بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات از روز جمعه در مصلی تهران آغاز به‌کار کرده است. بخشی از این نمایشگاه به نشریات کودک و نوجوان اختصاص دارد. براساس آمارهای منتشرشده پیش از افتتاحیه امسال 900 رسانه و مؤسسه مطبوعاتی شرکت کرده‌اند که از این بین، سهم نشریات کودک تنها یازده مؤسسه و نشریه است؛ حجمی‌ اندک که در هیاهوی نمایشگاه می‌تواند به‌آسانی فراموش شود.

در خانه ما رونق اگر نیست، صفا هست

از بین نشریاتی که در بیست و دومین نمایشگاه به حضور خود تداوم بخشیده‌اند، می‌توان به نام‌های آشنایی چون «سروش» و «رشد» و «نبات» اشاره کرد. نشریاتی هم مانند «فرشته کوچولو» از راه دور آمده‌اند. «فندق» و ماهنامه «کودک» و نشریه «کودکان آفتاب» که ویژه کودکان و نوجوانان افغانستان است هم امسال میهمان جشنواره هستند. این نشریات همگی در راهرو شماره هفت شبستان گردهم آمده‌اند، اما «پوپک»، «دوچرخه» و «دوست» در گوشه‌ای دیگر از سالن اصلی شبستان هستند.

به امید دیدار مخاطب

 فرشته شریفی سردبیر ماهنامه «فرشته کوچولو» درباره غرفه‌هایی که به نشریات انگشت‌شمار کودک اختصاص داده شده است، می‌گوید: «غرفه‌های کودک یا خیلی در حاشیه هستند و یا در یک قسمت غیرمرتبط بین نشریاتی مثلاً با موضوع دین و اندیشه قرار گرفته‌اند. قسمت کودک خیلی کم‌رونق است و این نحوه واگذاری غرفه مزید بر علت شده است. ماهنامه «فرشته کوچولو» از آذربایجان شرقی آمده است. خانم شریفی درباره علت حضورش در نمایشگاه به جذب مخاطب بیشتر و دیده شدن توسط مسؤولان اشاره می‌کند و می‌گوید: «ما به امید آشنایی با مخاطب کشوری به نمایشگاه آمدیم. در این چندروز استقبال بسیار کم بوده است. به‌نظرم آموزش و پرورش باید در این زمینه همکاری با نمایشگاه انجام می‌داد و کودکان را برای آشنایی با کسانی‌که برایشان زحمت می‌کشند، به نمایشگاه می‌آورد.»

ناموفق در گیشه

مجلات «سروش» از جمله نشریاتی هستند که در نمایشگاه مطبوعات شرکت کرده‌اند. «سروش خردسالان»، «سروش کودکان» و «سروش نوجوانان» به نمایشگاه آمده‌اند. یزدان افراز روابط عمومی ‌و مسئول غرفه سروش با اشاره به اینکه تنور نمایشگاه هنوز گرم نشده، می‌گوید: ماهنامه کودک سروش و همین‌طور خردسال که اولین نشریه خردسالان ایران است، مخاطب خوبی دارند، درست است که بیشتر نشریات در گیشه موفق نیستند، اما سروش دچار این مشکل نبوده و به اعتقاد من با تیم مشورتی موفقی که از نویسندگان و کهنه‌کاران حوزه کودک تشکیل شده، توانسته موفق عمل کند. علی‌رغم رضایت یزدان افراز، دیگر مسؤولان نشریات دل خوشی از گیشه‌های فروش مطبوعات ندارند. سردبیر «فرشته کوچولو» یکی از این افراد است که بیان می‌کند: دکه‌ها حاضر نیستند نشریات کودک را ارایه کنند و معمولاً مجلات را رو نمی‌گذارند، باید در این حوزه اطلاع‌رسانی بیشتری شود تا مخاطب بهتر بتواند به آنچه می‌خواهد دست یابد.

جای خالی فسقلی‌ها

مجلات رشد سال‌هاست که در مدارس مهمان نوآموزان و دانش‌آموزان هستند. خانم شهرآبادی کارشناس روابط عمومی ‌این مجموعه معتقد است که مجلات رشد جای خود را در بین مخاطبانشان پیدا کرده‌اند. هرچند این نشریات تا به‌حال خود را روی گیشه نیازموده‌اند، اما شهرآبادی به اشتراک بالای این نشریات به‌خصوص در حوزه کودک اشاره می‌کند و می‌گوید: مخاطب کودک، نشریات حوزه خود را دوست دارد، مشکل در حوزه توزیع است که این نشریات دیر به‌دست مخاطب می‌رسند. همان‌طورکه با خانم شهرآبادی گفت‌وگو می‌کنم، پیرمردی نزدیک می‌شود و می‌پرسد: چیزی برای فسقلی‌ها هم دارید؟ خانم شهرآبادی با لبخند جواب می‌دهند که این نشریات همگی برای کودکان هستند. فسقلی شما چندسالش است؟ پیرمرد خوشرو پاسخ می‌دهد که چیزی برای نوه یک‌ساله‌اش می‌خواهد. خانم شهرآبادی توضیح می‌دهند که برای این گروه سنی تولیداتی ندارند. این‌جورکه معلوم است، مخاطب در همه گروه‌های سنی هست، اما نشریات ما در این حوزه چندان تخصصی عمل نکرده‌اند.

پر جنب‌وجوش‌ترین غرفه

غرفه نشریات «نبات» یکی از غرفه‌های پر جنب‌وجوش این گروه است. آقای شهیدثالث درباره این روزهای نمایشگاه می‌گوید: نشریات با محتوای هدفمندی که دارند، برای همه گروه‌های سنی کودک محتوا تولید می‌کنند. الان «نبات کوچولو» با تیراژ حدود 15هزار، حدود هفتاد درصد فروش دارد. امسال ما با رونمایی نشریه اولین مجله زیر سه‌سال در ایران، این روند را تکمیل کرده‌ایم و امیدواریم مخاطب هم از گذشته بیشتر با ما همراه شود.

دست‌اندرکاران مطبوعات کودک به امید روزهای آینده با صفا و صمیمت مشغول تلاش برای روزهای پر رونق‌تر هستند. من هم به روزهای آینده می‌اندیشم؛ آینده‌ای که با تلاش دست‌اندرکاران این حوزه و مسؤولان، روشن و پررونق‌تر باشد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.