مشهد- همه ساله در سالروز شهادت امام رضا(ع) خیلی عظیمی از عاشقان عصمت و طهارت پا در جاده ولایت می گذارند تا بدین طریق ارادت و بندگی خود را به ائمه اطهار نشان دهند و در اینجاست که عشق اوج پیدا می کند و قطره اینجا کار دریا می کند.

عشق اینجا اوج پیدا می کند؛ قطره اینجا کار دریا می کند

قدس آنلاین-بابک رحیمیان: معنویت مشجع فرهنگ رضوی در خراسان و شوق خدمت در ایام سوگواری و شهادت امام رضا(ع) به‌گونه‌ای است که سال‌ها «صلوات» در این خطه به واحد دریافت خدمات تبدیل‌شده است و مادیات درازای خدمت به زائران از این شهر رخت بسته است.

مشهدالرضا(ع) امسال نیز بنا بر رسم مهمان‌نوازی خانه‌تکانی کرد و مردم این شهر با شعار«همه میهمان حضرت هستند» به استقبال افزون بر سه میلیون زائر رفتند و خاک قدوم زائران را توتیای چشم خود ساختند.

بسیاری از خبازان امسال هم آرد و آب را با چاشنی عشق به خدمت آمیختند ونانی به قیمت صلوات برای زائران تهیه کردند.

بیش از ۱۰۰ راننده تاکسی نیز امسال از سر ارادت خود را رکاب زائران دل‌سوخته و شیفته اهل‌بیت(ع) قرار دادند تا در میهمانی حضرتش قدمی در مسیر زیارت رنجور و یا خاطری مکدر نشود.

«میهمان‌خانه حضرت» و خدام رضوی نیز  با توزیع 110 هزار ظرف غذای طبخ شده، خوانی به وسعت ارادت و خدمت در صحن رضوی گسترانیدند تا هیچ زائری از این خوان پربرکت بی‌بهره نماند.         

خیابان‌های مشهد الرضا(ع) این روزها قدم‌به‌قدم حکایت از مهمانی آن حضرت داشت و برپایی خیمه‌های معرفت و خدمت ماهای عاشقان خدمت به میهمانان حضرت بود.

عشق به خدمت امسال دامنه‌ای به وسعت بی‌نهایت داشت زیرا از کودک تا بزرگ‌سال در میدان خدمت برای رقابت در خدمتگزاری حاضر شدند.

هر دل‌شیفته‌ای برای عرض ارادت به میهمانان امام رئوف به  میدان آمدچه آن کودکی که با دستان نحیفش جعبه خرما را به زائران رسیده از راه تعارف می‌کرد و یا بانوانی که امسال در خانه نشستند و با دوختن جانماز و سجاده و اهدابه زائران خود را شریک ذکر شبانه آن‌ها ساختند همه میهمان حضرت بودند.       

پیاده در مسیر ولایت

همه ساله در سالروز شهادت امام رضا(ع) خیلی عظیمی از عاشقان عصمت و طهارت و به تعداد سه میلیون نفر برای زیارت امام عارفان از جای‌جای ایران اسلامی به پایتخت معنوی کشور می آیند تا بدین طریق عشق و ارادت خود را به ائمه و اطهار نشان دهند.

بسیاری از شیفتگان اهل‌بیت(ع)  اعتقاددارند که دیدار ثامن‌الحجج(ع) حج فقرا و کربلای جاماندگان است.

هم‌زمان با روز شهادت امام هشتم زائران رضوی باری دیگر لبیک‌گویان ثابت می کنند که دیگر فریاد «هل من ناصر ینصرنی» امام بی‌پاسخ نمی‌ماند و تا پای جان، مطیع ولایت باقی خواهند ماند.

این مسافران با تسبیحی از بغض باغمی آشفته و بی‌پایان به دنبال عشق هشتم  سرگشته صحرا شدند تا با رسیدن به حرم رضوی هم چون کبوتری بر فراز گنبد طلایی حضرت ثامن‌الحجج(ع) آرزوهایشان را به امید حاجت گرفتن پرواز دهند.

خاک‌پای زائران توتیای چشم مشهد

نکته جالب در این روزها، نگاه ویژه به زائران پیاده بود؛ در مشهد مردم میهمان‌نواز خراسان کوشیدند تا از هر شرایطی برای ادای احترام به زائران امام رضا(ع) بهره ببرند.

برخی در منازل خود را باروی گشاده به زائران پیاده باز کردند، عده‌ای در مسیر پیاده‌روی با غذا، چای و شربت زائران را تکریم کردند و  حتی بعضی مردم نیز با واکس زدن کفش زائران و تیمار کردن زخم پاهای آنان نام خود را در زمره خادمان رضوی ثبت و ضبط کردند.

این سنت زیبا در ایران و مشهد الرضا در پایان ماه صفر به‌خوبی تجلی یافت و مردم عاشق این شهر زیارتی در ورودی‌های مشهد به استقبال زائران پیاده رضوی رفتند تا ضمن خدمت به این زائران برای خود اجر معنوی ذخیره کنند.

عشق هشتم

رئیس هیئت مدیره جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده حضرت رضا(ع) با بیان اینکه همه ساله بزرگترین کاروان‌های پیاده از شهر نیشابور به مشهد مقدس تشرف می‌یابند، به طوری که تعداد برخی از آن‌ها به ۴۰۰۰ هزار نفر نیز می‌رسد بیان می کند: در سال گذشته حدود ۲۶۸ هزار زائر پیاده در قالب ۱۴۰۰ کاروان به مشهد  مقدس تشرف یافتند.

حجت الاسلام علوی می افزاید: با توجه به آمار اسکان زائران در ایستگاه‌های بین راهی و زائرانی که هم اکنون در جاده‌ها به سمت مشهد مقدس در حرکت هستند، پیش بینی می‌کنیم که تا پایان روز ۳۰ صفر مصادف با روز شهادت امام علی بن موسی الرضا(ع) آمار زائران تشرف یافته به مشهد مقدس به بیش از ۳۰۰ هزار نفر برسد.

کولاک «شوق»

امسال آسمان هم به یاری خدمتگزاران رضوی آمد و با بارش اشک شوق زمین را برای قدم‌های زائران حضرتش پاک کرد و در استقبال از زائران کولاک کرد و نزول رحمت فرشی سپید در پیش پای آن‌ها قرارداد.

رئیس هیئت مدیره جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده بابیان اینکه جمعیت زائران پیاده حرم رضوی امسال باوجود بارندگی و برودت هوا، نسبت به پارسال۲۰ هزار نفر افزایش داشته است ادامه می دهد: حتی سرمای بی سابقه و بارش برف و کولاک نیز مانع حضور این عاشقان دلخسته برای حضور در گرد خورشید نشد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.