قدس آنلاین- بیرجند: استاندارخراسان جنوبی با تاکید بر استفاده بهینه از منابع آبی استان ، گفت: آینده استان در گرو استفاده صحیح و مناسب از منابع آبی و بهره وری هر چه بیشتر از این ذخایر خدادادی است.

آینده  خراسان جنوبی در گرو استفاده صحیح و مناسب از منابع آبی است

به گزارش قدس آنلاین از بیرجند، سید علی اکبر پرویزی، صبح امروز به منظور عرض خداقوت به کارگران و کشاورزان، از مزارع زعفران و باغات زرشک استان بازدید کرد و از نزدیک در جریان روند برداشت محصول در این اماکن قرار گرفت.

وی اصلاح روش های آبیاری و نیز استفاده از روش های مدرن آبیاری در مزارع و باغات را مورد تاکید قرار داد و گفت: یکی از مهمترین راه های حفظ منابع آبی و ارتقای سطح زیرکشت و توسعه کمی و کیفی محصولات در حوزه کشاورزی استفاده از روش های آبیاری نوین و تغییر روش های آبیاری از سنتی به مکانیزه است.

وی به خشکسالی های چندین ساله در استان و نیز وضعیت نامطلوب بارندگی طی سال های اخیر در استان اشاره کرد و افزود: این امور موجب افت شدید منابع آب زیرزمینی و کاهش میزان برداشت آب در چاه ها شده است؛ از اینرو باید با آگاه سازی عمومی و اطلاع رسانی مناسب، فرهنگ استفاده مناسب از آب را در این زمینه نهادینه کرد.

مقام عالی دولت در استان، با بیان اینکه طی سال های اخیر دولت برغم کمبود منابع مالی اقدامات بسیار مناسبی در این زمینه صورت داده است، گفت: دولت مصمم است در این زمینه کمک های لازم را به انجام برساند بطوریکه در سفر کاروان تدبیر و امید به استان این موضوع به طور ویژه مورد توجه قرار گرفت و یکی از مصوبات دولت را به خود اختصاص داد.

پرویزی، با بیان اینکه انتقال آب با لوله به مزارع از جمله این مصوبات است، افزود: اعتبارات پیش بینی شده نیز به این امر تخصیص یافته، این در حالیست که مسئولین ذی ربط در استان به دنبال افزایش میزان اعتبارات در این زمینه هستند.

وی ارائه تسهیلات بلاعوض به کشاورزان را از دیگر اقدامات در دست اجرا دراین زمینه برشمرد وخاطر نشان ساخت: واگذاری تسهیلات با کارمزد پایین و نیز در نظرگرفتن برخی سیاست های تشویقی دیگر در این زمینه می تواند بسیار کمک کننده بوده و مشکلات مربوط در زمینه اجرای این امر را کاهش دهد.

وی به یکپارچه سازی اراضی به عنوان یکی دیگر از سیاست های کاری دولت طی سال های اخیر اشاره کرد و یادآورشد: همکاری و همراهی کشاورزان و باغداران عزیز نیز در این زمینه بسیار مهم و حائز اهمیت است چرا که قطعاً بدون همکاری و مشارکت آنها این امور به نتیجه مور نظر منجر نخواهد شد.

مقام عالی دولت در استان، به ارائه تسهیلات ارزان قیمت از سوی صندوق توسعه ملی و نیز صندوق توسعه بخش کشاورزی به کشاورزان خبر داد و افزود: در زمینه توسعه بخش کشاورزی و نیز فراوری و بسته بندی محصولات کشاورزی، صندوق توسعه ملی و توسعه بخش کشاورزی تسهیلات ارزان قیمت و بدون محدودیت در نظر گرفته که آماد کمک به کشاورزان در این زمینه نیز هستیم.

پرویزی، ضمن تاکید بر صنعت بسته بندی محصولات در حوزه کشاورزی، گفت: قطعاً توجه به امر بسته بندی می تواند ضمن افزایش میزان فروش، به صادرات محصولات و برندسازی آنها نیز کمک شایان توجهی نماید.

وی خاطر نشان ساخت: مسئولان ذی ربط می بایست تلاش کنند تا زمینه های فراوری و بسته بندی محصولات و قطع شدن دست واسطه ها و دلالان از بازار محصولات کشاورزی فراهم شده و سود واقعی ناشی از فروش محصولات نصیب کشاورزان شود.

وی ضمن تاکید بر برداشت به موقع محصول زرشک و زعفران گفت: قطعاً این امر علاوه بر ارتقای سطح کیفی محصولات، موجب بازاریابی بهتر و فروش بیبشتر محصولات در این زمینه نیز خواهد بود.

وی اصلاح روشهای آبیاری و نیز فروش و بازاریابی محصولات در حوزه کشاورزی را دو تکلیف مهم در موضوع اقتصاد مقاومتی برشمرد و خاطر نشان ساخت: در اجرای این دو تکلیف مهم آماده هر گونه کمک و مساعدت به کشاورزان و فعالین این بخش ها مطابق با قوانین و مقررات مربوطه و در حد مقدورات اداری و کاری هستیم.

این گزارش حاکیست، استاندار خراسان جنوبی صبح امروز از مزارع زعفران شهرک هاشمیه و باغات و بارگاه های زرشک عباس آباد دشت از توابع بخش سده و همچنین از سایت الگویی ترویجی مجتمع آبیاری تحت فشار ۷۸ هکتاری باغات زرشک روستای حسن آباد از توابع بخش سده شهرستان قاینات و نیز باغات زرشک در روستای مهمویی از توابع شهرستان بیرجند بازدید کرد و ضمن عرض خدا قوت به کارگران و کشاورزان از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات آنها و نیز نحوه برداشت محصول در این اماکن قرار گرفت و دستورات لازم را نیز به منظور رفع این مشکلات صادر کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.