قدس آنلاین- تبریز: رئیس کل دادگستری آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه علت اصلی قانون‌گریزی، عدم پایبندی افراد به ارزش‌های دینی است، گفت: آمار ورودی پرونده به دستگاه قضایی نشان دهنده یک نوع توسعه بیماری مزمن «قانون گریزی» در جامعه است.

هشدار درباره توسعه بیماری مزمن «قانون گریزی» در جامعه

به گزارش قدس آنلاین از تبریز، حجت‌الاسلام حکمتعلی مظفری در همایش صیانت از روحانیت و حوزه‌های علمیه که در سالن اجتماعات شهید قدوسی(ره) دادگستری تبریز برگزار شد، اظهار داشت: علت اصلی قانون‌گریزی، عدم پایبندی افراد به ارزش‌های دینی است.

وی با اعلام اینکه قانون مداری و توجه به مقررات امروزه بعنوان یک ضرورت، خود را نشان می‌دهد، افزود: آمار ورودی پرونده به دستگاه قضایی نشان دهنده یک نوع توسعه بیماری مزمن «قانون گریزی» در جامعه است که محصولش، ورود میلیونی پرونده های کیفری و حقوقی به دستگاه قضایی است.

مظفری افزود: آسیب شناسی‌های اولیه این را نشان می‌دهد که مهم‌ترین دلیل و عامل مؤثر در قانون‌گریزی، عدم توجه به کار فرهنگی است.

وی تصریح کرد: متأسفانه نوع نگاه مردم به تکالیف دینی و قانونی‌شان تغییر کرده و توجه به حقوق شهروندی و انسانی روز به روز کمرنگ‌تر می‌شود، در جامعه باید الگوهای فضیلت مدار از ناحیه روحانیت ترویج داده شود، رعایت قانون از روی ترس فایده چندانی ندارد و با از بین رفتن ترس، قانون گریزی افزایش پیدا خواهد کرد،فرهنگ قانون‌مداری باید در جامعه نهادینه شود.

مظفری نقش روحانیت در توجه مردم به حقوق شهروندی و انسانی یکدیگر را با بیان آیات و روایات متعددی که در این زمینه آمده بی‌بدیل دانسته و اظهار داشت: بیش از 80 درصد پرونده‌هایی که وارد دادگستری می‌شود مربوط به حقوق مالی و حدود 20 درصد به حقوق خانواده بر می‌گردد که روز به روز در حال افزایش است و علت اصلی آن، عدم پایبندی افراد به ارزشهای دینی است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.