بیرجند- نماینده ولی فقیه در استان خراسان جنوبی گفت: جنایاتی که در دنیای کنونی اتفاق می‎افتد کار بی‌سوادها نیست، بلکه کار فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های علمی و دینی است که در نظام خلقت عجین شده است.

 آنچه که به علم جهت می‎دهد ایمان است/ جنایات امروز جهان توسط علمای بی‌ایمان رخ می‌دهد

به گزارش قدس آنلاین، آیت الله سید علیرضا عبادی یکشنبه‌شب در مراسم وحدت حوزه و دانشگاه، اظهار داشت: مسأله وحدت زوایای متعددی دارد، اما آنچه که مسلم است در هر امری مسأله زیربنایی اهم است؛ گرچه صحنه‎های میدانی نقش آفریدند.

وی تصریح کرد: آنچه که به عنوان حوزه و دانشگاه مطرح است و در مرحله ابتدایی به اذهان خطور می‌کند، تشکیلات فیزیکی و ساختمانی حوزه و دانشگاه است.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان جنوبی اضافه کرد: وحدت یک اصل است، نه اصلی بخشنامه‎ای، دستوری و یا اینکه آن را ایجاد کنیم، بلکه در نظام تکوینی ما آن را خراب کرده و فاصله ایجاد کرده‌ایم که ریشه این مشکلات حرف‌ها و هواهای نفسانی است.

عبادی بیان کرد: حوزه و دانشگاه جنبه سمبلیک دارد و مراد از این وحدت ساختمان مدرسه و دانشگاه و افرادشان نیست گر چه اینها در صحنه میدانی لازم و ملزوم یکدیگرند اما منظور این مباحث نیست.

وی اظهار داشت: زمانی که گفته می‌شود وحدت یعنی جهان هستی یک واحد است که از نظر علمی و فلسفی مسلم است و نباید آن را جدا کنیم، در صورتی که ما آن را جدا کرده‌ایم.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان جنوبی به استناد حدیث «العلم و الدین توامان، اذا افترقا احترقا» اعلام کرد: منظور از این علم بیان شده در این حدیث علمی نیست که تنها در دانشگاه تدریس می‌شود، بلکه علمی است که در حوزه تدریس می‌‎شود، شامل علم کلام، تفسیر و فقه.

آیت‌الله عبادی با بیان اینکه علم یک فریضه است و سر منشأ آن عملی است که به آن جهت می‎دهد، ادامه داد: زمانی که می‎گوییم حوزه مراد روح دعوتی است که از ناحیه خود خدا و فرستادگان عالم تحقق یافته است.

وی با بیان اینکه جهان خلقت دارای چهار علت است و هر چیزی که در عالم وجود دارد دارای همان چهار علت است، اضافه کرد: بشر به هر چیزی که می‎خواهد دست یابد باید از راه علم باشد.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان جنوبی، نتیجه علم را قدرت دانست و اضافه کرد: اسرار جهان و سلطه و قدرت را زمانی بشر به دست می آورد که طبیعت در دستش قرار بگیرد.

عبادی ادامه داد: اینها نه تنها کافی نیست بلکه یک خطر است همان خطری که امروز دنیا را گرفته است، لذا بحث وحدت علم و دین معنی آن همین است چرا که علم بی‎جهت یک خطر است.

وی ادامه داد: علم زمانی می‎تواند مفید واقع شود که جهت‌دار باشد، بنابر این زمانی که علم با همه قدرت به دست بشر قرار گیرد، اما رها باشد خطرناک می‌شود.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی توضیح داد: زمانی که بشر علم می‎آموزد متناسب با آن جهتی فاعلی که مبدأ است و علت غایی که معاد است را مشخص می‌کند.

عبادی اعلام کرد: آنچه که انسان به آن نیاز دارد نیاز جامعه است که در حد عرف آن واجب و بیشتر از آن مستحب است.

وی علم را از ابزار اجتناب ناپذیر انسان دانست و اعلام کرد: آنچه که به علم جهت می‎دهد ایمان است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی به جنایات دشمنان اشاره کرد و بیان داشت: جنایاتی که در دنیای کنونی اتفاق می‎افتد کار بی سوادها نیست بلکه کار فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های علمی و دینی است که در نظام خلقت عجین شده است.

عبادی بر لزوم حرکت اساتید حوزه و دانشگاه در مسیری همانند اساتیدی مانند چمران و مطهری تأکید کرد و گفت: شکوفایی علم و دانش از هزاران سال پیش نیز بوده است که رمز آن هماهنگ بودن است.

وی با بیان اینکه هیچ خدمتی بالاتر از فراگیری علم نیست، یادآور شد: کتاب آفرینش کتابی خواندنی و فهمیدنی است که همه امور در آن دارای فلسفه و حکمت است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه علم جهت‎دار و هدف‎دار است و وحشی و رها نبوده است، خاطرنشان کرد: در این جهادی که صحنه علم، اخلاق، ایمان و پیاده کردن عدل و عقل است نیازمند ایثار و از خود گذشتگی هستیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.