مشهد- معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: سرمای شدید و کاهش چشمگیر دما در آذرماه جاری هفت هزار میلیارد ریال به بخش کشاورزی استان خسارت وارد کرد.

۷هزار میلیاردریال به بخش کشاورزی خراسان رضوی خسارت وارد شد

به گزارش قدس آنلاین، نجفقلی صالحی با اشاره به کاهش دمای ۳۰ تا ۳۵ درجه ای دما در آذرماه جاری اظهار کرد: این کاهش ناگهانی دما در فصل پاییز باعث ایجاد شوک یکباره به درختان به ویژه در مناطق سردسیر شد در حالی که اگر این کاهش دما به مرور رخ می داد گیاه مقاومت لازم را یافته بود و کمتر خسارت می دید.

وی ادامه داد: به همین خاطر بسیاری از سرشاخه های درختانی مثل گردو، انگور، سیب و زردآلو که هنوز در حال رشد بوده، به خواب زمستانی نرفته و مقاومت لازم را در برابر سرما نداشتند در سرمای اخیر و اختلاف شدید دما به یکباره دچار شوک شده و آسیب دیدند.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: از سویی در این مقطع به دلیل آنکه سرمای هوا توام با هیچ بارشی نبود که به عنوان پوشش بر روی گیاهان قرار گیرد بر شدت خسارت سرما افزوده شد.

وی خاطرنشان کرد: بی سابقه بودن این موج سرما از نظر شدت و ماندگاری آن هم در فصل پاییز طی چند سال، موجب وارد شدن خسارت قابل توجه به بخش کشاورزی شد.

صالحی ادامه داد: سرمای اخیر در باغهای انار خسارت بیشتری برجای گذاشت و نه تنها به سرشاخه ها بلکه به تنه درختان نیز آسیب جدی وارد کرد.

وی گفت: این خسارت در محصولاتی چون کلزا، چغندرقند کشت پاییزه و بهاره و زعفران نیز قابل توجه است.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی غلات را از این شرایط جوی دچار خسارت ذکر و بیان کرد: در این بخش خسارت خیلی گسترده نبود اما گزارش تکمیلی و تفکیکی میزان خسارتها در دست تهیه است.

وی با اشاره به اینکه منبع تامین معیشت بیش از نیمی از جمعیت روستایی خراسان رضوی کشاورزی است، گفت: ۳۶۳ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی در استان فعالیت دارند.

صالحی حجم تولید سالانه انواع محصولات باغی، زراعی و دامی در خراسان رضوی را هشت میلیون تن دانست و عنوان کرد: سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار زمین در استان زیر کشت ۸۳ نوع محصول می رود. ۹۰۰ هزار هکتار از این سطح مربوط به زراعت و ۳۰۰ هزار هکتار آن باغ است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.