'محمد فرهادی' وزیر علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران با 'استفانیا جانینی' وزیر آموزش و پرورش، دانشگاه و تحقیقات ایتالیا در رم دیدار و گفت و گو کرد، که ضمن آن کمیسیون مشترکی برای پیگیری توافقنامه دو کشور در زمینه همکاری های علمی، دانشگاهی و فناوری تشکیل شد.

دیدار وزیر علوم ایران با همتای ایتالیایی خود/ کمیسیون مشترک درباره توافقنامه فرهنگی دو کشور تشکیل شد

به گزارش «قدس آنلاین» به نقل از خبرگزای ایرنا، دو طرف در این دیدار که دیشب (سه شنبه شب) در ساختمان وزارت آموزش و پرورش، دانشگاه و تحقیقات ایتالیا برگزار شد، بر توسعه مناسبات علمی میان ایران و ایتالیا، گسترش روابط میان دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی و فعالیت ها و تحقیقات مشترک پیرامون توافقنامه ای در زمینه علمی و فنی که آوریل (فروردین) گذشته در تهران به امضا رسید، تاکید کردند.  
دکتر فرهادی پس از این دیدار گفت: کمیسیون مشترکی درباره توافقنامه به امضارسیده پارسال در تهران در زمینه همکاری های علمی، دانشگاهی و فناوری تشکیل شد و پس از آن بسیاری از دانشجویان دوره دکترا برای گذراندن دوره های ۶ تا ۹ ماهه راهی دانشگاه های ایتالیایی شدند.  
وی افزود: در این دیدار طرح های تحقیقاتی مورد تفاهم نیز مشخص و تعریف شدند و دو پروژه به اجرا گذاشته شد و سایر طرح ها بزودی اجرا می شوند. مذاکراتی نیز در باره سفر هیات های ایتالیایی به ایران و بر عکس در زمینه های مختلف علمی بویژه هنر، باستان شناسی و معماری و مرمت آثار باستانی و همچنین برگزاری دوره های آموزشی برای آنها انجام دادیم.  
فرهادی همچنین به مذاکرات در باره تاسیس صندوق حمایت مالی از تحقیقات علمی مشترک و شرکت های دانش بنیان اشاره کرد و گفت: از هر دو طرف نمایندگانی مشخص شدند تا امور را پیگیری کنند.  
خانم جانینی نیز با اشاره به سفر حسن روحانی رئیس جمهوری به رم و همچنین سفر متئو رنتزی نخست وزیر ایتالیا به همراه هیات اقتصادی به تهران، گفت: ما با ایران فعالیت ها و همکاری های بسیار مهمی در زمینه های مختلف از فیزیک تا پزشکی و میراث فرهنگی و مرمت آثار باستانی داریم. اراده ما توسعه و تشدید مناسبات، تحرک و همکاری های علمی جوانان است همانطور که دکتر روحانی و رنتزی در رم به آن اشاره کردند.  
موضوع تفاهمنامه ای که در فروردین گذشته در تهران به امضای محمد فرهادی و خانم جانینی رسید، همکاری در زمینه تحقیقات علمی و فنی با بودجه مشترک و تبادل محققان و متخصصان در بخش های مختلف است.  
دکتر فرهادی که دوشنبه (پریروز) در راس هیاتی برای دیدار با همتای ایتالیایی خود و جمعی از مقامات دانشگاهی این کشور برای سفری چهر روزه وارد رم شد، همچنین از دانشگاه 'لاسایپئنتسا' در شهر رم بازدید کرد و قرار است در طول سفر خود از دانشگاه 'بولونیا' و دانشگاه شرق شناسی 'ونیز' در شمال این کشور، نیز بازدید و با روسای این دانشگاه ها گفت و گو کند.  

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.