یک شاعر آئینی گفت: انقلابی گری که مکرر در تأکیدات رهبر معظم انقلاب بیان و مرور می‌شود، خصایص نهادینه شده در وجود یک شاعر بسیجی است.

آرمانگرایی اولین خصیصه شعر یک شاعر بسیجی است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران،  حامد خاکی شاعر بسیجی پیرامون تجلی بسیج در شعر و ادبیات امروز گفت: برای پاسخ به این سوال زاویه‌ نگاه و معنای بسیج، بسیار موضوعیت دارد. اگر بسیجی بودن منوط به داشتن کارت بسیج و به معنای مصطلح و امروزی‌اش باشد، باید بگویم چیزی فراتر از چند جشنواره، گرامیداشت و گاهی شعر سرودن‌های برخی دوستان عضو این تشکیلات، بیان قابل عرضی وجود نداشته باشد. اما اگر بسیج از یک منظر گفتمانی، یعنی از همان منظر آرمانی و هویتی که امام راحل نیز بسیجی بودن خود را بر اساس آن افتخار می‌دانستند مورد نظر باشد، باید بگویم شعر و شاعرانی که تعلق به این گفتمان دارند و معتقد به فضای آرمانی بسیج هستند، آوانگارد و پیشقراول شعر امروز محسوب می‌شوند. کافی است گشت و گذار مختصری یا جستجوی ساده‌ای داشته باشید تا این ادعا اثبات شود.


وی افزود: امروز جریان شاعران متعلق به جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و جناح فرهنگی مومن قبل از هر تشکیلات، سازمان، ارگان یا حتی هر مجموعه دیگری در مطالبه آرمان‌های بسیج در داخل و در عرصه بین المللی حضور و فعالیت دارند. این حضور از عرصه‌هایی چون آیینی، مذهبی، شعر هیأت آغاز می‌شود و تا کنش به تحولات روز دنیای جدید اعم از سیاسی، فرهنگی و... در اشعار ایشان نمایان می‌شود. 

این شاعر در ادامه گفت: برای مثال در مسائل و مشکلات روزمره و داخلی کشور، نقد عملکرد دستگاه‌ها و هر آنجایی که در زاویه رصد و نگاه علاقمندان به انقلاب اسلامی و آرمان‌های امام و بسیج قرار می‌گیرد، اعلام موضع کرده و یا سخنی خطاب به جامعه و مسئولان منتشر می‌کند. این را در جریان مذاکرات سیاسی هسته‌ای، شهدای مدافع حرم، گفتمان مقاومت اسلامی و حتی آنجایی که بحث فریاد تظلم خواهی بر سر آل سعود در رابطه با مردم مظلوم یمن و بحرین و... روا شده است را می‌توان مشاهده کرد. شعر انقلاب اسلامی در تمامی این عرصه‌ها پویاست و گرفتار بی‌تفاوتی‌های روزمره دنیای جدید نشده است.

خاکی افزود: این بیداری و هوشیاری و در عرصه بودن همه و همه مدیون زنده بودن روحیه بسیج، گفتمان بسیج و ارزش‌های بسیج در میان شاعران و فضای شعر معاصر است. البته زنده بودن اتمسفر بسیج در فضای شعر معاصر قبل از هر چیز مدیون توجهات خاصه رهبر معظم انقلاب و شأنیتی است که ایشان برای شاعران به صورت شخصی قائل هستند.

این شاعر در بخش دیگری از گفتگو در پاسخ به این سوال که آثار شاعر و نویسنده بسیجی و ولایتمدار باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد تا از آثار دیگر شاعران متمایز شود، اظهار داشت: طبیعی است وقتی که شعر به عنوان یک هنر یا یک ابزار در خدمت یک فرد تربیت شده در فضای گفتمانی بسیج و پرورش یافته قرار گیرد، ذوق و قریحه او چیزی مغایر با این روحیه نخواهد بود. آنچه او می‌سراید یا از او می‌جوشد به طور کامل باید بر اساس دغدغه‌های مبارک و محترم بسیج باشد.

وی ادامه داد: آرمانگرایی اولین خصیصه شعر یک شاعر بسیجی است. در روزهایی که بسیاری از مردمان جهان به زندگی روزمره خو کرده‌اند، آن کسی که نمی‌تواند به محیط پیرامون خود بی‌تفاوت باشد و مدام برای تعالی، سعادت خود و جامعه در تلاش است و احساس دغدغه دارد، یک بسیجی است. انقلابی گری که مکرر در تأکیدات رهبر معظم انقلاب بیان و مرور می‌شود، هم از خصایص نهادینه شده در وجود یک شاعر بسیجی است که باید برای حفظ آن و زنگار زدایی از فطرت خود دقت نظر داشته باشد. هر چه لوح وجود او پاک‌تر باشد، نفوذ کلام او بیشتر خواهد بود. لذا قبل از هر چیز فکر می‌کنم شاعر بسیجی باید باریک بین باشد درباره روحیات فردی خود، محیط اجتماعی پیرامون خود و آن جهتی که باید به سمت آن در حرکت باشد.

خاکی پیرامون رسالت شاعران بسیجی در جنگ نرم تصریح کرد: روزگاری که با انبوه اطلاعات مواجه هستیم و از هر گوشه‌ای مملو از اخبار و اطلاعات برای هدایت یا انحراف افکار ملت‌ها فرو ریخته می‌شود، شاید مهمترین وظیفه یک شاعر در این عرصه پر از تهدید، روشنگری باشد که مخاطب بتواند بر اساس آن درست را از نادرست متمایز کند. اما ارزشمندترین نکته تصور می‌کنم این است که طبق فرموده رهبر معظم انقلاب گاهی یک شاعر می‌تواند مضمون یک منبر یا چند ساعت سخنرانی را به راحتی و با کمک هنر خود در یک بیت برای مخاطب جا بیاندازد.
 
وی افزود: شما ببینید وقتی یک اتفاقی در جهان می‌افتد شاعر اولین گروهی است که جلودار نظام هنری کشور است و به آن واکنش نشان می‌دهد. گرافیست، نقاش، مستندساز هم چشم به طرز نگاه شاعر دارند که تا از دید او به داستان نگاه کنند. این تمام ماجرا نیست خیلی‌ها بعد از یک رخداد نمی‌دانند حق با کیست و روشنگری این قصه از عکاس هم برنمی‌آید بلکه شاعر می‌تواند به صراحت بیان کند که مظلوم کیست؟ ظالم چه کسی است؟ و چه نوع ظلمی اتفاق افتاده است. اینجا جایی است که باید شاعر بسیجی در نوبت اول این صف قرار گیرد و قبل از ازدحام نظرات میدانی رسانه‌ها؛ قد علم کرده و بگوید حق با چه کسی است.

این شاعر در پایان خاطرنشان کرد: اولین بار است که این حرفم را مکتوب می‌کنم. به جز شعرهایی که برای اهل بیت (ع)، شهدای دفاع مقدس، شهدای مدافع حرم و به طور کلی مقدساتم مشق کرده‌ام، به هیچ یک از اعمالم امیدی ندارم که در روز قیامت دستگیر من باشند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.