چند سالی است که هفته پایانی آذرماه به پژوهش اختصاص می یابد تا هم فرهنگ پژوهشگری در کشور جا بیفتد و هم ضمن قدردانی از فعالین این عرصه، فضایی برای استفاده از تلاش محققین کشور فراهم شود.

زنگ پژوهش از فردا در کشور به صدا در می آید/ رونمایی از ۴۰ فناوری

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، مهم ترین رسالت هفته پژوهش و فناوری ایجاد و احیای تفکر پژوهشی در میان تمامی اقشار جامعه است اما برگزاری این هفته تنها به این هدف ختم نمی شود بلکه معرفی توامندی های پژوهشی کشور، تشویق و توسعه فناوری و تجاری سازی دستاوردها، ایجاد فضای سرمایه گذاری در پژوهش، پشتیبانی همکاری صنعت با دانشگاه و مراکز پژوهشی و حمایت از ایده های برتر در راستای فناوری های نوین را می توان دیگر اهداف اصلی این هفته عنوان کرد.

هفته ملی پژوهش و فناوری امسال از ۲۱ آذرماه با شعار «پژوهش تقاضا محور و تجاری سازی فناوری، زیربنای اقتصاد مقاومتی» آغاز می شود و تا ۲۷ آذرماه ادامه دارد.

روزهای هفته پژوهش از سوی ستاد ملی این هفته نامگذاری شده اند تا از این طریق نتایج کاربردی برای حوزه های مختلف پژوهشی کشور حاصل شود براین اساس نخستین روز هفته پژوهش امسال که مصادف با ۲۱ آذرماه است به عنوان پژوهش، فناوری و مدرسه نامگذاری شده است.

دومین روز از هفته پژوهش مصادف با ۲۲ آذرماه به عنوان پژوهش، فناوری و دانشگاه کارآفرین، ۲۳ آذرماه به عنوان پژوهش، فناوری و صنعت، ۲۴ آذرماه به عنوان پژوهش، فناوری و اقدام و عمل، ۲۵ آذرماه به عنوان پژوهش، فناوری و حامیان پژوهش، ۲۶ آذرماه به عنوان ایده برتر، سرمایه ملی و ۲۷ آذرماه به عنوان پژوهش، فناورری و حوزه و دانشگاه نامگذاری شده است.

تقدیر از ۱۵ پژوهشگر و ۵ فناور برگزیده در هفته پژوهش

تقدیر از پژوهشگران و فناوران برگزیده یکی از مهم ترین برنامه هایی است که هرساله در هفته پژوهش برگزار می شود یا برنامه امسال قرار است در ۲۳ آذرماه برگزار شود در دومین روز از هفته پژوهش ۱۵ پژوهشگر و ۵ فناور برگزیده ملی معرفی و تقدیر شوند.

برای انتخاب این افراد پرونده ۲۰۰ نفر از پژوهشگران و فناوران برتر از سوی دانشگاه ها و مراکز پژوهشی به وزارت علوم ارسال شد که پس از داوری ها و در نظر گرفتن طرح های کاربردی و ملی افراد معرفی شده در نهایت برگزیدگان انتخاب شده اند.

هفدهمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده در تالار ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی برگزار خواهد شد.

برگزیدگان این جشنواره متشکل از ۱۰ منتخب از دانشگاه ها و مراکز پژوهشی وابسته به وزارت علوم، ۲ پژوهشگر منتخب وابسته به دستگاه های اجرایی و ۳ پژوهشگر وابسته به وزارت بهداشت هستند.

معرفی ۵ ایده برتر در هفته پژوهش

دوازدهمین جشنواره ایده های برتر و استارت آپ های دانشگاهی ۲۳ آذرماه در دانشگاه شهید بهشتی برگزار می شود که در پایان این جشنواره ۵ ایده برتر معرفی خواهند شد.

در مجموع ۳ هزار و ۶۰۰ ایده تقاضای شرکت در این جشنواره را داشتند که پس از داورهای صورت گرفته ۵۰ ایده برای حضور در این جشنواره انتخاب شدند که از میان این ایده ها تعداد ۵ ایده برگزیده خواهد شد.

رشد ۵۰ درصدی طرح های پژوهشی نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی

هفته پژوهش با نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری و فن بازار شناخته می شود و امسال نیز این نمایشگاه از ۲۴ تا ۲۸ آذرماه با حضور ۵ هزار و ۶۰۰ طرح پژوهشی در نمایشگاه بین المللی برگزار می شود.

طبق آمارهای موجود در نمایشگاه سال گذشته ۳ هزار و ۶۱ طرح در این نمایشگاه ارائه شد که در سال جاری شاهد رشد ۵۰ درصدی طرح های ارائه شده در این نمایشگاه هستیم.

هفدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار در مساحتی بالغ بر ۱۴ هزار و ۵۰۰ متر مربع در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار می شود.

هرساله قراردادهای متعدد پژوهشی و فناورانه میان دستگاه های اجرایی، بخش خصوصی و صنعتگران با پژوهشگران حاضر در نمایشگاه دستاورهای پژوهشی منعقد می شود بنابراین طبق آمارهای اعلام شده در سال ۹۴ حجم قراردادهای منعقد شده در این نمایشگاه ۴۱۴ میلیارد ریال بوده که پیش بینی می شود این رقم در سال جاری به بیش از هزار میلیارد ریال افزایش یابد.

جدول آماری عملکرد هفته پژوهش

عنوان ۱۳۹۳ ۱۳۹۴ ۱۳۹۵
تعداد قراردادهای منعقده ۱۸ ۲۹ -
حجم ریالی قراردادها ۲۳۰ میلیارد ریال ۴۱۴ میلیارد ریال پیش بینی بالای ۱۰۰۰ میلیارد ریال
مساحت تحت پوشش نمایشگاه  ۲۲۳۰ متر مربع ۱۱۶۰۰ متر مربع ۱۴۵۰۰ مترمربع
تعداد طرح های حاضر در نمایشگاه (بدون احتساب طرح های غیر از وزارت علوم) ۶۰۰ ۳۰۶۱  ۵ هزار و ۶۰۰
تعداد موارد رونمایی فناوری های تجاری شده ۱ مورد ۱۶ مورد ۴۰ مورد

رونمایی از ۴۰ طرح فناورانه در نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی

هرساله همزمان با آغاز نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی جامعه تحقیقاتی کشور شاهد رونمایی طرح های پژوهشی و فناورانه کاربردی است.

در سال ۹۳ این نمایشگاه شاهد تنها یک مورد رونمایی بود اما در سال ۹۴ تعداد طرح رونمایی شده فناورانه و کاربردی به ۱۶ مورد افزایش یافت.

این درحالی است که در سال ۹۵ و همزمان با آغاز به کار هفدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار قرار است ۴۰ طرح تحقیقاتی و فناورانه کاربردی رونمایی شود.

صدای پژوهش در تمامی استان ها

یکی از تفاوت های هفته پژوهش امسال با سال گذشته در روند برگزاری برنامه های استانی بوده است به طوری که برنامه های هفته پژوهش استان ها از هفته گذشته در سراسر کشور آغاز شد تا مراکز دانشگاهی و پژوهشی استانی بتوانند با فراغ بال در برنامه های ملی این هفته شرکت کنند.

بنابراین نمایشگاه های دستاوردهای پژوهشی و جشنواره های تقدیر از پژوهشگران استانی طی هفته گذشته برگزار شد.

همچنین قرار است در مراسم جشنواره تقدیر از پژوهشگران برگزیده ملی از سه استاندار و سه دبیر استانی حامی پژوهش و فناوری تقدیر شود.

ورود طرح های تحقیقاتی تکراری به نمایشگاه هفته پژوهش ممنوع

گلایه از وجود طرح های تحقیقاتی تکراری و گاهی قدیمی در نمایشگاه دستاورهای پژوهش و فناوری طی سال های گذشته از سوی پژوهشگران و محققان کشور به گوش می رسید که بیم آن می رود تا شاید نمایشگاه امسال نیز با چنین مشکلی مواجه باشد.

جلال بختیاری، دبیر ستاد ملی هفته پژوهش و مدیرکل حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی وزارت علوم در گفتگو با خبرنگار مهردر این خصوص گفت: امسال تمامی طرح های متقاضی حضور در نمایشگاه وارد سامانه ایران تک هاب شدند که براساس این سامانه تمامی طرح ها بررسی و طبقه بندی شده است.

وی افزود: در سال گذشته تنها طرح های تحقیقاتی و فناورانه دانشگاه ها در این سامانه وارد شدند که امسال تمامی طرح های متقاضی ملزم به ثبت در این سامانه بودند.

مدیرکل حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی وزارت علوم خاطرنشان کرد: باتوجه به ثبت و بررسی طرح ها در سامانه ایران تک هاب بنابراین هیچ طرح تحقیقاتی و پژوهشی تکراری در نمایشگاه امسال وارد نشده است.

بختیاری گفت: در نمایشگاه امسال فناوری اولویت نخست را به خود اختصاص داده است و  ۷۵ درصد طرح های ارائه شده در این نمایشگاه بر پایه فناوری هستند بنابراین شاهد طرح تکراری در نمایشگاه نخواهیم بود.

وی افزود: ایران تک هاب یک سامانه تحت وب برای تثب، تصدیق، طبقه بندی، رتبه بندی، تعیین سطح آمادگی و معرفی فناوری ها به سرمایه گذاران و مشتریان است.

مدیرکل حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی وزارت علوم تاکید کرد: فضای فیزیکی نمایشگاه امسال نسبت به سال گذشته رشد خوبی داشته و کیفیت مدیریت و تشریفات نمایشگاه نیز نسبت به سال های گذشته رشد خوبی داشته است.  

تفاوت های هفته پژوهش امسال نسبت به سال های گذشته

هفته پژوهش امسال نسبت به سال های گذشته تغییرات متعددی دارد از جمله این ویژگیها، توجه به برنامه های استانی، برنامه ریزی مناسب برای حضور دانشگاه ها و مراکز پژوهشی استانی در نمایشگاه هفته پژوهش، فناور محور شدن برنامه ها، توجه به طرح های کاربردی در جشنواره تقدیر از پژوهشگران برتر، جلوگیری از حضور طرح ها و دستاوردهای تکراری در نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی است که تمامی این موضوعات با هدف گسترش پژوهش و فناوری در کشور شکل گرفته است.

در صورت اجرای این تغییرات در روند برگزاری مراسم و برنامه های هفته پژوهش این هفته از نظر کیفی رشد بیشتری نسبت به سالهای گذشته خواهد داشت و می توان انتظار داشت با این رشد کیفی علم و فناوری در کشور علاوه بر نفوذ در صنعت بتواند به گفتمان مردم جامعه تبدیل شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.