مدیرعامل مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) معتقد است که صنعت کشتی‌سازی جمهوری اسلامی ایران توان لازم برای ساخت شناورهای اقیانوس‌پیما تحت کلاس بین‌المللی را دارد.

ایران توان ساخت شناورهای اقیانوس‌پیما دارد/ سال ۲۰۰۸ هم ظرفیت ساخت کشتی داشتیم

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، پس از مسائل مطرح شده اخیر در رابطه با انعقاد قرارداد با کره‌ای ها به منظور ساخت کشتی، با حمید رضائیان - مدیرعامل شرکت مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) - به منظور تشریح پتانسیل‌ها و ظرفیت های صنعت کشتی سازی ایران، امکان قبول و انجام سفارش‌های داخلی و خارجی چه در بخش تعمیر و چه در بخش تولید کشتی و شناور، انجام مذاکره با کشورهای خارجی در جهت انجام همکاری‌های مشترک و نیز آخرین وضعیت این شرکت به گفت و گو پرداختیم که در ادامه متن کامل آن آورده شده است.

- پس از حواشی مختلفی که در چند وقت اخیر در ارتباط با قرارداد کره‌ای‌ها به منظور سفارش ساخت کشتی ایجاد شد، مسائل مختلفی توسط برخی افراد مطرح شده است، از جمله اینکه در داخل کشور توانایی ساخت و تحویل پروژه‌های سفارش شده وجود ندارد.

بدون شک بحث ساخت در کشور امکان پذیر بوده و قویا اعلام می‌کنم که پتانسیل ساخت شناورهای 50 هزار تنی نیز به راحتی در داخل فراهم است، حتی اگر در بخش‌هایی توانایی لازم برای ساخت وجود نداشته باشد قطعا می توانیم در این خصوص مشارکت‌های لازم را با سایر کشورها داشته باشیم و بیان جملاتی از این دست که توان ساخت در داخل وجود ندارد صحیح نیست. بازهم تاکید می کنم که بدون شک توانایی انجام چنین پروژه‌هایی در کشور وجود دارد و اگر در بخش‌هایی نیز با خلاء مواجهیم می توانیم با مشارکت فرآیند کار را تکمیل کنیم. بخشی از تجهیزات لازم برای ساخت در کشور وجود دارد که می‌توانیم از آن‌ها استفاده کنیم، بنابراین بخش دیگری از تجهیزات نیز که در داخل وجود نداشته باشد، می‌توانیم نسبت به واردات آن‌ اقدام کنیم و به مرور زمان در نقطه ای قرار بگیریم که به صورت پلکانی این تجهیزات را در کشور تولید کنیم.

- اما برخی مصرانه اعتقاد دارند که پتانسیل لازم برای ساخت و تولید چنین کشتی‌ها و شناورهایی در کشور وجود ندارد.

خیر، این افراد بی‌انصاف هستند. بله ما در گذشته ضعف‌هایی داشته‌ایم که منکر آن نمی‌شویم اما طی پنج سال گذشته در مسیر رو به رشدی قرار گرفته ایم و با شیب منطقی رو به جلو حرکت‌ کرده‌ایم تا بتوانیم در چنین نقطه ای قرار بگیریم. درآمد ایزوایکو طی پنج سال گذشته پنج برابر شده است، بنابراین سخنانی از این دست درست نیست و نمی‌توانیم قبول کنیم که امکان ساخت و پتانسیل‌های لازم برای انجام چنین پروژه‌هایی در داخل وجود ندارد. در تمام دنیا نیز عموما پروژه‌ها این گونه صورت می ‌گیرد که بخشی از روند کار در داخل و بخشی از آن با مشارکت صورت می‌ پذیرد. مجددا تاکید می‌کنم صنعت دریایی، توان ساخت و رقابت با کشورهای خارجی را دارد وجود داشته و قطعا با اعتماد از سوی مسئولان و شرکت‌های داخلی می توانیم این مسئله را اثبات کنیم.

- آیا قبول و انجام سفارش‌های خارجی توسط مجتمع کشتی سازی وجود دارد؟

ما می‌توانیم در حوزه قبول سفارش از سوی کشورهای خارجی اقدام کنیم، در همین راستا نیز مذاکرات بسیاری با کشورهای خارجی داشته‌تایم و اخیرا نیز برنده یک مناقصه بین‌المللی در کشور عراق با رقمی معادل 10 میلیون دلار شدیم که متاسفانه به دلیل نبود منابع و مسائل سیاسی انجام این پروژه میسر نشد. اما نکته قابل تامل این است که ورود ما به خارج از مرزها رخ داده است و می‌توانیم در زمینه ساخت و تولید در بازارهای جهانی رقابت کنیم. مسئله دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که در حوزه تعمیرات، سفارش‌های مختلفی داشته‌ایم اما در حوزه نوسازی متاسفانه چنین اتفاقی رخ نداده‌ است. از دلایل مسئله مذکور نیز می‌توان به این موضوع اشاره کرد که کلاس‌ موسسات رده بندی بین‌المللی طی دو سال گذشته از کشور خارج شده و مجددا با رفع تحریم ها رفته رفته در حال بازگشت هستند.

- اخیرا عنوان شد که قرارداد منعقد شده با کره‌ای‌ها برای ساخت کشتی مربوط به سال 2008 بوده است. آیا نمی‌توانستیم چنین پروژه‌ای را در کشور انجام دهیم؟

هرچند اطلاعات چندانی از قرارداد مربوطه ندارم اما باید عنوان کرد که هشت‌سال قبل نیز ظرفیت های انجام چنین پروژه‌ای در داخل وجود داشت. صنعت کشتی ‌سازی یک مجموعه بسیار بزرگ و صنعتی بین المللی است که باید استانداردهای جهانی را اخذ کند تا بتواند در بازارهای جهانی به رقابت پرداخته و کشتی‌هایش در بنادر معتبر دنیا پهلو بگیرند. خوشبختانه امروز توانسته‌ایم کشتی‌هایی بسازیم که استانداردهای جهانی را دریافت کرده و به بنادر معتبر دنیا ورود کنند. درست است که در گذشته مشکلات عدیده‌ای وجود داشته اما امروزه جایگاه کشتی سازی ایران با چند سال قبل قابل مقایسه نیست چرا که توانسته‌ایم کشتی‌هایی بسازیم که هزاران کیلومتر در دنیا تردد کنند، بنابراین چنین توانایی‌هایی در کشور وجود دارد.

- آیا به منظور دریافت سفارش از کشورهای خارجی و ورود به بازارهای جهانی رایزنی صورت گرفته است؟

ما ابتدا باید بتوانیم چرخ مجموعه خود را در داخل بچرخانیم. باید ابتدا در بحث تعمیرات که توانایی‌هایی بسیاری در داخل وجود دارد به ما کمک کنند و سفارش تعمیرات در داخل به ما واگذار شود. متاسفانه در حال حاضر حتی در بحث تعمیرات نیز سفارش‌های به خارج از کشور ارائه می شود و استفاده از توان داخل مدنظر قرار نمی گیرد. باید بدانید که کشتیرانی در زمینه تعمیرات از همه جلوتر است و عملکرد قابل دفاعی داشته‌ است اما متاسفانه برخی نهادها حتی یک پروژه را نیز به ما محول نکردند و جالب است بدانید که حتی سفارش تعمیر یک فروند شناور هم توسط نفت‌کش‌ها به ما ارائه نشده است.

- همانطور که عنوان کردید در زمینه تعمیرات چندان عقب نیستیم اما به نظر می رسد این توانایی در حوزه ساخت وجود ندارد.

تاکید می‌کنم کشور توان لازم برای ساخت شناورهای اقیانوس پیما تحت کلاس بین‌المللی را دارد و می تواند سفارش‌های مربوطه را با قیمت جهانی و در همان بازه‌ای که سایر رقبا کار را تحویل می دهند، تحویل دهد. در سال اقتصاد مقاومتی باید به توان داخل اعتماد کنیم و مطمئن باشیم که اگر کشتی سازی فعال شود و صنعتش راه بیفتد قطعا اقتصاد کشور نیز دست خوش تغییر می شود چرا که توانمندی کشتی سازی، توانمندی صنعت کشور است. اگر به توان داخلی اعتماد نشود و پروژه‌هایی که امکان انجام آن در داخل وجود دارد به سایر کشورها سفارش داده شود سایر صنایع کشور نیز که مرتبط با کشتی سازی هستند فرصت فعالیت را از دست می دهند و این لطمه تنها مربوط به ایزوایکو وارد نمی شود، بنابراین باید به تمامی عوامل مستقیم و غیرمستقیم در این رابطه توجه شود.

- شرایط مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل را در این مقطع زمانی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ما در حال حاضر واقعا تحت فشار قرار گرفته ایم، یک بنگاه اقتصادی هستیم که باید حقوق پنج‌هزار نفر از پرسنل خود را پرداخت کنیم و از سوی دیگر نیز پروژه و کاری به ما واگذار نمی‌شود. اگر شما به طور متوسط تعداد خانواده‌های هر یک از این پرسنل را 4 یا 5 نفر در نظر بگیرید، شرکت ما حدود 20 الی 25 هزار نفر را در بر می‌گیرد که در ارتباط با معیشت آن‌ها مسئول است، ما باید بتوانیم برای پرسنل خود کار ایجاد کنیم و قطعا معیشت و زندگی آن‌ها برای ما از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.