بجنورد- مدیر امور باغبانی جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: توسعه باغ های استان در زمین های شیبدار با مشکل اعتبار و سرمایه در گردش روبه رو است.

کمبود اعتبار مهم ترین مشکل توسعه باغ ها در زمین های شیبدار است

محمدعلی شریکیان در گفت و گو با قدس آنلاین، اظهار داشت: باغداران ما برای توسعه باغ ها در زمین های شیبدار با مشکل اعتباری روبه رو هستند اما هیچ منبع اعتباری در این زمینه تجهیز نشده است.

وی افزود: مبلغ بسیار کمی از منابع استانی به این امر اختصاص یافته که جوابگوی نیاز نیست.

شریکیان گفت: اکنون ۱۰هزار تا ۱۲ هزار هکتار از زمین های شیبدار مستعد توسعه باغ در گونه های مختلف است که این زمین ها شامل مستثنیات و زمین های ملی است اما به علت ناتوانی مالی باغداران، انگیزه برای ایجاد باغ در این زمین ها وجود ندارد.

وی افزود: ایجاد باغ در هر هکتار از زمین های شیبدار بسته به گونه درخت و آبی یا دیم بودن زمین چهار تا هشت میلیون تومان سرمایه نیاز دارد و در این زمینه باید تسهیلات در اختیار متقاضیان قرار گیرد.

مدیر امور باغبانی جهادکشاورزی خراسان شمالی اظهار داشت: به واسطه اقلیم خراسان شمالی زمین های شیبدار در شهرستان های مانه و سملقان، بجنورد، اسفراین و بخش هایی از شیروان مستعد توسعه باغ های انگور، پسته، انار، بادام و گل محمدی است.

وی افزود: در سال ۹۴، حدود ۴۰۰ هکتار از زمین های شیبدار استان زیر کشت گونه های مختلف باغ رفت و امسال نیز تلاش داریم تا با آگاهی بخشی و آموزش باغداران، باغ های استان در زمین های شیبدار توسعه یابد.

شریکیان جلوگیری از فرسایش خاک را از مهم ترین اهداف و مزایای ایجاد باغ در زمین های شیبدار عنوان کرد و اظهار داشت: گیاهان دارویی یکی از ظرفیت ها و پتانسیل های مهم استان است که قابلیت توسعه در زمین های شیبدار دارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.