دولت فعلی آمریکا سعی می کند تا بیشترین مشکلات را ایجاد کند تا این مشکلات مانعی در برابر نزدیکی روابط میان روسیه و آمریکا در دوره دونالد ترامپ باشد. اگر ترامپ در مقابله با ترویسم در سوریه، صادق باشد، متحد عادی دمشق تلقی می‌شود.

اسد: اگر ترامپ در مبارزه با تروریسم صادق باشد متحد عادی ما تلقی می‌شود

به گزارش "قدس آنلاین" به نقل از خبرگزاری ایسنا؛ دولت فعلی آمریکا سعی می کند تا بیشترین مشکلات را ایجاد کند تا این مشکلات مانعی در برابر نزدیکی روابط میان روسیه و آمریکا در دوره دونالد ترامپ باشد. اگر ترامپ در مقابله با ترویسم در سوریه، صادق باشد، متحد عادی دمشق تلقی می‌شود.

به گزارش ایسنا، بشار اسد، رئیس‌جمهور روسیه در گفتگو با دو شبکه روسیه 24 و ان تی وی گفت: زمان حمله به تدمر (پالمیرا) همزمان با حمله به حلب بود چرا که آنها خواستند تا از ارزش آزادسازی شهر حلب کم کنند وتلاش‌های ارتش سوریه را در سایر جهت‌ها متمرکز کنند.

وی افزود: همانطور که قبلا تدمر را آزاد کردیم یک بار دیگر هم آن را آزاد خواهیم کرد. مساله حلب تنها با آزادسازی این شهر به پایان نمی‌رسد بلکه باید از بیرون آن را تحت محافظت قرار داد و بعد از آن هم دیگر شهرها. اما اینکه چه شهری پس از حلب آزاد خواهد شد به شهرهایی که تروریست بیشتری در آنها حضور دارد مرتبط است.

رئیس جمهور سوریه گفت: اظهارات ترامپ در دوره تبلیغات انتخاباتی‌اش درباره مساله مبارزه با تروریسم بسیار واضح و روشن بود. نظر وی در رابطه با عدم دخالت در امور کشورها برای رهایی از دولت‌های آنها ، آنطور که آمریکا طی دهه‌ها انجام میدهد، خوب است اما مساله بر سر اراده ترامپ بر ادامه این روش است. ما می‌دانیم لابی‌های بزرگ و بسیار قوی در آمریکا وجود دارند که علیه ترامپ هستند و با تمام قوت فشار وارد می‌کنند؛ ترامپ در برابر این لابی‌هادر کنگره ، مجلس سنا، رسانه‌ها و لابی‌های ساختگی حامی جنگ قرار دارد.

وی تاکید کرد: منطقه‌ای را از دست تروریست‌ها آزاد و با در نظر گرفتن احتمال حمله مجدد مواضع خود را در آن تقویت می‌کنیم، بویژه اینکه آنها از طرف چندین کشور حمایت می‌شوند. در همین حال و همزمان با عملیات نظامی، روزانه فرصتی را برای خروج غیرنظامیان از مناطقی که تروریستها در آن حضور دارند ایجاد می کنیم. حتی به تروریست‌ها اجازه خروج می‌دهیم حال چه بخواهند با اسلحه‌های سبک خود به مناطق دیگری بروند یا اینکه تسلیم دولت سوریه شوند و مشمول عفو گردند.

بشار اسد در مورد نقشه‌های آتی سوریه پس از آزادسازی حلب و اینکه این کشور سر میز مذاکره خواهند نشست یا عملیات نظامی را ادامه خواهد داد گفت: هیچ تواقفی وجود نخواهد داشت، توقف فقط در منطقه ای صورت خواهد گرفت که در آن تروریستها بگویند آماده تحویل سلاحهای خود یا خروج از آن هستند، فقط در این صورت است که عملیات نظامی متوقف خواهد شد. اما طی مذاکرات عملیات متوقف نخواهد شد زیرا هیچ اعتمادی به تروریست‌ها نیست، در بسیاری از اوقات حرفی می‌زدند اما کار دیگری می‌کردند، درخواست آتش بس می‌کردند تا خود را تقویت کنند و سلاح و مهمات بدستشان برسد. بنابراین توقف عملیات تنها در صورت رسیدن به توافقی مشخص امکان پذیر است.

رئیس‌جمهور سوریه درباره اوضاع تدمر گفت: نمی‌توانیم موضوع تدمر را تنها به موصل ربط دهیم زیرا داعش در سوریه حضور دارد، در شمال در استان رقه حضور دارد جایی که قرار است ائتلاف بین المللی از دوسال پیش آنجا را بمباران کند، داعش در دیرالزور نیز حضور دارد، جایی که نیروهای آمریکایی و جنگنده‌هایش به جای بمباران داعش، اقدام به بمباران نیروهای سوری کرد. ما اعتقاد داریم که حمله اخیر داعش به تدمر با تعداد بالای جنگجو و سلاحهای ویژه‌ای که پیش از این در اختیار نداشت و در مساحتی بیش از دهها کیلومتر، بدان معناست که داعش مورد حمایت مستقیم برخی کشورها قرار گرفت، و نه اینکه از موصل خارج شد و به اینجا آمد، داعش چگونه می تواند از موصل تانک بیاورد؟ پس جنگنده‌های آمریکایی در موصل یا رقه چه می‌کنند؟ حقیقت این است که بخش اعظم این عناصر، آنهایی هستند که از رقه یا دیرالزور آمده‌اند.

بشار اسد گفت: آمریکا  طی سالهای گذشته تلاش کرد تا این مسئله را القاء کند که چیزی به نام معارضان یا مبارزان میانه رو وجود دارد. این اصطلاح دروغ است و آمریکایی ها در القای این عبارت شکست خورده‌اند چرا که حقایق میدانی عکس این مسئله را ثابت کرده است. آمریکایی‌ها فقط از تندروهای جبهه النصره، داعش و دیگر سازمان‌های تندروی تروریستی حمایت می کنند. در حال حاضر آمریکایی‌ها می خواهند در برخی از مناطق داعش را رها  و به برخی از همین گروه ها تکیه کنند. بخش اساسی این نیروها از داعش و جبهه النصره است ولی آمریکایی‌ها گروهی را با اسمی جدید تشکیل دادند و عبارت میانه‌رو برای این گروه به کار بردند و این گروه ماموریت آزاد کردن برخی از مناطق را از داعش برعهده گرفته است. در حقیقت شاهد یک نمایش هستیم. داعش و به اصطلاح گروه های میانه رو در سیطره آمریکا قرار دارند و ماموریت این گروه ها پاک کردن دست مقامات آمریکایی مبنی بر ارتباط داشتن با عناصر تندرو در سوریه است.

وی درباره  آینده سوریه نیز گفت:  سوری ها با تضعیف دولت سوریه و نقض تمامیت ارضی کشور  و تغییر شکل کنونی نظام سیاسی مخالفند. به عنوان دولت سوریه درباره این موضوع موضع گیری ویژه‌ای نداریم چرا که این مسئله به قانون اساسی سوریه مرتبط است و باید مردم قانون اساسی را تایید کنند و همچنین باید این موضوعات در نتیجه گفتگو میان بیشتر مردم سوریه باشد.به هر حال صحبت از اصلاح قانون اساسی در شرایط جنگی غیر ممکن است و برگزاری همه پرسی به شرایط متفاوتی نیاز دارد. اولویت کنونی ما مبارزه با تروریسم است. طرح و نقشه کشورهای غربی هم مسئله جدیدی نیست.  سیاست کشورهای غربی مبتنی بر تجزیه کشورهای بزرگ و کوچک است و با این سیاست می‌خواهند بر این کشورها سیطره یابند و این کشورها به مناطق نفوذ غربی‌ها تبدیل شود و دستورات کشورهای غربی را اجرا کنند. بنابراین طرح های آشکار و نهان کشورهای غربی برای سوریه قبل از بحران این کشور وجود داشته است.


رئیس جمهور سوریه درباره بازسازی کشورش که گفته می‌شود 180 میلیارد دلار خسارت دیده است گفت ما امکانات مادی زیادی در بخش خصوصی داریم و شرکت های خصوصی سوریه در داخل و خارج از این کشور فعالیت می کنند. بیشتر این شرکت های خارجی به سوریه بازخواهند گشت چرا که دارایی های زیادی دارند و برای بازسازی سوریه به کشور خود بازخواهند گشت و جریان اقتصادی ادامه پیدا خواهد کرد . شماری از سوری ها در خارج از کشور زندگی می کنند که وضع اقتصادی خوبی دارند و قادرند منافع خود را در خارج از کشور اداره کنند و این افراد در یک یا دو سال گذشته به کشور بازگشته‌اند و بازگشت این به حس روانی و میهن دوستی و منافع دیگر مرتبط است. بازگشت این افراد به سوریه آغاز شده است و من اطمینان دارم که پس از پایان جنگ بیشتر این  افراد به سوریه بازخواهند گشت.

اسد در ارزیابی شرایط ارتش سوریه گفت: به لحاظ آماری ارتش سوریه آسیب های مادی و تجهیزاتی دیده است ولی این همه موضوع نیست. موضوعاتی نظیر روحیه و اراده قاطع نیروهای ارتش مطرح است. نیروهای ارتش پیشروی خود را در حلب محقق کردند. نیروی ارتش سوریه با قاطعیت بیشتری در مقایسه با چند سال گذشته می جنگد و این مسئله به تلفات هیچ ربطی ندارد و در درجه نخست به عزم و اراده نیروهای ارتش در رسیدن به پیروزی و دفاع از کشور مرتبط است و روز به روز شاهد تقویت عزم و اراده نیروهای ارتش هستیم که بزرگ ترین سلاح ماست.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.