یک روزنامه آمریکائی اعلام کرد که «باراک اوباما» تنها ۱۰ روز وقت دارد تا با استفاده از یک اختیار قانونی به نام «پاکِت وتو»، تحریم های ضد ایرانی موسوم به داماتو را به شکل مؤثری وتو کند.

اوباما برای وتو «داماتو» با اختیار قانونیِ «پاکت» ۱۰ روز وقت دارد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، پس از مجلس نمایندگان آمریکا، سناتورهای این کشور روز گذشته با ۹۹ رأی مثبت در برابر عدم رأی منفی، قانون تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران موسوم به «قانون داماتو» را برای مدت ۱۰ سال دیگر به تصویب رساندند.

رسانه آمریکایی «واشنگتن پُست» در یادداشتی ضمن بررسی این مسأله، اعلام کرد: «باراک اوباما» رئیس جمهور کنونی آمریکا اکنون که دو نهاد قانونگذاری در این کشور به صورت قاطع به تمدید تحریم های ضد ایرانی رأی داده‌ اند، ممکن است قدرت کافی برای ممانعت از قانونی شدن آن را نداشته باشد؛ چرا که مجلس نمایندگان با ۴۱۹ رأی در برابر ۱ رأی و سنا نیز با ۹۹ موافق در برابر هیچ مخالفی آن را به تصویب رسانده و اکنون برای امضاء به رئیس جمهور کنونی ارسال کرده است.

این روزنامه آمریکائی در ادامه نوشت که دولت آمریکا دست از تهدید به وتوی تمدید «داماتو» برداشته زیرا رأی اکثریت در کنگره با این طرح همراه بوده و آن ها می‌توانند وتوی اوباما را با دو سوم آرای نمایندگان کنگره نقض کند.

«واشنگتن پُست» در ادامه اعلام کرد: اما اکنون که دو مجلس آمریکا به تمدید تحریم‌ های ایران رأی داده‌ اند، اوباما ۱۰ روز کاری به غیر از یکشنبه وقت دارد تا قبل از اینکه طرح به طور خودکار به قانون تبدیل شود، تصمیم بگیرد که آن را وتو کند یا خیر. اگر کنگره پیش از اتمام این ۱۰ روز فرصت خاتمه زمان کاری خود را اعلام کند، رئیس جمهور می‌ تواند از یک اختیار قانونی به نام «پاکِت وتو» (pocket-veto) استفاده کرده و  داماتو را به شکل مؤثری وتو کند.

بنا به اعلام «واشنگتن پُست»، قانون گذاران آمریکائی قصد دارند جلسات خود را تا ۱۶ دسامبر برگزار کرده و سپس واشنگتن را تا پایان هفته تَرک کنند؛ زیرا رهبران جمهوریخواه در کنگره اعلام کرده اند که به دلیل ترس از استفاده این فرصت زمانی توسط اوباما زودتر از این زمان به تعطیلی نخواهند رفت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.