«هیهات» اولین فیلمی است که خاصه برای ایام محرم ساخته شد و به مسئولین یادآوری کرد، می‌شود برای این ایام و خوراک فرهنگی مردم فکر کرد.

دانش اقباشاوی؛ کارگردان «هیهات» از اکران این فیلم در محرم دفاع کرد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ «تهران بیست» قسمت هفتم خود را با صدای میلاد بابایی و امیرعظیمی در حالی آغاز کرد که این دو، قطعه ای جدید را برای اربعین با نام «قصه» روانه آنتن کردند.

در بخش میز پیگیری، قوام محمودی؛ رئیس گمرک شلمچه روی خط «تهران بیست» آمد و گفت: تردد در مرز شلمچه روان و خوب است و با مشکلی مواجه نشدیم. هیچ گونه ایستایی برای زائرین در این مسیر وجود ندارد. ما در حال سرویس دهی به بیش از ٦٠٠ هزار نَفَر زائر پیاده در مرز شلمچه هستیم که همه اتباع خارجی از این مرز در حال عبور هستند.  
 
او ادامه داد: پیش بینی ما این است که اکثر زائرین تا پایان این هفته به کشور برگردند و تمهیدات لازم برای بازگشت آنها فراهم است. این را هم بگویم که همچنان ورود به خاک کربلا ادامه دارد اما در این ساعات منتهی به اربعین حسینی بیشتر اتباع خارجی از کشورهای ترکیه، افغانستان و پاکستان هستند که برای زیارت از مرزهای غربی می‌گذرند. 


بخش عمده‌ای از اتفاقات «هیهات» واقعی بود 
 
محمد دلاوری در بخش میهمان ویژه گفت: سینما از ظرفیت های مفاهیم عاشورایی برای نمایش این واقعه و فرهنگ آن به خوبی استفاده نکرد. دانش اقباشاوی؛ یکی از کارگردانان فیلم هیهات با حضور در برنامه تهران بیست و در ابتدای صحبت هایش گفت: خداراشکر فیلم به موقع اکران شد و دیده شد و از فردا هم دی وی دی آن وارد شبکه نمایش خانگی شده است.  

این کارگردان ادامه داد: من اعتقاد دارم که هم میتوان یک فیلم درباره عاشورا به صورت خاص ساخت و هم میتوان به صورتی دیگر به این مفاهیم پرداخت که در خیلی از فیلم های سینمایمان وجود دارد. مثل فیلم «نیاز» آقای داوودنژاد که به صورتی مستتر فرهنگ ایثار و ازخودگذشتگی را به نمایش گذاشت.  

او ادامه داد: بخش عمده‌ای از اتفاقات «هیهات» واقعی بود و من مستندهای زیادی درباره رخدادهای این فیلم دیدم. درباره مفاهیم عاشورایی یک دانشی وجود داشت و یک باور؛ باور باعث می‌شود که آدمها آن واقعه را به وجود بیاورند چون ایمان داشتند. شخصیت های «هیهات» هم همگی ایمان قوی داشتند.  
 
جنوبی بودن من خیلی به ساختن اپیزودم در «هیهات» کمک کرد 
 
اقباشاوی در پاسخ به این سوال هیراد حاتمی مبنی بر اینکه جنوبی بودنش چقدر در ساخت این فیلم به او کمک کرد، گفت: جنوبی بودن من خیلی به ساختن اپیزودم در هیهات کمک کرد. جغرافیای جنوب کربلا را به من یادآوری کرد و کمک زیادی کرد که بتوانم در ساخت به آن فضا فکر کنم و بخواهیم نزدیک شوم.  
 
هیهات اولین فیلم عاشورایی اکران شده در محرم 
 
او با تاکید بر اینکه مسئولین باید به محرم برای پرداختن به فیلم های عاشورایی بیشتر توجه کنند گفت: هیهات اولین فیلم عاشورایی برای زمان محرم بود. برادر من محمدرضا شفیعی همان ابتدا به من حرف جالبی زد و گفت این فیلم میتواند یک بسته فرهنگی برای مخاطبان در این ایام باشد."هیهات" اولین فیلمی است که خاصه برای این ایام ساخته شده است و به مسئولین یادآوری شد که میشود هرسال برای این ایام و خوراک فرهنگی مردم فکر کرد.  
 
هیهات یک فیلم سفارشی خیر بود نه شر! 
 
این کارگردان در بخشی از صحبت هایش عنوان کرد: فیلم سفارشی که فیلم بدی نیست؛ برای سفارش دافعه نداشته باشیم ، هیهات یک سفارش خیر بود و ما سفارش های شر هم داریم. ما خودمان به سازمان اوج پیشنهاد ساخت این فیلم را دادیم و آنها هم خیلی ما را همراهی کردند و خداراشکر حمایتمان کردند.  
 
اما مهم ترین بخش صحبت های اقباشاوی درباره ناصر تقوایی بود که او نامش برد و گفت: آقای تقوایی در دوره شر یعنی دوره طاغوت اولین فیلم درباره این واقعه بزرگ یعنی اربعین را ساخت و یک مستند سینمایی بسیار متبحرانه درباره عزاداری شیعیان در این ایام را روایت کرد. فیلم"اربعین" از ناصر تقوایی اولین فیلم آیینی درباره این روز است و به شدت خوب ساخته شده است. جالب است این فیلم با پول طاغوت ساخته شد و از اربعین حرف زده شد و نگذاشتند به نمایش دربیاید. 
 
«تهران بیست» به تهیه کنندگی محمدحسین رضوی و اجرای هیراد حاتمی ، محمد دلاوری و حسین کلهر شنبه تا دوشنبه ساعت ٢٠ از شبکه تهران پخش میشود. 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.