قدس آنلاین: شهردار منطقه ۷ مشهد گفت: تاکنون ۶ تشکل مردمی برای خدمت رسانی در ایستگاه استقبال از زائر منطقه ۷ به زائران اعلام آمادگی کرده اند که سه گروه مشهدی، یک گروه آملی و یک گروه از خرمشهر می باشند.

خدمت رسانی ۶ تشکل از ۳ شهر در ایستگاه استقبال زائر پیاده منطقه ۷ مشهد

به گزارش قدس آنلاین، علیرضا عصمت پرست در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، اظهار کرد: شهرداری منطقه ۷ به لحاظ موقعیت قرار گیری از با اهمیت ترین مناطق شهری در حوزه خدمات رسانی به زائرین قرار دارد.

وی تصریح کرد: به دلیل واقع شدن فرودگاه شهید هاشمی نژاد در محدوده این منطقه که حدود ۱۰ الی ۱۵ درصد زائرین را تشکیل می دهد و همچنین مسافرانی که از مسیر جاده  نیشابور، جنوب خراسان و سیستان و بلوچستان وارد مشهد الرضا (ع) می شوند، حائز اهمیت است.

وی افزود: بزرگترین کمپ اسکان  کشور، کمپ زائر پذیر غدیر نیز با ظرفیت بالغ بر ۱۶ هزار نفر در شب به صورت اسکان چادری و ۴۰۰ دستگاه کانکس با امکانات سوله بحران، نماز خانه، فضای پارکی، رستوران، لوزام ما یحتاج ضروری زوار، حمام، سرویس بهداشتی، فروشگاه مواد غذایی، نانوایی و ... در فضای حدود ۱۰۰ هکتار در این منطقه واقع شده که هر سال بر تعداد زائرین این کمپ افزوده می شود.

شهردار منطقه ۷ بیان کرد: یکی از موضوعاتی که خوشبختانه هر سال بر اهمیت آن افزوده می شود توجه به زائران پیاده ای است که در دهه اخر صفر به شهر مقدس مشهد مشرف می شوند.

وی در ادامه با بیان اینکه منطقه ۷ دارای یک ایستگاه استقبال از زائر در ورودی مشهد جنب اداره کل هواشناسی است؛ افزود: این هشتمین سالی است که این ایستگاه برای استقبال از زائران در نظر گرفته شده است.

وی دلیل استقرار ایستگاه در این نقطه از ورودی شهر گفت: این ایستگاه در محل تلاقی دو مسیر زائران پیاده، افرادی که از سمت تربت جام و فریمان وارد شهر مشهد می شوند و افرادی که از سمت جنوب خراسان، نیشابور و بخصوص استانهای همجوار مانند تهران و سمنان، قم  وارد شهر می شوند؛ واقع شده است.

عصمت پرست فضای این ایستگاه را ۲ هزارو ۵۰۰ متر مربع عنوان کرد و افزود: این فضا نسبت به سال گذشته ۷۰۰ متر مربع بیشتر شده و خدمات متنوع و گسترده ای هم برای آن در نظر گرفتیم.

وی بیان کرد: این ایستگاه در سال ۹۴ پذیرای حدود ۹۰ هزار زائر پیاده بوده است که نسبت به سال ۹۳ که حدود ۷۲ هزار نفر بوده افزایش ۱۸ هزار نفری داشته است و پیش بینی می شود امسال به ۱۱۰ هزار نفر برسد.

وی با اشاره به توزیع وعده های غذایی گرم این ایستگاه  از ۷ صبح تا ۵ بعد از ظهر و توزیع میوه و تنقلات حدود ۱۵۰ کیلو در روز، گفت: خدام استان قدس نیز در این ایستگاه از زائران با بسته های متبرک نمک، نبات، برنج و یک سری ملزومات استقبال می کنند.

شهردار منطقه ۷ مشهد اظهار کرد: برنامه ها و مراسم مذهبی، نماز جماعت، پاسخ گویی به مسائل دینی و شرعی، خدمات درمانی، ماساژدرمانی، پاشویه با آب گرم، خیاطی، رادیو زائر، واکس صلواتی، شارژ و اینترنت رایگان از طریق مخابرات، ارایشگاه و... از دیگر خدماتی است که در این منطقه به زائران پیاده ارائه می شود.

وی با بیان اینکه دو تشکل و یک گروه نیاز دارویی زائران را تامین می کنند؛ عنوان کرد: "درمانگاه امام هادی" برای بیماران سرپایی و گروه دیگری از "سپاه " زائرینی که نیازمند خدمات درمانی بیشتری هستند را به صورت رایگان ویزیت می کنند.

وی اظهار کرد: خدمات ماساژ درمانی نیز توسط سه تشکل انجام می شود که برای این منظور کلاس اموزشی برای ماساژورها برگزار خواهد شد.

عصمت پرست با بیان اینکه پاشویه با آب گرم توسط خادمین نوجوان برای زائران انجام می شود؛ گفت: همچنین زائرینی که لباسشان نیاز به خیاطی داشته باشد توسط نیروهای بانوان در محله پروین اعتصامی انجام می شود.

وی از خدمات دیگر این منطقه را رادیو زائر دانست و افزود: رادیو زائر به صورت زنده از ساعت ۸ صبح تا ۵ بعد از ظهر ویژه برنامه های مذهبی، خدمات رادیویی واطلاع رسانی را انجام می دهد.

وی همچنین اظهار کرد: سرویس بهداشتی که پارسال ۱۶ چشمه بوده، امسال به ۲۶ چشمه افزایش خواهد یافت.

وی طراحی نقشه خدمت برای زائران را از دیگر اقدامات خوب این منطقه عنوان کرد و افزود: در این نقشه حدود ۱۰۰ مکان در این منطقه از جمله تمام نماز خانه ها، مساجد، حسینیه ها، حمام های عمومی، بانک ها، نانوایی ها، سرویس های بهداشتی، مدارس و ...  ذکر شده تا زائران بر اساس نقشه نیازشان را برطرف کند.

وی در خصوص فضا سازی، گفت: امسال برای اولین بار ۱۰ کیلومتر از مسیر ورودی شهر مشهد، مسیر جاده نیشابور و مسیر جاده تربت جام و فریمان با عنوان خاص و در طول  منطقه با تصاویر شهدا و مضامینی از زیارت امین الله و نصب پارچه های مشکی فضا سازی می شود

وی اظهار کرد: یک سری بسته هایی برای زائران پیاده پیش بینی شده که در آن ملزومات ضروری از جمله دمپایی، جوراب، کفش، کلاه، شال گردن، دستکش، لباس زیر قرار دارد که به صلاح دید مدیر کاروان بسته به شرایط زائران بین آنان توزیع می شود.

شهردار منطقه ۷ در ادامه گفت: تاکنون ۵۰۰۰ بسته برای توزیع آماده شده که پیش بینی می شود تا ۱۵ هزار بسته برسد.

وی در خصوص اطلاع رسانی بیان کرد: در فضای مجازی اقدامات خوبی صورت گرفته به طوری که ازاین طریق تاکنون کمک های بسیار خوبی را دریافت کرده ایم.

عصمت پرست با اشاره به حضور پررنگ مردم این منطقه در خدمت رسانی به زائران پیاده عنوان کرد: هر سال بخشی از مردم سیدی و شهرک طرق و در مجموعه شهرداری نیز ۷۰۰ نفر خود را وقف زائران می کنند.

شهردار منطقه ۷ اظهار کرد: تاکنون ۶۰ منزل در منطقه طرق، ۱۷ شهریور، عنصری، پروین اعتصامی برای اسکان زائران پیاده اعلام آمادگی کرده اند.

وی گفت: سال گذشته تعدادی از افراد ماشین های خود را برای زائران در راه مانده در اختیار ما قرار داده بودند که ما موفق به نجات ۷۰  زائر گرفتار سرمای شدید شدیم.

وی با بیان اینکه تاکنون ۱۶۰ نفر به عنوان خادمین افتخاری حریم رضوی ثبت نام کرده اند؛ اظهار کرد: پیش بینی می شود که این تعداد افزایش داشته باشد به طوری که بتوانیم به مناطق دیگر نیز خدمت رسانی کنیم.

وی در خصوص نظافت و رفت و روب این منطقه اظهار کرد: چون بخشی از این منطقه در بافت حرم مطهر واقع شده است از حساسیت خاصی برخوردار است؛ لذا  در این ایام از تمام امکانات و ظرفیت های موجود در منطقه در حوزه سخت افزار و نیروی انسانی در ایستگاه زائر، ورودی شهر مشهد و بافت حرم مطهر استفاده می شود تا فضایی بهداشتی و سالم به زائران ارائه شود و مشکلی برای زائران بوجود نیاید.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.