به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس، امروز در سومین جشنواره زیست فناوری دانشآموزی که به مدت سه روز در تالار حجاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حال برگزاری است با اشاره به اهمیت برگزاری چنین جشنوارههایی، اظهار داشت: جشنواره زیست فناوری دانشآموزی در حوزههای مختلف برگزار میشود که شامل انجمنهای علمی، هنری و طراحی است.
وی ادامه داد: برگزاری این جشنواره نشان میدهد که فعالیتهای خوبی در این خصوص انجام شده است و توانسته اثربخشی قابل توجهی در بین دانشآموزان داشته باشد.
زرافشان یادآور شد: امسال در جشنواره سوم میزان آثار دریافتی از دانشآموزان افزایش یافته است.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با اشاره به فعالیتهای ترویجی در دو سال گذشته، افزود: این فعالیتها به ویژه در آموزش و پرورش شهر تهران با ایجاد قطب زیست فناوری در پژوهشسرای صدرا صورت گرفته است که باعث فعال شدن دانشآموزان در این عرصه شده است.
وی با طرح این پرسش که چرا آموزش و پرورش وارد این عرصه شده است، تصریح کرد: علت این است که از گذشته این باور در آموزش و پرورش وجود داشته است که ظرفیت علمی دانشآموزان ما بیش از محدوده کتابها و کلاسهای درسی است.
زرافشان متذکر شد: در سال ۸۱ زمانی که علیاصغر فانی معاون وقت متوسطه آموزش و پرورش بود اقدام به تأسیس پژوهشسراها کرد.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: بعد از گذشت بیش از ۱۲ سال، ۲ سال قبل که بحث اساسنامه پژوهشسراها مطرح شده و آن را بررسی میکردیم این موضوع مطرح شد که چه نسبتی بین دانشآموزان و پژوهشسراها وجود دارد.
وی تأکید کرد: آموزش و پرورش و معلمان باید باور داشته باشند که دانشآموزان میتوانند وارد عرصههای پژوهشی شوند ضمن اینکه ایجاد پژوهشسراها از جمله اقدامات بسیار مهمی است که دانشآموزان را به عنوان دانشآموز پژوهنده مطرح کند.
زرافشان با اشاره به تأسیس اولین آزمایشگاه پلاسمای آموزش و پرورش در استان گلستان، گفت: به دنبال ورود دانشآموزان به این عرصه جدید علمی هستیم.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: یکی از دستاوردهای بزرگ علمی برجام این است که در مذاکرات برجام ما به ازای شرایطی که پذیرفتهایم شرطی نیز گذاشتهایم و آن این بود که ایران عضو باشگاه جهانی گداخت شود.
وی تصریح کرد: هدف این بود که با استفاده از دانش پلاسما بتوانیم تولید انرژی از طریق گداخت کرده تا تولید انرژی پاک بادوام و تجدیدپذیری را انجام دهیم.
زرافشان با بیان اینکه امروز ایران عضو این باشگاه است، یادآور شد: شروع این کار در آموزش و پرورش میتواند قدمی برای ورود به این عرصه باشد.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش، ابراز داشت: از بین ۶۱۵ پژوهشسرای دانشآموزی که با حمایت معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور ایجاد کردهایم ۶۴ پژوهشسرا مجهز به آزمایشگاه نانو شدهاند.
وی با اشاره به رویکرد دانشآموز پژوهنده در آموزش و پرورش متذکر شد: اضافه شدن درس تفکر از پایه ششم و تدریس آن به دانشآموزان از جمله فعالیتهاست.
زرافشان با اشاره به برگزاری جشنوارههای علمی مختلف در بین دانشآموزان، خاطرنشان کرد: در آموزش و پرورش پژوهشسراهای دانشآموزی را به عنوان پارک علمی و فناوری برای دانشآموزان تأسیس کردیم تا آنها بتوانند از حمایتهای علمی اساتید بهرهمند شوند.
نظر شما