رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت اصفهان گفت: اطلاع‌رسانی مناسب در کنار آموزش امری ضروری است چراکه ممکن است آموزشهای تخصصی تنها بخش خاصی از حوزه جمعیتی جامعه را شامل شود.

اطلاع‌رسانی حقوق مصرف کننده در کنار آموزش ضروری است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، حمیدرضا خشنود ظهر  سه شنبه در نشست خبری به مناسبت تشکیل انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان اصفهان اظهار داشت: سالیان متمادی وظیفه حمایت از حقوق مصرف کننده توسط دستگاه‌های حاکمیتی پیگیری می ‌شد و کمتر تشکل خصوصی در ساختارهای تعریف شده حضور وجود داشت.

وی افزود: از سال ۸۸ که قانون حمایت از حقوق مصرف کننده مصوب شد مطابق آیین نامه اجرایی، تشکیل انجمن های حمایت را تکلیف کرد تا خودمصرف کننده حضوری پایدار، مستمر و ارزشی  در جهت تامین حقوق خود داشته باشد.

رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با بیان اینکه با پیگیری‌های این سازمان دور دوم فعالیت این انجمن‌ها آغاز شده است، بیان داشت: با توجه به تغییرات انجمن در این دوره امیدواریم به بهترین نحو پاسخگوی شهروندان باشیم.

وی با اشاره به اینکه در راستای حقوق مصرف‌کننده حداقل چهارقانون مستقیم وجود دارد، ابراز داشت: قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، قانون تعزیرات حکومتی، نظام صنفی و قانون مبارزه با قاچاق در تامین حقوق مصرف کننده در کنار این تشکل وجود دارد.

خشنود با بیان اینکه کماکان بخش حاکمیتی در تامین حقوق مصرف کننده وجود دارد، ابراز داشت: بخش حاکمیتی با توجه به تکالیف و چارچوب‌های مشخص شده مسیری را طی می‌کند اما بخش خصوصی در چهار محور اساسی به بخش‌های حاکمیتی و نظارتی در تامین بهتر حقوق مصرف‌کننده کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه آموزش مصرف‌کننده، تولید کننده و توزیع کننده یکی از مهم‌ترین این محورها است، بیان داشت: این امر در پیشگیری و تامین حقوق مصرف‌کننده موثر است.
رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با بیان اینکه اطلاع‌رسانی مناسب در کنار آموزش امری ضروری است، تاکید کرد: ممکن است آموزش بخش خاصی از حوزه جمعیتی جامعه را شامل شود و بر این اساس اطلاع‌رسانی می‌تواند مکمل این آموزش‌ها باشد؛ به طور مثال تخصیص ستونی ثابت در جراید و ذکر پارامترها و اطلاع رسانی قوانین مصرف‌کننده برای پیگیری حقوق خود می‌تواند بسیار در مطالبه مصرف کننده موثر باشد.

وی اضافه کرد: تشکل خصوصی در ارتباط با پارامترهای حقوق مصرف‌کننده می‌تواند الگوهایی را به عنوان پیشنهاد ارائه دهد و حتی تغییراتی را برای بازنگری در قوانین با توجع به شرایط روز پس از بررسی های میدانی از مصرف کنندگان پیشنهاد داد.

تشویق سالیانه تولیدکنندگان واجد شرایط  پارامترهای تامین حقوق مصرف کننده

خشنود با اشاره به اینکه اینکه امروز بیشتر برخورد سلبی در مباحث نظارتی و تامین حقوق مصرف کننده پرداخته می‌شود، اظهار داشت: این انجمن بنا دارد تا سالیانه تولیدکنندگان واجد شرایط و پارامترهای تامین حقوق مصرف کننده را تشویق و حمایت کند که در پیشگیری و ایجاد انگیزه برای  رعایت حقوق مصرف‌کننده موثر است.

وی با اشاره به اینکه بخش‌های نظارتی عملکرد خود را مطابق قانون انجام می‌دهند، بیان داشت: یکی از مشکلات اساسی این است که مصرف‌کنندگان از مطالبه حقوق خود اطلاع کافی ندارند و بر این اساس در زمینه اطلاع‌رسانی مصرف‌کننده باید بسیار تلاش کنیم.

رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان تاکید کرد: ما در کشوری مزین با نام اسلام زندگی می‌کنیم و بر این اساس باید مطابق آموزه‌های دینی رعایت حقوق مصرف‌کننده را از قیمت و کیفیت مدنظر داشته بشیم که چه بسا با رعایت این آموزه‌ها حتی نیازمند امور قهری بر اساس قانون نیز نباشیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.