واکنش‌های همراه با نگرانی و حیرت مقامات و سیاستمداران اروپایی به پیروزی غیرمنتظره "دوناد ترامپ" جمهوریخواه در آمریکا همچنان ادامه دارد.

ادامه نگرانی و حیرت مقامات اروپایی از ترامپ

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، پس از پیروزی غیر منتظره "دونالد ترامپ" جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مقامات اروپایی همچنان واکنش های همراه با نگرانی و حیرتی را به این مسئله نشان می دهند.

"اورزو لا فون در لاین"، وزیر دفاع آلمان در مقاله‌ای در روزنامه "تاگس اشپیگل" خواستار عهده داری مسئولیت بیشتر از طرف اتحادیه اروپا در ائتلاف نظامی ناتو شده است.

وی خواستار توضیح دیدگاه ها و ایده های اروپا برای آمریکا و ترویج آن برای دولت جدید این کشور شده و گفت: به اندازه کافی موضوعات مختلف وجود دارد؛ از جمله چالش های سیاست امنیتی که ما در دو سوی آتلانتیک باید برای مواجهه با آن خود را آماده کنیم فراوان هستند.

فون در لاین همچنین تصریح کرد که ما باید برای قدرت اجرایی جدید آمریکا توضیح دهیم که برای امنیت مشترک اهمیت قائل هستیم.

وی در بخش دیگری از این مقاله تاکید کرد که انتخابات ریاست جمهوری آمریکا آشفتگی و نگرانی سیاسی روزافزونی در سراسر دنیا ایجاد کرده است. ما به عنوان اروپایی و آلمانی باید با اعتماد به نفس موجه و کنجکاوانه دست همکاری به سوی ترامپ دراز کنیم. من خوشحال می شوم که به زودی همتای جدید خود در آمریکا را بشناسم.

"فولکر کایدر"، رئیس فراکسیون اتحادیه احزاب متحد مسیحی آلمان نیز در واکنش به پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خواستار تشکیل یک ارتش واحد اروپایی شد.

وی تاکید کرد که اروپا در هر صورت ( در چنین شرایط) باید مسئولیت بیشتری بر عهده گیرد.

وزرای دفاع اتحادیه اروپا اوایل هفته آینده درباره همکاری های امنیتی نزدیک تر با هم مشاوره می کنند. این مسئله در سال های گذشته همواره از طرف انگلیس رد می شد، اما حالا این کشور در مسیر خروج از اتحادیه اروپا قرار دارد.

کایدر همچنین انتقاد سختی به انتقادهای اخیر وزیر امور خارجه و وزیر اقتصاد آلمان به رئیس جمهوری جدید آمریکا وارد کرده و گفت: من لحن آن ها را مناسب نمی دانم. اعضای دولت آلمان باید هوشمندانه تر در برابر سیاستمداران مهم ترین متحدان ما در خارج از اروپا بخصوص رئیس جمهور آمریکا رفتار کنند.

"هاینس فیشر"، رئیس جمهور سابق اتریش نیز پیش بینی کرد که روابط بین آمریکا و اروپا در سال های آینده تحت ریاست جمهوری ترامپ سردتر شود. وی در عین حال بر این باور نیست که رئیس جمهوری ترامپ ائتلاف نظامی ناتو را در معرض خطر قرار دهد.

وی با تاکید بر اینکه اتحادیه اروپا در برابر تکالیف سخت زیادی قرار دارد گفت: بحران ها همچنان این مسئله را ضروری می کنند که به صورت قدرتمندانه تر با یکدیگر همکاری کرده و همبستگی خود را حفظ کنیم.

وی خواستار حفظ خونسردی اروپا بعد از پیروزی ترامپ شد.

فیشر همچنین بزرگترین چالش اتحادیه روپا را بحران پناهندگان ارزیابی کرده و یک چالش استراتژیک دیگر را ساختن مناسبات پایدار با روسیه دانسته و گفت: اتحادیه اروپا نباید این مسئله را از نظر دور دارد که تحولات ناتو از دید مسکو به گونه ای متفاوت از واشنگتن و بروکسل دیده می شود.

"یان کلود یونکر"، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا نیز با توجه به بی تجربگی دوناد ترامپ در زمینه سیاست خارجی از دو سال دست رفته بعد از روی کار آمدن وی سخن گفت.

در این میان در برلین نیز اعتراضات ضد ترامپ برگزار شده و بر اساس اطلاعات پلیس حدود 120 نفر در این اعتراضات شرکت کردند.

"زیگمار گابریل"، وزیر اقتصاد آلمان و معاون مرکل نیز سیستم ارزشی غرب را تحت ریاست جمهوری دوناد ترامپ در معرض خطر ارزیابی کرده است.

وی در مقاله ای در هفته نامه اشپیگل تاکید کرده است که مبارزات انتخاباتی ترامپ هشدار و همزمان اعلام بیداری برای اروپا است.

"سیلویو برلوسکونی"، نخست وزیر سابق ایتالیا نیز برخی شباهت های آشکار بین خودش و دوناد ترامپ که بدون تجربه ریاست جمهوری به این عرصه وارد شده است می بیند.  وی گفت: ترامپ توسط کسانی انتخاب شده است که سیاست قدیمی و ناتوانایی های آن را شنیده و درک کرده و از این شرایط خسته شده اند.

وی در عین حال گفت: ترامپ رئیس جمهور منتخب بوده و ما باید با وی همکاری کنیم. رئیس جمهورها بعد از اقداماتی که انجام می دهند مورد ارزیابی قرار می گیرند.

دبیر کل حزب دموکرات مسیحی آلمان نیز در واکنش به پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری گفته است که ما باید حالا از نو برای روابط بین آمریکا و اروپا و هم زمان تقویت اروپا تلاش کنیم.

وی تاکید کرد که اروپاییان باید خود مسئولیت بیشتری را بر عهده گرفته و در زمینه سیاست امنیتی و خارجی و دفاعی مشترک اقدامات بیشتری انجام دهند.

وی ابراز اطمینان کرد که روابط آلمان و آمریکا همچنین بعد از پیروزی ترامپ استمرار خواهد داشت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.