رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: بر طبق سه نظر سنجی که صورت گرفت مشخص شد ۷۰ درصد مردم وقف و احکام آن را نمی‌شناسند و لذا این موضوع در الویت و دستور کار قرار گرفت.

۷۰ درصد مردم وقف را نمی‌شناسند/ وجود ۱۸۷ هزار موقوفه در کشور

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، حجت الاسلام علی محمدی ظهر پنج‌شنبه در دهمین اجلاس سراسری جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و علمای بلاد که در سالن همایش رسول  اعظم(ص) مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، اظهار داشت: در سطح کشور ۱۸۷ هزار موقوفه وجود دارد که قدمت برخی از این موقوفات بیش از ۱۱ قرن است.

وی از وجود حدود یک میلیون هکتار زمین موقوفه در سراسر کشور خبر داد و گفت: بیش از ۱۰ هزار هکتار زمین وقفی در اختیار دستگاه‌های حقوقی کشور قرار دارد و سرقفلی ۹۴ درصد از موقوفات واگذار شده است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه موقوفات به دو قسمت انتفاعی و غیر انتفاعی تقسیم می‌شوند، تصریح کرد: بخش قابل توجهی از مهمترین مراکز اقتصادی کشور مانند بازار تهران موقوفه است.

وی با اشاره به اینکه حدود ۱۳ درصد مساجد از درآمد پایدار موقوفات برخوردار هستند و مابقی هیچ درآمدی ندارند، افزود: ۷۶ هزار مسجد در سامانه اوقاف ثبت شده که بر طبق سرانه کشور در سامانه به همین مقدار دیگر مسجد نیازمندیم چرا که برخی مناطق هنوز از وجود مسجد محروم هستند.

نیمی از موقوفات منفعتی درآمد ندارند

حجت الاسلام محمدی ادامه داد: از موقوفات منفعتی ۵۰ درصد فاقد درآمد هستند و ۹۸ هزار نفر در سطح کشور مستأجر موقوفات هستند و ۸۵ هزار نفر سند اجاره‌ای دارند.

وی گفت: بر طبق سه نظرسنجی که صورت گرفت مشخص شد ۷۰ درصد مردم وقف و احکام آن را نمی شناسند و لذا این موضوع در اولویت و دستور کار قرار گرفته است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: از اول انقلاب ۲۵ هزار و ۴۰۰ موقوفه توسط مردم وقف شده است که ۷۴ درصد آن از اول انقلاب و ۵۳ درصد از سال ۸۹ وقف شده است.

وی تک بعدی معرفی کردن حکم وقف را یک آسیب دانست و افزود: تنها وقف در مسائل فرهنگی خلاصه شده است و لازم است تا در ابعاد دیگر اجتماعی، افتصادی نیز به آن توجه شود که پرچمدار اصلاح آن حوزه‌ها هستند.

حجت الاسلام محمدی، حمایت از حضور دستگاه وقف در تصمیمات کلان ملک و املاک کشور، جهت دهی امور خیر مردم به وقف، وقف جمعی و گروهی، راهنمایی مردم برای آسان وقف کردن، راهنمایی مردم برای آباد کردن موقوفات، تعیین و تکلیف مؤسسات خیریه، تبلیغ و اطلاع رسانی برکات وقف، آموزش مدیران سطوح بالا در خصوص احکام شرعی و حقوقی، در الویت قرار دادن احیای فرهنگ وقف در ابعاد مختلف و ارائه خدمات دولتی به موقوفات را از برخی موارد برای احیای فرهنگ وقف برشمرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.