معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در کارگاه «کنوانسیون 2003 یونسکو در رابطه با پاسداری میراث فرهنگی ناملموس» گفت، جمهوری اسلامی ایران از کشورهای پر کار در کمیته ناملموس یونسکو است.

ایران از کشورهای پرکار در کمیته میراث ناملموس یونسکو است

به گزارش «قدس آنلاین» به نقل از ایرنا، نشست و کارگاه مشترک دفتر منطقه ای یونسکو و خبرگزاری جمهوری اسلامی با عنوان «کنوانسیون 2003 یونسکو در رابطه با پاسداری میراث فرهنگی ناملموس» به میزبانی ایرنا و با حضور محمد خدادی مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی، استرکیش لاروش مدیر و نماینده دفتر منطقه ای یونسکو در تهران، محمدحسن طالبیان معاون و فرهاد نظری مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی سازمان میراث فرهنگی و خبرنگاران رسانه های مختلف کشور برگزار شد.  
معاون میراث فرهنگی در این نشست گفت: گرچه ثبت میراث فرهنگی در یونسکو کمک به فرهنگ و صلح برای همه مردم جهان است، اما متاسفانه در سال های اخیر برخی کشورها نگاه سیاسی و برتری جویانه نسبت به آن دارند.
محمد حسن طالبیان افزود: ایران در سال 2006 میلادی به کنوانسیون میراث ناملموس پیوست و بر همین اساس یک کارگروه میراث ناملموس در کشور با حضور نمایندگانی از دستگاههای کشور تشکیل داده ایم و ثبت آثاری که جنبه های هویتی و همبستگی ایران فرهنگی را جلوه گر هستند، در اولویت قرار داده ایم.
وی تاکید کرد: تاکنون فهرستی با 1400 پرونده میراث ناملموس در کشور داریم که نیازمند شناسایی، احیا و مستندنگاری هستند و اخیرا مفاخر میراث ناملموس هم به این فهرست اضافه شده است.
طالبیان گفت: ثبت فرهنگ پخت نان های نازک و اضافه شدن 2 کشور دیگر به پرونده نوروز در اجلاس اخیر ادیس ابابای اتیوپی اتفاق مهمی بود و امیدواریم بتوانیم بزودی گردشگری کشورهای نورورز را به عنوان یکی از دستاوردهای با ارزش این همبستگی داشته باشیم.
معاون میراث فرهنگی کشور خاطرنشان کرد: ایران جزو کشورهای پرکار در کمیته میراث ناملموس یونسکو است و در جهانی که همه چیز به سمت یکسان سازی پیش می رود، اهمیت خلاقیت ها و تنوع فرهنگی مورد تاکید ما روز به روز بیشتر احساس می شود.

** احترام به فرهنگ مانع جنگ ها می شود
مدیر دفتر منطقه ای یونسکو در تهران نیز در این نشست گفت: اهتمام خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) و معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در همکاری با یونسکو برای برگزاری این کارگاه ارزشمند است.  
استرکیش لاروش افزود: احترام به فرهنگ باعث می شود تا از رویدادهایی مثل جنگ و نزاع تا حد ممکن جلوگیری شود.
وی تاکید کرد: یونسکو با حمایت از دولت ها و نهادهای مردمی و محلی، صلح و تفکر فرهنگی اقوام در سراسر دنیا را تقویت می کند.
در ادامه این کارگاه فرهاد نظری مدیرکل ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی کشور و جنت بلیک مدرس میراث فرهنگی یونسکو و استاد دانشگاه شهید بهشتی مباحثی را به صورت کارگاهی برای حاضران مطرح کردند.
«میراث فرهنگی ناملموس» معروف به کنوانسیون 2003 یونسکو به معنای رفتارها، نمادها، بیان‌ها، دانش‌ها، مهارت‌ها و نیز وسایل، اشیاء، مصنوعات دستی و فضاهای فرهنگی وابسته به آن‌ها است ـ که جوامع، گروه‌ها و در برخی موارد افراد، آن‌ها را به عنوان بخشی از میراث فرهنگی خود می‌شناسند.  
این میراث فرهنگی که از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود، پیوسته توسط جوامع و گروه‌ها در پاسخ به محیط، تعامل با طبیعت و تاریخشان بازآفرینی می‌شود و حس هویت و تداوم را برایشان به ارمغان می‌آورد، و بدین ترتیب احترام به تنوع فرهنگی و خلاقیت بشری را ترویج می‌کند.
طبق گزارش سازمان میراث فرهنگی بعد از سال 2006 میلادی 10 اثر ایران با این موضوع در یونسکو به ثبت رسیده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.