بجنورد- ورود ۲۰ دستگاه اتوبوس بازسازی شده مشهد به بجنورد، که پیش از این تر مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی بجنورد از آن خبر داده بود به این شهذ نرسید.

اتوبوس های بازسازی شده مشهد به بجنورد نرسید

به گزارش قدس آنلاین، بر اساس اعلام این سازمان، قیمت بالایی که سازمان اتوبوس رانی مشهد برای این اتوبوس ها گذاشته، سبب شده تا سازمان های اتوبوسرانی در استان های شرق کشور از ورود این ناوگان صرف نظر کنند.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی بجنورد در این باره گفت: قرار بود اتوبوس‌های فرسوده مشهد پس از بازسازی به شهر بجنورد وارد شود اما اتوبوسرانی مشهد قیمت بالایی برای آن اعلام کرده است و همین امر، سد راه ورود این ناوگان به مرکز استان شد.

احمد ریاحی اظهار داشت: اتوبوسرانی مشهد برای هر دستگاه اتوبوس، ۴۰ میلیون تومان اعتبار مطالبه کرده این در حالی است که دولت برای بازسازی هر کدام از این دستگاه های فرسوده ۵۰ میلیون تومان می پردازد وقرار بود این ناوگان به طور رایگان در اختیار استان های کم برخوردار قرار گیرد.

به گفته وی اتوبوس‌های بازسازی‌شده، دست‌کم چهار، پنج سال کارآیی دارند.

ریاحی با بیان اینکه اقدام سازمان اتوبوسرانی مشهد در این زمینه، اقدام شایسته ای نبود اظهار داشت: قیمت بالای واگذاری اتوبوس ها سبب شد تا سازمان های اتوبوسرانی در استان های شرق کشور از قبول این ناوگان منصرف شوند.

وی خاطرنشان کرد: دولت بابت یارانه، به سازمان اتوبوسرانی بدهکار است و بر این اساس پرداخت هزینه های بازسازی ناوگان های فرسوده در طرح مزبور را تقبل کرده است.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی بجنورد با بیان اینکه هزینه‌های سازمان اتوبوسرانی از محل اعتبارات دولتی، مردم و شهرداری تامین می شود گفت: تامین یک سوم از این هزینه ها برعهده دولت است و شهرداری نیز به همان میزان در تامین هزینه ها تکلیف دارد و مابقی باید از محل درآمد ها تامین شود.

وی گفت: اعتبار این سازمان در سال ۹۴، ۶ میلیارد تومان بود که دولت کمکی برای حمایت از حمل و نقل عمومی نداشت و شهرداری بجنورد نیز تنها ۸۷۰ میلیون تومان پرداخت کرده است.

وی افزود: این رقم ناچیز به هیچج عنوان پاسخگوی نیاز نیست و این سازمان برای تعمیر ناوگان فرسوده و پرداخت حقوق نیروی انسانی با مشکل روبه رو شده است.

ریاحی اظهار داشت: در برخی از شهرها همچون مشهد، ۸۰ درصد از هزینه‌های سازمان اتوبوسرانی توسط شهرداری تامین می شود و البته در بسیاری از شهرها سهم شهرداری‌ها کمتر از ۵۰ درصد نیست.

وی خاطرنشان کرد: شهرداری ها در شهرهای کوچک با مشکل بیشتری در تامین  اعتبار روبه رو هستند و از این رو برای حمایت از حمل ونقل عمومی توجه ویژه ای مبذول شود.

امسال شورای شهر و شهرداری نگاه مناسب تری به حمل ونقل عمومی داشته اند و ماهانه ۲۰۰ میلیون تومان به این سازمان اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه برخی از مشکلات اعتباری سازمان اتوبوسرانی مربوط به مدیریت های پیشین و به تاخیر افتادن بدهی ها است تصریح کرد: این سازمان بابت خرید ناوگان جدید، یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به ایران‌خودرو بدهکار بود.

شهردار وقت بجنورد در سال ۸۵ از ایران‌خودرو چند دستگاه اتوبوس خریداری کرد اما اعتبار آن تأمین نشد و این بدهی باقی‌ماند.

ریاحی افزود: با رایزنی‌های انجام‌شده، ایران‌خودرو نیمی از بدهی را بخشید و مابقی به صورت اقساط پرداخت شد.

پرداخت این بدهی در دو فقره چک طی ماه های اخیر انجام شد و به همین علت نیز پرداخت حقوق پرسنل به تعویق افتاد.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی بجنورد در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به مشکلات مالی در این سازمان گفت: در تلاش هستیم تا خدمات حمل و نقل عمومی را در این سازمان به بخش خصوص واگذار کنیم.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی بجنورد خاطرنشان کرد: این اقدام با نگاه حمایتی از رانندگان انجام می شود  و ناوگان ما تنها به رانندگان همین سازمان واگذار می شود.

وی افزود: بخش خصوصی رغبت و انگیزه بیشتری برای خدمات رسانی به شهروندان دارد و به یقین با خصوصی سازی رضایت مردم از حمل و نقل عمومی بیشتر می شود زیرا تجربه نشان داده است در بخش دولت هم هزینه ها بالا است و بهره وری و کارآمدی در بخش دولتی پایین تر است.

وی درباره وضعیت فرسوده بودن ناوگان اتوبوسرانی بجنورد گفت: اکنون نیمی از ناوگان، معادل ۴۰ دستگاه اتوبوس در این سازمان فرسوده است و نیاز به نوسازی دارد.

ریاحی اظهار داشت: شمار ناوگان فعال در این سازمان در سال های گذشته، ۸۲ دستگاه اتوبوس بود که این رقم در سال ۹۴ به ۵۰ دستگاه رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: تلاش داریم تا شمار ناوگان فعال در این سازمان تا پایان امسال به ۷۰ دستگاه و در پایان سال ۹۶ به ۸۲ دستگاه برسد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.