قدس آنلاین- بجنورد- کبری علی آبادی: مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان شمالی گفت: از راه و شهرسازی انتظار می رود در واگذاری زمین به نهادهای مختلف دقت داشته باشد تا سمت توسعه روستاهای اطراف با مشکل روبه رو نشویم.

راه و شهرسازی در واگذاری زمین های اطراف روستاها دقت داشته باشد

عبدالله قدرتی در گفت‌وگو با قدس آنلاین از بجنورد،اظهار داشت: بر اساس ادعای بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، روستاهای اطراف بجنورد با مشکل کمبود زمین برای سمت توسعه روبه رو هستند اما به نظر می رسد این کمبود ها خیلی حاد نیست.

وی تصریح کرد: البته بنیاد مسکن نگران است با این روند که راه و شهرسازی زمین ها را واگذار می کند، در سال های آتی در تعریف سمت توسعه روستاها با مشکل کمبود زمین روبه رو شود.

وی تصریح کرد: نیاز به زمین برای اجرای مسکن روستایی مربوط به دو سه روستا در حاشیه این شهر است و به نظر می‌رسد این مشکل به آن تعداد که بنیاد اعلام می‌کند نیست.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان شمالی افزود: در میان این کمبودها و نیازهایی که برای تأمین زمین شنیده و منعکس می‌شود، ما خیلی با واگذاری زمین‌ها و الحاق زمین به محدوده روستاها نیستیم.

وی تصریح کرد: در روستاهایی مثل محمدعلی پهلوان، نیاز به زمین سال‌به‌سال در حال ایجاد و شکل‌گیری است. مردم از سایر روستاها به حاشیه این روستا مهاجرت می‌کنند و زمین خارج از محدود را قیمتی پایین‌تر از زمین‌های داخل محدوده روستا دارد، می‌خرند و به‌صورت غیرمجاز خانه می‌سازند.

وی افزود: اکنون شاهد ساخت‌وسازهای غیرمجاز زیادی در این روستا هستیم. زمین‌ها تغییر کاربری داده می‌شود و ساکنان این منازل که به‌صورت غیرمجاز بالا رفته، درخواست خدمات‌رسانی از دستگاه‌های خدمات رسان هستند.

قدرتی گفت: نیاز به الحاق این محدوده از سکونت‌گاه به محدوده روستا و ایجاد سمت توسعه می‌تواند هرسال ادامه داشته باشد اما آیا واقعاً راهکار، ایجاد و تعریف سمت توسعه برای روستا و تخریب زمین‌های زراعی و باغی و الحاق آن به محدوده روستا است.

وی تصریح کرد: پاسخ به درخواست‌های الحاق زمین‌های مزبور به محدوده روستا و الحاق آن، سبب می‌شود که روستاهای حاشیه شهرها، به مقصد و ایستگاه پرتاب حاشیه‌نشینان تبدیل شود.

وی افزود: نیاز به تعریف سمت توسعه جدید برای روستاها و نیاز به تأمین زمین برای ساخت مسکن، باید ریشه‌یابی و تحلیل شود.

قدرتی خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین علت‌ها در این زمینه این است که روستاهای ما اکنون کارکرد خود را از دست‌داده‌اند. کارکرد روستا کشاورزی و دامداری و تولید است اما اکنون روستاها این کارکرد را ازدست‌داده‌اند.

وی گفت: مردم ما در روستاها نیاز به اشتغال و کار دارند و نبود شغل و درآمد از علت‌هایی است که حاشیه‌نشینی در شهرها و روستاهای اطراف شهر را به وجود می‌آورد و به دنبال آن نیازهای جدید به زمین و سمت توسعه ایجاد می‌شود. وجود فاصله شهر و روستا، از دیگر عوامل است

انتهای خبر.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.