رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان گفت: رسانه ملی می تواند در ایجاد مطالبات برای اجرایی شدن سیاست های ابلاغی به قوای ۳ گانه تذکر و مسئولیت هایشان را یادآور شود.

رسانه ملی مسئولیت دستگاه ها را در تحکیم بنیان خانواده یادآور شود/ قانون تسهیل ازدواج از سال ۸۴ تاکنون اجرایی نشد

 به گزارش «قدس آنلاین»،  زهرا آیت اللهی رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان در نشست تحکیم بنیان خانواده امروز (دوشنبه) اظهار داشت: رسانه ملی می تواند با تذکر همیشگی به قوای ۳ گانه در بحث اجرای سیاست های ابلاغی و ایجاد مطالبات، مسئولان اجرایی را از غفلت دور کنند.

وی با اشاره به نقش رسانه ملی تصریح کرد: ایجاد مطالبات عمومی و گفتمان سازی در جامعه، اصلاح مردم، تقویت انگیزه در مردم برای عمل به باورهای درست و مهارت آموزی از جمله نقش های تأثیرگذار رسانه ملی در بهبود مسائل اجتماعی هستند.

آیت اللهی ادامه داد: خانواده واحد بنیادی و سنگ بنای جامعه اسلامی نظام یک کشور است که باید با معطوف شدن به ایجاد جامعه خانواده محور، تقویت و تحکیم آن بر پایه الگوی اسلامی  در این مسیر برنامه های عملیاتی تأثیرگذار تبیین کرد.

* ازدواج دختران زیر ۱۸ سال نباید ممنوع شود

وی با بیان اینکه در جامعه بعضی از جریان ها دغدغه های ناسالم ایجاد می کنند، افزود: به طور مثال بحث ازدواج دختران زیر ۱۸ سال بسیار در فضای مجازی سر و صدا ایجاد کرد که بر اساس آخرین آمار مشکلات بزرگتری در بحث دختران و پسران مجرد وجود دارد که تاکنون نادیده گرفته شده است.

وی ادامه داد: آخرین آمارهای سال ۹۰ نشان داده است که ۹۰ هزار دختر و ۶۲ هزار پسر ۵۰ سال به بالای هرگز ازدواج نکرده در جامعه وجود دارند.

آیت اللهی با بیان اینکه بر اساس همین آمار ۵۹ هزار دختر ازدواج کرده ۱۷ ساله نیز گزارش شده است، افزود: هنگامی که دختر و پسر و خانواده ها برای ازدواج رضایت داشته باشند، نباید مسئله را بغرنج کرده و به سر و صداها دامن بزنیم، چرا که در جامعه امروز دختران و پسران می توانند به راحتی در کنار ازدواج ادامه تحصیل داده و عهده دار مسئولیت یک زندگی شوند.

* قانون تسهیل ازدواج هنوز اجرایی نشد

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان تأکید کرد: با توجه به اینکه در سال ۸۴ قانون تسهیل ازدواج مصوب مجلس شورای اسلامی بوده است اما هنوز برخی بخش های این قانون اجرایی نشده است.

وی عنوان کرد: رسانه ملی می تواند با ایجاد مطالعه عمومی در جامعه، مردم را آگاه و مسئولان را در چالش پاسخ دهی به سوالات شهروندان درباره قانون های اجرا نشده، قرار دهد.

آیت اللهی افزود: در قانون تسهیل ازدواج با همکاری فرمانداری، امام جمعه و شورای شهر، تمامی شهرستان ها موظف به تشکیل کمیته سامانه ازدواج شده اند که باید هر ساله گزارش اقدامات و عملکرد خود را به کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ارائه دهند که متأسفانه هیچ یک از این برنامه ها تاکنون اجرایی نشد.

* نقش ریش سفیدان در حل مشکلات خانوادگی قوی تر از مراکز مشاوره است

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان با اشاره به نقش ضعیف مراکز مشاوره در تحکیم بنیان خانواده، گفت: در گذشته تمامی اختلافات خانوادگی از طریق ریش سفیدان و افراد متدین رفع می شد که امروزه هنوز این افراد در جلوگیری از اختلافات و متارکه ها نقش تأثیرگذارتری از مراکز مشاوره دارند.

آیت اللهی تأکید کرد: کودکان، نوجوانان و جوانان در مدارس بیشتر از اینکه درباره تحکیم بنیاد خانواده آموزش ببینند، درک ملموس تری از مسائل فیزیک و شیمی دارند.

وی ادامه داد: در کشورهای غربی و اروپایی با وجود اینکه روابط جنسی آزاد است، اما آموزش های منع مشاهده فیلم های آسیب زننده و خودکنترلی به کودکان داده می شود که متأسفانه این روند هرگز در کشور ما وجود نداشته است.

* هیچ تسهیلات آموزشی برای متأهلان وجود ندارد

آیت اللهی بیان کرد: در کشور، هیچ تسهیلات آموزشی برای زنان متأهلی که فرزنددار می شوند، وجود ندارد، در حالی که باید به این افراد اجازه مرخصی قابل توجهی برای پرورش فرزند و رسیدگی به امورات زندگیشان داده شود.

* رفتارهای شایسته افراد مشهور کشور را برجسته سازی کنیم

وی تصریح کرد: به طور مثال در رسانه از هنرپیشه یا خواننده ای مشهور مصاحبه می شود و وی با افتخار از سن بالا و رضایتش از عدم ازدواج می گوید، بنابراین به دلیل اینکه مردم از افراد مشهور الگو برداری می کنند، بهتر است برای اصلاح شهروندان، رفتارهای شایسته آن ها را برجسته سازی کنیم.

* قوه قضائیه مراکز مشاوره قانون حمایت از خانواده را اجرایی نکرده است

آیت اللهی گفت: از سال های گذشته، قوه قضائیه موظف به راه اندازی مراکز مشاوره ای که در قالب قانون حمایت از خانواده، تدوین شد را تاکنون اجرایی نکرده است که در این زمینه نیازمند به مطالبه گری با مسئولان مربوطه هستیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.