ساری- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: شهرهای گردشگرپذیر بیشتر در معرض بیماری ایذر قرار دارند.

شهرهای گردشگرپذیر بیشتر در معرض بیماری ایذر قرار دارند

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، دکترمحسن اعرابی ظهر یکشنبه در همایش «مهار همه ‌گیری ایدز» علت اصلی افزایش ابتلا به بیماری ایدز در مازندران ناشی از توریست پذیری عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه براساس آمارها تا قبل از سال ۹۴ نیمی از این بیماران را معتادان تزریقی تشکیل می دادند، اضافه کرد: از آن سال به بعد با تغییر روند ابتلا، حدود ۴۶ درصد از مبتلایان به ایدز در مازندران از طریق روابط جنسی پرخطر به این بیماری دچار شدند.

رئیس مرکزبهداشت مازندران امار  بیماران مبتلا به  ایدز  شناسایی شده در استان را حدود ۳۹۸ نفر ذکر کرد و  دلیل اصلی کاهش سن ابتلاء به ایدز در استان را ناشی از کم اطلاعی جوانان از این بیماری و راههای ابتلا به آن دانست .

وی گفت: راهکار اصلی برای کاهش روند رو به رشد جمعیت جوان کشور به ایدز، آشنایی آنها با تجهیزات روابط جنسی و در دسترس بودن این تجهیزات دانست.

دکتر اعرابی خواستار وارد شدن آموزش و پرورش به مباحثی آموزشی ایدز برای آشنایی بیشتر جوانان دختر و پسر از راههای ابتلا به این بیماری شد و افزایش جمعیت زنان و جوانان به بیماری ایدز را مهمترین چالش پیشروی کشور در سال های آینده دانست.

وی یادآور شد: ۹۹ نفر از بیماران ایدزی شناسایی شده در استان تحت درمان قرار دارند و ۱۱۸ نفر نیز درمانشان را به تازگی شروع کردند.

به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، بیماران ایدزی به طور رایگان از خدمات و تجهیزات پزشکی استفاده می کنند و سه مرکز کامل مشاوره رفتاری و تشخیص HIV در ساری، آمل و تنکابن فعال بوده و بزودی مراکز دیگری در بهشهر و قائمشهر نیز راه‌اندازی میشود.

همچنین رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در این همایش گفت: بیماری ایدز قابل درمان است در صورتی که مبتلایان شناسایی و تحت درمان قرار گیرند و روند درمان خود را کامل کنند.

دکترقاسم جان بابایی افزود: ارائه آمار دقیق از ایدز و اعتیاد بسیار مهم است و به نظر میرسد که ایجاد یک شوک درباره این آمارها، نگرانی مثبتی را در جامعه ایجاد کند.

وی اضافه کرد: مهم‌ ترین موضوع در این بخش، آموزش بوده و این آموزش باید از مدارس راهنمایی و متوسطه آغاز و در دانشگاه‌ها نیز ادامه یابد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.