گیلان-داوود امیریان، نویسنده‌ی برجسته‌ کشور از ادبیات به عنوان بستری مناسب برای انتقال آموزه‌ها و ارایه‌ی آموزش‌های هدفمند به‌ مخاطبان یاد ‌کرد .

ادبیات بستری مناسب برای انتقال آموزه‌های هدف‌مند است

به‌ گزارش قدس آنلاین داود امیریان این سخنان را طی نشست با همکاران کانون، معاون و کارکنان اداره‌ کل نهاد ‌کتاب‌ خانه‌های گیلان عنوان‌ داشت و افزود: ادبیات محلی برای پیام دادن مستقیم و دادن شعار نیست و این عرصه، ‌بستری مناسب برای انتقال آموزه‌های هدف‌مند و غیرمستقیم به ‌مخاطبان است.

این نویسنده برجسته‌ی کشور که در حوزه‌ی خاطره‌نویسی ، ادبیات کودک و نوجوان ، طنز، زندگی‌نامه‌ی شهدا و فیلم‌نمامه‌ نویسی قلم‌می زند به فعالیت‌های خود درزمینه‌های مختلف اشاره‌کرد و گفت :  اعتقاددارم که یک نویسنده  می بایست درتمامی عرصه‌ها قلم‌فرسایی‌کند و دراین مسیر افزون برارتقای قابلیت‌ها، نگاهی ویژه به‌مخاطب داشته‌باشد.

وی در عین‌حال به اهمیت پذیرش نقدسازنده پرداخت و اظهارداشت : همه‌ی ما نیازمند نقد سازنده‌ هستیم و این امر می تواند به ارتقای توان‌مندی و آبدیده ‌شدن صاحب‌اثر کمک‌کند .

امیریان که آثار ارزش‌مندی در زمینه‌ی طنز دارد در پاسخ به پرسش‌ همکاران در ارتباط با مولفه‌های یک طنز خوب اظهار داشت : طنز موقعیت و کلامی دو شاخه‌ی اصلی طنز است و در طنز موقعیت امکان ارتباط با همه‌ی مخاطبان فراهم‌می شود؛ اما طنز کلامی وابسته‌ به شرایط مختلفی هم‌چون ترجمه‌ی مناسب است که گاهی زمینه‌ی ازبین رفتن شیرینی و سلاست طنزمی شود.

به‌اعتقاد این نویسنده ، طنز موقعیت همچون ‌موسیقی است که همه‌ مخاطبان را به‌ خود جذب می کند و ازاین رو تاثیرافزون‌تری بر مخاطب دارد .

 نویسنده‌ی رمان «دوستان خداحافظی نمی کنند»  در ادامه به مقدمات گام‌برداشتن درعرصه‌ی نوشتن پرداخت و بابیان اینکه پشتکار و مطالعه کتاب‌های خوب اولین قدم درمسیر نویسندگی‌ است افزود :  مطالعه‌ی کتاب و گاهی نوشتن متن کتاب‌ها کمک‌کننده است و چنانکه  نویسنده به نثر خوب ، لحن مناسب و شیوه‌ی درست چیدن کلمات آگاهی داشته‌باشد درحقیقت زمینه‌ای مناسب برای نوشتن را فراهم‌کرده‌است.

نویسنده‌ی کتاب«گردان‌ قاطرچی‌ها» ‌هم‌چنین پیرامون آثارش درارتباط با دفاع مقدس سخن‌گفت و انتقال ارزش‌های هشت سال دفاع مقدس و آشنایی نسل حاضر با دلاور مردی‌های رزمندگان اسلام را از جمله اهداف نگارش این‌ آثارعنوان‌ کرد.

وی در ارتباط با دلایل نوشتن برخی از کتاب‌ها اظهار کرد: آثاری هستند که به آن‌ها علاقمندم و گاهی نوشتن آن‌ها از روی درد و حسرتی بوده که‌ به هدف مورد نظر منتهی نشده‌ است.

او در ادامه به علاقه‌مندی کودکان به شعر پرداخت و آهنگین بودن آن را از دلایل این رغبت خواند و افزود: مخاطبان کودک ونوجوان برای نوشتن نیازمند مطالعه افزون‌تر و دست‌یابی به آگاهی و تجربه‌اند و  دراین مسیر بهره‌گیری از راهنمایی‌های ارزش‌مند مربیان بسیار ارزش‌مند و تاثیرگذارخواهد بود.

این نویسنده‌ی حوزه‌ی کودک ونوجوان در پایان به مربیان توصیه‌کرد کودکان را تشویق ‌کنند تا با نگاه شاد و رنگی به‌جهان بنگرند و با تربیت نسل حاضر، درآینده‌ی کشور تاثیرگذارباشند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.