: آمریکایی‌ها می‌توانند از بند 12 قطعنامه 2231 که جایگزین 7 قطعنامه قبلی در قالب برجام شد استفاده کنند برای پایان دادن به برجام و آغاز تحریم‌ها که آن هم باید از مسیرهای کارشناسی بگذرد و آژانس تأیید کند ایران به تعهداتش عمل نکرده که آژانس چنین گزارشی را نداده و به نظر نمی‌رسد در آینده هم بدهد.

در چنین شراییطی که ترامپ در در مسایل داخلی با رکود و در حوزه خارجی با چالش روابط با اروپا و مسأله داعش مواجه است اگر دوباره موضوع ایران را در دستور کار قرار دهد باید هزینه زیادی را متحمل شود

وی درباره سیاست ترامپ در موردغرب آسیا و تحولات این منطقه هم گفت: معتقدم در منطقه یک اتفاقی خواهد افتاد و آن اینست که کشورهای مرتجع منطقه که لابی‌هایشان علیه ترامپ بود دوباره فعال خواهد شد تا با دولت جدید آمریکا نزدیک شوند. ترامپ هم تعهداتی در مورد داعش و ایجاد امنیت در منطقه داده و ما باید به گونه‌ای عمل کنیم  که بر خلاف آنچه در سال 2004 شکل گرفت و ایران تبدیل به موضوع معامله‌ای بین برخی کشورهای عربی و آمریکا شد تکرار نشود و ما دوباره محل تبانی با موضوع ایران‌هراسی قرار نگیریم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.