سسندج-کردستان را بیشتر با محصولات کشاورزی آن یعنی سیب‌زمینی و توت فرنگی می‌شناسند این در حالی است که سیب‌زمینی کاران در چند سال گذشته به دلیل برخی مشکلات با ضرر و زیان مواجه بوده و هستند.

افزایش قیمت، درد سیب زمینی کاران کردستانی را درمان نکرد

 قدس آنلاین - فردین کمانگر: با شروع فصل سرما و بارش باران در استان‌های غربی کشور و استان کردستان شاهد نوسان‌های قیمت محصول سیب زمینی بوده‌ایم که قیمت آن در بازار عرضه و تقاضا از ۶۰۰ تومان به ۱۲۰۰تومان افزایش یافت، اما باز هم نتوانست دردی را از کشاورزان و سیب زمین کاران استان را درمان کند؛ زیرا بسیاری از کشاورزان از مشکل قیمت گلایه‌مندند و می‌گویند که سود اصلی سیب زمینی به جیب دلالان و واسطه‌ها می‌رود و تنها رنج و زحمت نصیب کشاورزان استان می‌شود.

این در حالی است که به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان، سیب‌زمینی تولیدی این استان به عنوان یک برند در کشور مطرح است و سالانه حدود ۴۰۰ هزار تن سیب‌زمینی در استان بویژه از دشت‌های قروه و دهگلان برداشت می‌شود.

محمد کریم ذوالفقاری می‌گوید: با راه‌اندازی کارخانه فراورده‌های سیب‌زمینی با ظرفیت ۱۰۰ هزار تن تولید درسال در شهرستان دهگلان افزون بر اینکه یک سوم از تولید محصول سیب‌زمینی کردستان فراوری می‌شود، می‌توان نسبت به صادرات محصولات تولید شده نیز اقدام کرد.

رها کردن کشاورزی

یکی از کشاورزان کردستانی که در سال گذشته زمین‌های خود را در دشت‌های دهگلان به زیرکشت سیب‌زمینی برده بود، می‌گوید: در سال گذشته ۷۰ میلیون تومان ضرر کردم و امسال کشت نکردم.

محمد محمدی می‌افزاید: بازار سیب زمینی حال و روز خوبی ندارد و متأسفانه کسی هم این بازار را مدیریت نمی‌کند.

وی با بیان اینکه سال گذشته صادرات سیب زمینی وجود نداشت و محصول زیادی در انبارهای دچار آسیب و آفت شدند، اضافه می‌کند: در چند سال گذشته تاکنون کشاورزان دچار ضرر و زیان شده‌اند و نیاز است که مسؤولان استان از این قشر زحمتکش که نقش اساسی در تولید دارند، حمایت بیشتری کنند، اما متأسفانه در زمینه حمایت هیچ گونه اقدامی نمی‌شود و نرخ سود تسهیلات بانکی هم بالاست.

هزینه‌های تولید جبران نمی‌شود

یکی دیگر از کشاورزان کردستانی که سالانه ۶۰۰ تن تولید می‌کند، می‌گوید: از کشاورز سیب‌زمینی را کیلویی ۳۰۰ خریداری می‌کنند و به صورت کیسه‌ای در بازار هر کیلوگرم ۶۰۰ تا ۷۰۰ تومان به فروش می‌رسد، این در حالی است که هزینه تولید هر کیلوگرم برای کشاورز حدود ۸۰۰ تومان تمام می‌شود.

فاتح زندکریمی ادامه می‌دهد: در سه سال گذشته ۷۵ هکتار زمین را زیر کشت سیب‌زمینی برده‌ایم و به دلیل وضعیت نامناسب بازار دچار ضرر شده‌ایم و تا حد ورشکستگی هم رفتیم و دیگر ناچاریم که محصول تولیدی را تغییر دهیم.

این سیب زمینی کار کردستانی در مورد حمایت‌های متولیان بخش کشاورزی نیز می‌گوید: در استان‌های دیگر دولت اقدام به خرید محصول با قیمت مصوب دولتی می‌کند و کشاورز دغدغه فروش ندارد، اما در این استان چنین نیست و کشاورز افزون بر تولید باید به فکر بازار هدف و فروش محصول باشد.

اقتصاد دامنگیر کشاورزان کردستانی

یک کارشناس اقتصادی نیز اظهار می‌دارد: مشکل اقتصادی تنها مختص به کشور و استان کردستان نیست، بلکه یک مشکل بین المللی است و متأسفانه این موضوع همه بخش‌ها و بازار کشور را تحت تأثیر خود قرار داده است.

فریاد ناصری به مشکلات سیب زمینی کاران استان اشاره می‌کند و می‌گوید: متأسفانه زمان برداشت محصول سیب زمینی در استان همزمان با فصل شروع سرما و بارش‌های پاییزه است و کشاورزان به دلیل نبود انبار مناسب ناچارند، محصول خود را در سر مزارع با قیمت پایین‌تر از بازار به فروش برساند.

وی اضافه می‌کند: قیمت تعیین شده برای کشاورز مناسب نیست؛ زیرا این قیمت با هزینه‌های تولید همخوانی ندارد و در این میان کشاورز متضرر شده است.

این کارشناس اقتصادی تصریح می‌کند: در فصل پاییز قیمت فروش هر کیلو گرم سیب زمینی در زمین ۳۰۰ تومان بوده، اما به دلیل تغییرات قیمت در بازار و کاهش شدید دما و بارش باران قیمت افزایش یافته و این افزایش قیمت هیچ سودی را برای کشاورزان در بر نداشته است؛ زیرا بیشتر کشاورزان محصول تولیدی خود را فروخته اند.

افزایش قیمت سیب‌زمینی

در ادامه عضو اتاق بازرگانی و رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی سنندج با اشاره به روند رو به رشد قیمت محصول سیب‌زمینی در بازار استان می‌گوید: قیمت سیب‌زمینی در حال حاضر در انبار ۶۰۰ تا ۸۰۰ تومان به فروش می‌رسد، البته هنوز شاهد نوسان‌های قیمت در بازار خواهیم بود.

اعضای اتاق بازرگانی سنندج سفرهایی را برای صادرات سیب‌زمینی به اقلیم کردستان عراق انجام دادند اما به عقد قرارداد منجر نشده است

محمدرحیم نیازی با تأکید بر اینکه کشاورز سودی نمی‌برد، ادامه می‌دهد: در چند سال گذشته سیب‌زمینی کاران دچار ضرر و زیان شده و اگر دولت به صورت هدفمند از این قشر حمایت نکند، در سال‌های آینده دچار آسیب بیشتری می‌شوند.

وی در ادامه به صادرات محصول سیب‌زمینی اشاره می‌کند و می‌گوید: امسال سیب‌زمینی به شمال عراق و دیگر مناطق عرب نشین صادر می‌شود و این توانسته در رونق بازار تأثیرگذار باشد.

پرداخت تسهیلات با بهره کم به کشاورزان

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی سنندج اضافه می‌کند: اتاق بازرگانی سنندج را به اقلیم کردستان عراق سفر کرده، اما فعالیتی که به عقد قرارداد منجر شود، صورت نگرفته است، اما برخی از اعضا در شهرهای مرزی همچون مریوان فعالیت‌هایی را در امر صادرات سیب‌زمینی انجام می‌دهند.

نیازی تصریح می‌کند: بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی جهاد کشاورزی کردستان ۷ هزار و ۵۰۰هکتار از زمین‌های استان زیر کشت محصول سیب‌زمینی است و در سال زراعی به دلیل وجود محدودیت‌هایی در بحث آب، سرمای زودرس پاییزه سبب شده که در این بخش عملکرد ضعیفی نسبت به مدت مشابه سال پیش داشته باشیم.

وی به حمایت نکردن دولت و بانک‌ها از صنایع و کارخانه‌های فراوری در استان اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: صنایع فراوری برای استان ارزش افزوده، کمک به تولید و اشتغالزایی و تضمین کننده سلامت تغذیه‌ای می‌شود، اما به دلیل بالا بودن نرخ بهره بانکی کسی جرأت نزدیک شدن به چنین طرح هایی را ندارد. بنابراین ضروری است که دولت برای حمایت از کشاورزان استان و سرمایه‌گذاران بخش کشاورزی نرخ سود بانکی را کاهش دهد و تسهیلات درازمدت را به فعالان این بخش پرداخت کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.