فرهنگ و هنر قدس/خدیجه زمانیان: بالاخره بعد از کش‌وقوس‌های فراوان هجدهمین نمایشگاه کتاب ناشران ایران به‌جای مشهد در نیشابور برگزار شد.

وعده مسؤولان پایتخت کتاب محقق نشد

با آنکه بعد از شنیدن زمزمه‌های این انتقال و در پی اعلام نارضایتی ناشران، روزنامه‌نگاران، نویسندگان و فعالان فرهنگی مبنی‌بر این انتقال، مسؤولان اداره ارشاد خراسان قول قطعی این انتقال را ندادند، اما در عین ناباوری به‌گفته یوسف امینی معاون فرهنگی اداره کل ارشاد استان به‌دلیل اینکه امسال نمایشگاه نیشابور پایتخت کتاب ایران است و مسؤولان شهرستان نیشابور درخواست برگزاری این نمایشگاه را در شهرشان داده‌اند، تصمیم بر این گرفته شد که نمایشگاه از مشهد به نیشابور انتقال پیدا کند. همه این‌ها در شرایطی صورت گرفت که مشهد در سال 2017 به‌عنوان پایتخت جهان اسلام معرفی خواهد شد.

امینی در همان‌زمان قول داده بود که نمایشگاه کتاب نیشابور قرار نیست با کیفیت پایین برگزار شود و یا کوچک شود و حتماً تلاش مسؤولان این است که با همه توان  و کیفیت مشهد نمایشگاه را برگزار کنند، اما می‌بینیم با آنکه این نمایشگاه روبه‌اتمام است، گفته‌های ناشران و حضورنیافتن بسیاری از آن‌ها نشان می‌دهد این نمایشگاه نتوانسته وعده‌هایش را عملی کند.  

در دوره‌های پیشین برگزاری نمایشگاه کتاب در مشهد نقدهای جدی به این نمایشگاه وارد بود و مسؤولان به‌جای آنکه با برگزاری نمایشگاهی آبرومند در مشهد سعی در برطرف‌ساختن مشکلات نمایشگاه کنند، این نمایشگاه را به‌بهانه اینکه امسال نیشابور پایتخت کتاب ایران است، بار را از دوش خود برداشتند و  بر گرده افرادی قرار دادند که تجربه برگزاری نمایشگاه ملی کتاب را نداشتند.

ناشران به‌عنوان افرادی که بیشترین بار این انتقال بر دوش آن‌هاست، از این انتقال راضی نیستند.

محمدعزیزی، مدیر غرفه نشر افق می‌گوید: اگر می‌دانستیم نمایشگاه قرار است با این کیفیت برگزار شود، اصلاً در آن حضور پیدا نمی‌کردیم؛ چون همیشه ناشران برای نمایشگاه مشهد برنامه‌ریزی خاصی می‌کنند.  

وی می‌افزاید: در این نمایشگاه درحقیقت مردم مشهد و مخاطبان جدی ادبیات محروم شدند؛ چون می‌توانستند از طریق نمایشگاه کتاب‌های به‌روزتر و خاص‌تری را با تخفیف‌های ویژه نمایشگاه ببینند و خریداری کنند که امسال با این انتقال این اتفاق نیفتاد. 

عزیزی می‌گوید: شرایط غرفه‌های نمایشگاه هم ایده‌آل نبود. ناشران بزرگ را باهم تجمیع کردند و در یک غرفه کنار یکدیگر قرار دادند. درحالی‌که ناشران بزرگ به‌خاطر رقابت کاری نمی‌توانند کنار یکدیگر باشند و این در حالی بود که در مشهد دو غرفه را به ناشران بزرگ اختصاص می‌دادند، اما در نمایشگاه نیشابور نشر افق و خانه ادبیات درکنار هم در یک غرفه قرار گرفته‌اند.

مسؤول غرفه نشر افق به موارد دیگری از بی‌نظمی‌های برگزاری این نمایشگاه اشاره می‌کند؛ از جمله تحویل یک میز با ارایه یک کارت ملی و یا تحویل کتاب‌ها از انبار توسط خود غرفه‌داران. 

وجود بی‌نظمی ‌از روز اول

حمید علیخانی غرفه‌دار نشر آموت هم از اوضاع نمایشگاه ناراضی است. این غرفه‌دار می‌گوید: وضعیت کلی نمایشگاه از آماده‌سازی گرفته تا هماهنگی‌ها، بسیار ضعیف و غیرحرفه‌ای بود. اگر بخواهند توجیه کنند که این نمایشگاه اولین تجربه آن‌هاست، بازهم مورد قبول نیست؛ چون مشاوران و مدیران مشهدی در برپایی نمایشگاه همکاری داشته‌اند. روزی که قرار بود غرفه‌چینی انجام شود، هیچ‌کاری انجام نشد و غرفه‌چینی مصادف شد با اولین روز نمایشگاه.

علیخانی با بیان اینکه مهم‌ترین مشکل نمایشگاه امسال بی‌نظمی‌آن است، می‌گوید: از همان‌روز اول این بی‌نظمی‌ها وجود داشت. افتتاحیه‌ای که باید 10 صبح مثل همه استان‌ها برگزار می‌شد، در ساعت 18 آن‌هم در مکانی دیگر یعنی خارج از محل نمایشگاه کتاب برگزار شد. 250 ناشر پذیرش‌شده و 120 غرفه پارتیشن‌بندی شده بود. کارتن‌های کتاب و پارتیشن‌بندی و میزهای غرفه‌ها باید روز قبل از غرفه‌چینی می‌رسید که این اتفاق نیفتاد.

از علیخانی درخصوص استقبال مردم از نمایشگاه می‌پرسم که می‌گوید: میزان استقبال مخاطبان در نمایشگاه نیشابور قابل‌قیاس با مخاطبان نمایشگاه کتاب مشهد نیست. به‌طور کل استقبال مردم بسیار کم است و اغلب افرادی که به اینجا می‌آیند، قدرت خرید کتاب را ندارند.

  

بسیاری از ناشران شرکت نکردند

با توجه به اینکه نمایشگاه از مشهد به نیشابور منتقل شد، بسیاری از ناشران در این نمایشگاه شرکت نکردند. نشر ققنوس یکی از این ناشران بود که به‌دلیل ناهماهنگی‌هایی که از ابتدا در نمایشگاه وجود داشت، در این گردهمایی حضور نیافت.

مهدی حسین‌زادگان، مدیر داخلی نشر ققنوس درخصوص علت عدم‌حضورش می‌گوید: از ابتدا برای شرکت در این نمایشگاه به آدرس اعلام‌شده در سایت مراجعه کردیم و بعد از درخواست در سایت برای ما نوشتند: متعاقباً اعلام خواهد شد. الان نمایشگاه رو به اتمام است و هنوز در سایت پاسخ درخواست ما به حضور، همین جمله است!

مدیر داخلی نشر ققنوس ادامه می‌دهد: از نمایشگاه نیشابور با من تماس گرفتند و  برای ارسال بار کتاب‌ها شماره‌ای جهت هماهنگی به من دادند. از طرف نشر بیش از 15 بار با این شماره تماس گرفته شد، اما پاسخی دریافت نکردیم. این برخوردها آن‌قدر ادامه یافت که من تصور کردم برگزاری نمایشگاه در نیشابور لغو شده است.

حسین‌زادگان برای علت این ناهماهنگی‌ها با سازمان نمایشگاه‌ها تماس می‌گیرد و صحبت می‌کند، اما آن‌ها پاسخ می‌دهند که چون این نمایشگاه را ما برگزار نکردیم و خود استان برگزارکننده بوده است، پس پی‌گیری باید از همان‌جا باشد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.