یک خبرگزاری غربی نوشت اتحادیه اروپا احتمالا تحریمهای اقتصادی علیه روسیه و اوکراین را در ماه دسامبر تمدید خواهد کرد ولی تمدید بیشتر تحریمها در آینده با توجه به روابط گرم ترامپ با روسیه، احتمالا سخت تر خواهد بود.

نگرانی اروپا از اقدام ترامپ درباره تحریمهای روسیه

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، دونالد ترامپ رسما از ژانویه قدرت را در آمریکا در اختیار خواهد گرفت، وی بارها اعلام کرده است که خواستار روابطی خوب با روسیه و ولادیمیر پوتین است. این مساله با هشدار برخی مقامهای اروپایی روبرو شده است که نگران نرمش موضع آمریکا در قبال بحران اوکراین هستند.

تحریمهای غرب علیه روسیه مدت کوتاهی پس از الحاق شبه جزیره کریمه به خاک این کشور در سال 2014 میلادی اعمال شد و از آن زمان تاکنون هر شش ماه تمدید شده است.

دیپلمات های غربی بر این باورند که اتحادیه اروپا در نشست دسامبر احتمالا تحریمهای روسیه را تمدید خواهند کرد ولی با توجه به ریاست جمهوری ترامپ تمدید این تحریمها در ماه های آینده سخت تر خواهد شد.

دیپلمات های آگاه به رویترز گفتند که رهبران اروپایی احتمالا در نشست ماه آینده تحریمهای اقتصادی مهم را در بروکسل تمدید خواهند کرد. بعید به نظر می رسد که در شرایط کنونی پیشرفت خاصی در وضعیت اوکراین حاصل شود و این مساله موجب تمدید تحریمها خواهد شد. ولی پس از ریاست جمهوری ترامپ، اعمال تحریمها علیه روسیه سخت تر خواهد بود.

آمریکا نیز در دوره ریاست جمهوری اوباما تحریمهایی را علیه روسیه اعمال کرده و خواستار اتحاد با اروپا شده است. ولی تاثیرگذاری این تحریمها از سوی برخی کشورهای اروپایی مثل ایتالیا، مجارستان، یونان و قبرس زیر سئوال رفته است. این کشورها روابط تجاری و اقتصادی نزدیکی با روسیه دارند.

یک دیپلمات در این باره تاکید کرد: پس از سوگند خوردن ترامپ در ماه ژانویه، اگر واقعا بهبود روابط با پوتین وجود داشته باشد، این مساله موجب تشدید اختلافات بین کشورهای اروپایی بر سر روسیه خواهد شد و حفظ رژیم تحریمها سخت تر خواهد بود.

یک دیپلمات دیگر تصریح کرد: اتحادیه اروپا باید در نشست دسامبر تصمیم خودش را بگیرد ولی وضعیت زمانی پیچیده خواهد شد که در ژانویه آمریکا نشان دهد که خواستار تغییر سیاست در قبال روسیه است. این مساله تاثیر منفی بر اتحاد اروپا خواهد داشت.

رای بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا نیز موجب تضعیف بیشتر جایگاه کشورهایی خواهد شد که از ادامه تحریمها علیه روسیه حمایت می کنند.
البته برخی دیپلماتها بر این باورند که علی رغم نگرانی ها درباره ترامپ، بهبود معنادار روابط بین روسیه و آمریکا سخت خواهد بود، به خصوص به خاطر دیدگاه های افراطی بسیاری از جمهوریخواهان کنگره.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.