مدیرکل پیشین آژانس بین المللی انرژی اتمی هشدار داد اگر آمریکا به صورت یکجانبه توافق هسته‌ای ایران را برهم زند، دیگران او را همراهی نخواهند کرد.

هانس بلیکس: اروپایی‌ها به آمریکا اجازه لغو توافق هسته‌ای را نمی‌دهند

به گزارش "قدس آنلاین" به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ "هانس بلیکس"، مدیرکل پیشین آژانس بین المللی انرژی اتمی، با اشاره به توافق هسته ای میان ایران و گروه ۱+۵ اظهار داشت: اگر "دونالد ترامپ" رئیس جمهور منتخب آمریکا بخواهد این توافق را پاره کند برای دنیا فاجعه به بار خواهد آمد و طرف آمریکایی باید درک کند اگر بخواهد یک جانبه تحریم هایی را ضد ایران وضع کند دیگران با او همراهی نخواهند کرد.  

هانس بلیکس در ادامه هشدار داد احتمال اینکه دونالد ترامپ توصیه انگلیس را درباره برجام بپذیرد خیلی پایین است.  

بلیکس با اشاره به پافشاری "ترزا می"، نخست وزیر انگلیس، که هفته گذشته تاکید کرد برجام خطر دستیابی ایران را به سلاح هسته ای به شدت کاهش می دهد، گفت: در حالی که بسیاری از انگلیسی ها دوست دارند نظر ترامپ را درباره توافق هسته ای با ایران تغییر بدهند؛ کسی نیست که ترامپ حرفش را برای خود سند و حجت بداند و به آن گوش کند.

هانس بلیکس اضافه کرد: ترامپ چهره ای بین المللی نیست و لذا کسی را نمی شناسم که بتواند روی او تاثیر داشته باشد.

ترامپ در جریان تبلیغات انتخاباتی خود به هوادارانش می گفت اصلی ترین هدف سیاست خارجی دولتش اصلاح توافق با ایران خواهد بود.  

اما نخست وزیر انگلیس ترزا می در سخنانی که هفته گذشته ایراد کرد اهمیت برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را مورد تاکید قرار داد و افزود: ما توافقی را بدست آوردیم که بر اساس آن احتمال دستیابی ایران به سلاح هسته ای تا بیش از یک دهه آینده وجود نخواهد داشت.  

انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین روابط تجاری خود را پس از برداشته شدن تحریم ها با ایران از سر گرفته اند. بلیکس گفت به عقیده وی حفظ انسجام کشورهای اروپایی امضاء کننده این توافق اثری بسیار مهم خواهد داشت.  

وی گفت: فکر می کنم امضای کشورهای اتحادیه اروپا پای برجام کاملا قطعی است. این توافقی چند جانبه است و امضاکنندگان به آن وفادار می مانند. فکر نمی کنم اروپایی ها به آمریکا اجازه بدهند توافق را پاره کند.

مدیرکل پیشین آژانس بین المللی انرژی اتمی افزود: طرف آمریکایی باید درک کند اگر بخواهد یک جانبه تحریم هایی را ضد ایران وضع کند دیگران با او همراهی نخواهند کرد. شرایط بدی بوجود خواهد آمد و اینجاست که آمریکایی ها باید در رویکرد خود بازنگری کنند.  

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.