قزوین-دبیر شورای استانی پیشگیری از وقوع جرم نیروهای مسلح استان قزوین گفت: نظام کیفری و سیستم عدالت کیفری موفقیت لازم را نداشته و کاهش جرم ارتباط بسیار کمی با دادگستری دارد و لذا تمامی دستگاه ها و سازمان ها باید در این خصوص وارد عمل شوند.

نظام کیفری در کاهش جرم موفق نبوده است/جمعیت کیفری نگران کننده است

به گزارش قدس آنلاین، رحیم یونسی زرینی روز شنبه در نشست خبری که در سازمان قضایی نیروهای مسلح استان قزوین برگزار شد بیان کرد: باید فرهنگ کاهش جمعیت کیفری، فرهنگ بلوغ اجتماعی و همزیستی مسالمت آمیز در جامعه ایجاد شود و از برهکار و بزه دیده در راستای پیشگیری و کاهش این نوع آسیب ها استفاده کرد.

دادستان نظامی سازمان قضایی نیروهای مسلح استان قزوین ادامه داد: متاسفانه نظام عدالت کیفری در کاهش جرائم موفق عمل نکرده است و ما امروزه با چالش پرونده ها و بحران زندان ها مواجه هستیم.

وی با اشاره به آسیب شناسی ۱۷ عنوان مجرمانه  بیان کرد: سازمان قضایی عامل ناخوشایند بودن محیط های سربازی را بررسی کرد و در پی آن تنبیه های بدنی و مجازات شلاق را از نیروهای مسلح حذف کرد.

وی با بیان اینکه برخی از نیروهای سرباز به محض ورود به نیروهای مسلح استعداد بزهکاری دارند، افزود: ورود افراد معتاد به نیروهای مسلح موجب می شود نتوانیم معضل اعتیاد را در نیروهای مسلح برای همیشه حل کنیم ولی با انجام غربالگری و استفاده از نیروهای پزشک و متخصص برای درمان آنها اقدام می کنیم.

دبیر شورای استانی پیشگیری از وقوع جرم نیروهای مسلح ادامه داد: نظام عدالت کیفری با سالها تجربه به دنبال سزادهی و برخورد کیفری با جرائم است و به دلیل عملکرد ناموفق نظام عدالت کیفری امروزه با چالش ورود پرونده ها به دستگاه قضائی و پرشدن زندان ها مواجه هستیم.

وی با اشاره به اینکه زندان ها امروزه اعلام بحران می کنند ادامه داد: ما امروزه علاوه بر نگرانی برای آب و انرژی در خصوص جمعیت کیفری نیز نگران هستیم و زندان ها بیش از ظرفیت خود جمعیت کیفری را در خود جای می دهند.

یونسی ادامه داد: زندان ها جای تنبیه نیست بلکه مکانی برای اصلاح و برگرداندن مجرمان به جامعه است و باید با در نظر گرفتن شرایط بزه دیدگان به این موضوع رسیدگی کرد.

وی فرار از خدمت و ضرب و جرح را بیشترین فراوانی در میان سربازان عنوان کرد و افزود: مابقی جرائم به دلیل اندک بودن وقوع آنها قابل اعتنا نیستند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.