اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) تلاش دیپلماتیک نهایی را برای تضمین دستیابی به توافقی در باره کاهش تولید نفت آغاز کرده اند. قطر، الجزایر و ونزوئلا برای رفع اختلاف میان تولید کنندگان عمده این نهاد پیشقدم شده‌اند.

دور تازه تلاش های اوپک برای اجرای طرح کاهش تولید

به گزارش شانا به نقل از بلومبرگ، به نقل از یک عضو هیات های نمایندگی کشورهای عضو اوپک، فعالیت های سیاسی غیرعلنی برای دست‌یابی میان اعضای این سازمان، پس از شکست نشست های دوجانبه چند روز گذشته برای از بین بردن اختلاف ها صورت می گیرد.

این در حالی است که تنها دو هفته برای نهایی کردن توافق، پیش از برگزاری نشست ٣٠ نوامبر (دهم آذر ماه) وزیران اوپک در وین فرصت باقی مانده است.

به گفته این منبع، اختلاف میان ریاض، بغداد و تهران برسر چگونگی تقسیم بار کاهش تولید اوپک میان این این اعضا، هنوز ادامه دارد.

بر اساس آمار بلومبرگ، عربستان سعودی، عراق و ایران با تولید حدود ٥٥ درصد از نفت اوپک، بزرگ ترین عرضه کنندگان عضو این سازمان محسوب می‌شوند.

اوپک هنوز راهی برای نهایی کردن توافق اولیه کاهش تولید در ٢٨ سپتامبر (هفتم مهر ماه) الجزیره نیافته است تا به دو سال سیاست پیشنهادی ریاض برای تولید بدون محدودیت نفت، پایان داد.

بهای نفت خام برنت پس از یک صعود اولیه به حدود ٥٤ دلار برای هر بشکه در پی اعلام این توافق، به علت شک و تردید در باره اجرای آن، به حدود ٤٥ دلار برای هر بشکه بازگشت.

همچنین مجموع تولید اعضای اوپک با توجه به افزایش تولید لیبی و نیجریه پس از خشونت‎ها و درگیری های داخلی که مانع از تولید این کشورها شده بود، همچنان روند صعودی دارد.

ریاض اعلام کرده است به شرط موافقت همه اعضای اوپک با اقدام جمعی و تعهد به تقسیم کاهش تولید به صورت منصفانه و شفاف، آماده کاهش تولید نفت است.

این فرد آگاه عضو هیات نمایندگی کشورهای عضو اوپک افزود: شرایط عربستان در عمل به این معنی است که ریاض هنوز چنین تصور می کند که عراق باید تولید خود را کاهش دهد و ایران تولید خود را در حدود سطح کنونی ثابت نگه دارد که هیچ یک، این شرایط را نپذیرفته‏‎اند.

باب دادلی، مدیر عامل شرکت انگلیسی بریتیش پترولیوم (بی پی) به شبکه تلویزیونی بلومبرگ گفت: ناظران و صاحب نظران اکنون در باره دستیابی به توافق بالقوه بسیار بدبین هستند و در صورت شکست این مذاکرات، قیمت‎ها در حدود سطح کنونی باقی خواهد ماند.

بغداد با این استدلال که مبارزه نیروهای مسلح عراق با گروه تروریستی داعش، برخورداری این کشور از شرایط ویژه ای را توجیه می کند، درخواست مستثنی شدن از پیوستن به طرح کاهش تولید داده است.

تهران نیز تاکید می کند که تا هنگام بازگشت به سطح تولید پیش از تحریم ها یعنی حدود چهار میلیون بشکه در روز، هیچ گونه محدودیت تولید را نخواهد پذیرفت.

دوحه و الجزیره معماران تلاش های پیشین سال جاری (٢٠١٦)، برای دستیابی به توافق میان کشورهای عضو اوپک برای محدود کردن عرضه هستند و الوخیو دل‎پینو، وزیر انرژی ونزوئلا، نقش میانجی را میان تهران و دیگر اعضای اوپک بازی می کند.

در حالی که اعضای اوپک در الجزایر به کاهش تولید خود و رساندن آن به ٣٢ میلیون و ٥٠٠ هزار تا ٣٣ میلیون بشکه در روز تعهد کردند، مجموع تولید این سازمان در ماه گذشته (اکتبر) به ٣٣ میلیون و ٦٠٠ هزار بشکه در روز رسیده است.

این سازمان همچنین خواهان همکاری روسیه و دیگر تولید کنندگان عمده غیر عضو اوپک شده است، گرچه هیچ یک از این کشورها تاکنون تعهدی برای توقف افزایش تولید نداده‎اند.

آژانس بین‎المللی انرژی پیش بینی کرده است که عرضه در سال ٢٠١٧ بدون دستیابی به چنین توافقی، برای چهارمین سال پیاپی از تقاضا پیشی خواهد گرفت.

این نهاد در گزارش دهم نوامبر (٢٠ آبان) خود افزود: در صورت ادامه فزونی گرفتن عرضه از تقاضا در سال ٢٠١٧، خطر حتمی افت قیمت های نفت وجود خواهد داشت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.