صدای بال ملائک، عـجیـب می آید !

همه ساله هزاران نفر از دلداگان و عاشقان امام رضا(ع) در ایام عزاداری دهه آخر صفر با پای پیاده از فرسنگها دور به زیارت آن حضرت مشرف می شوند. طبق وعده پیامبر اکرم (ص) و سایر ائمه (ع) حضور در پیشگاه مرقد نورانی امام رضا (علیه السلام) و تشرف به زیارت آن حضرت پاداشی بس بزرگ دارد و برای تشرف با پای پیاده ثواب و اجر مضاعفی در روایات ذکرشده است.
امام رضا علیه السلام در روایتی می فرماید:  کسی که با وجود دوری مرقدم مرا زیارت کند، روز قیامت در سه جا به دیدارش می روم تا او را از سختی آن روز نجات دهم؛ در آن زمان که نامه های اعمال خوب و بد گشوده می شود و هنگام عبور از پل صراط و هنگام سنجیدن اعمال . (۱)
در برخی روایات هم از حرم مطهر امام رضا(ع) به عنوان محل رفت و آمد فرشتگان و سرزمینی بهشتی یاد شده است . امام رضا (ع) خود در روایتی می فرماید: در خراسان مکانی است که در آینده محل رفت و آمد فرشتگان خواهد شد . پیوسته گروهی از ملائک از آسمان به این مکان فرود می آیند و گروهی از آنجا به آسمان صعود می کنند تا زمانی که در صور دمیده شود . به ایشان عرض شد: ای فرزند رسول خدا! این چه مکانی است؟ ایشان فرمودند: این مکان در سرزمین طوس واقع شده و به خدا قسم! باغی از باغهای بهشت است .(۲)
از همین رو است که در طول تاریخ بسیاری از بزرگان و حکمرانان و سلاطین جهان به زیارت امام رضا علیه السلام مشرف شده اند که معروف تر از همه سفر زیارت شاه عباس کبیر است که به نقل از مطلع الشمس سه مرتبه به زیارت مشهد مشرف شد. در ۲۵ ذیحجه سال ۱۰۰۶ و سال ۱۰۰۸ و سال ۱۰۰۹ بنابر نذری که کرده بود پیاده به مشهد مشرف شد. نقل است که وقتی برای رفتن استخاره کرد این آیه آمد: فاخلع نعلیک انک بالواد المقدس طوی ، که به همین خاطر با پای پیاده به این سفر رفت(۳)
امروزه پیاده به زیارت رفتن به حرکتی عظیم برای نمایش قدرت نرم و مانور اقتدارمکتب اسلام تبدیل شده است. حقیقت آن است که این حرکت مورد تأیید و تشویق ائمه(ع) نیز بوده است. عبد العظیم حسنی در این زمینه می گوید: از امام جواد(ع) شنیدم که فرمودند : هر کس به زیارت پدرم برود و در راه توسط باران یا سرما یا گرما اذیت شود خداوند متعال بدن او را بر آتش جهنم حرام می کند.(۴)
زمینه امام هادی (ع) هم می فرماید: اهل قم و اهل آبه آمرزیده‏اند، زیرا قبر جدم علی بن موسی الرضا (ع) را در طوس زیارت می‏کنند. هر که او را زیارت کند و در راه زیارت او قطره‏ی بارانی (کوچکترین سختی) به او برسد، خداوند بدن او را بر آتش حرام خواهد کرد.
خود امام رضا (ع)هم در تأیید این مطلب فرموده اند: من مظلومانه با سم کشته خواهم شد و در کنار قبر هارون الرشید دفن می‏شوم. روز قیامت زائران قبرم با کرامت‏ترین ورود را بر خدای متعال خواهند داشت و هر مومنی که مرا زیارت کند و قطره‏ای آب از آسمان بر چهره او فرو ریزد و در راه زیارت به رنج و زحمت افتد، جسد او بر آتش جهنم حرام خواهد شد.(۴)

پانوشتها:
 ۱.عیون اخبار الرضا، ج ۲، ص ۲۵۵
۲.بحارالانوار، مجلسی، همان، ج ۹۹، ص ۳۱ .
۳.عالم آرای عباسی ص ۴۲۵
۴.بحارالانوارج ۹۹ ،ص ۳۱ ، عن أمالی الصدوق : ۶۵۴
۵. وسائل الشیعة ج ۱۰ ، باب ۸۲ تا باب ۸۸

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.