شیراز- رئیس مرکز پژوهش‌های علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز با بیان اینکه بحران زیست‌محیطی جدی است گفت: تهران را تبدیل به جهنم کردیم، اکنون نوبت دیگر کلان‌شهرها است.

تهران را  جهنم کردیم اکنون نوبت دیگر کلان‌شهرهاست/ دیگر از دولت کاری برنمی‌آید

به گزارش قدس آنلاین، سید محمدجعفر ناظم‌السادات بعداز ظهر امروز در همایش گرمایش زمین و اثرات ویرانگر آن، با اشاره به اینکه تهران را تبدیل به جهنم کردیم و اکنون نوبت دیگر کلان‌شهرهاست اظهار داشت: شیراز از دید تأمین منابع آب، بیش از ۵۰۰ هزار نفر جمعیت را نمی‌توانست در خود جای دهد اما بی‌تدبیری‌ها باعث سکونت چند برابری در این شهر شد.

رئیس مرکز پژوهش‌های علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز افزود: ندانم‌کاری‌ها در گسترش شهرها بسیار است و با دست خود بحران درست کرده‌ایم.

وی اضافه کرد: هنگامی‌که جمعیت شهر شیراز افزایش پیدا کرد به امید اینکه آب را از جای دیگر انتقال دهیم، نتیجه‌ای جز خشک شدن رودخانه‌ها و منابع آب به‌بار نیاورد، رودخانه‌هایی مانند قره‌قاج، کر و... که تمام اکوسیستم اطراف آن‌ها را نیز از میان بردیم.

ناظم‌السادات ادامه داد: بافت شهر شیراز به‌گونه‌ای بود که بیش از ۵۰۰ هزار نفر جمعیت را نمی‌توانست در خود جای دهد اما به سبب ندانم‌کاری عده‌ای، در حال حاضر چند برابر این جمعیت را در خود جای‌ داده است.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: با وضعیت کنونی دیگر نباید انتظار داشته باشیم که شیراز را همان شهر گل‌وبلبل بدانیم چراکه به‌جای گل و سبزه، پر از آپارتمان و سازه‌های بتونی و خودروهای دودزا است.

رئیس مرکز پژوهش‌های علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز با اشاره به افزایش خودروها در خیابان‌های شیراز گفت: امروز شمار تاکسی‌ها از مسافران بیشتر است و این یعنی آلودگی بیشتر هوای شهر که روزبه‌روز از سبزی آن کاسته می‌شود.

وی افزود: شاخصه استاندارد رشد شهری بیشتر بودن درخت و سبزه در شهرها است که شوربختانه در شیراز به‌جای آن آپارتمان و جاده و ... دیده می‌شود و چاره‌ای نداریم جز اینکه جنبش درخت‌کاری راه بیندازیم.

ناظم‌السادات اظهار داشت: وضعیت به‌گونه‌ای است که دیگر از دولت کاری برنمی‌آید و اگر یک باور همگانی در مردم برای پاسداری و نگهداری از طبیعت به وجود نیاید، با چالشی جدی روبه‌رو می‌شویم.

این مقام مسؤول با اشاره به اینکه روند زندگی در ۲۰۰ سال اخیر گازهای گلخانه‌ای را افزایش داده است، گفت: بیشترین چیزی که دی‌اکسید کربن را افزایش می‌دهد، کاربرد بالای انرژی است.

وی ادامه داد: امروزه تنها اوپک ۴۰ میلیون بشکه نفت صادر می‌کند و با به شمار آوردن دیگر کشورها، میزان بسیار بالایی دی‌اکسید کربن برآمده از کاربرد نفت و گاز و... به جو زمین وارد می‌شود.

رئیس مرکز پژوهش‌های علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز، حمل‌ونقل، نیروگاه‌های برقی و صنعت را در تولید دی‌اکسید کربن به‌عنوان بیشترین عوامل تولیدکننده این ماده برشمرد.

ناظم‌السادات افزود: فرهنگ‌سازی باید از آموزشگاه‌ها آغاز شود و مردم بدانند چگونه می‌توان در رفت‌وآمد خود، کاربرد انرژی کمتری داشته باشند و به‌جای استفاده از خودروی شخصی، از حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند.

این استاد دانشگاه گفت: نزدیک به ۳۵ درصد کاربرد انرژی مربوط به حمل‌ونقل است و به‌جای خودروهای دودزا باید استفاده از مترو را در کلان‌شهرها، سرلوحه کار قرار دهیم.

وی تعطیلی کارخانه‌ها را برای کم کردن آلودگی‌ها تنها راه برون‌رفت از مشکلات آب و هوایی ندانست و اظهار داشت: در این زمینه نیاز به ابتکارات دیگری داریم و تعطیل کردن کارخانه‌ها یا نشدنی است یا به‌ سختی ممکن می‌شود.

ناظم‌السادات استفاده از انرژی‌های پاک را برای حل مشکل ضروری دانست و گفت: مردم باید بدانند که پیامد استفاده بیش‌ازحد از خودروهای شخصی و کارخانه‌ها نخست به خودشان برمی‌گردد.

این مقام مسؤول افزود: ما به دست خودمان تهران را تبدیل به یک جهنم کردیم، شهری که دود و سرطان و آلودگی در آن موج می‌زند و به پیروی از تهران دیگر کلان‌شهرها را نیز می‌خواهیم همانندسازی کنیم.

وی گفت: تنها عزم همگانی و کوشش مردم می‌تواند الگوی اشتباه استفاده از انرژی را اصلاح کند و با کاهش گازهای گلخانه‌ای به طبیعت بی‌جان، توانی دوباره بخشد که وظیفه رسانه‌ها در این امر مهم بسیار حساس و کلیدی است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.