دولت جدید لبنان با ۳۰ وزیر پس از حدود یک ماه و نیم از زمان مکلف شدن سعد حریری در حالی تشکیل شد که ماموریت های سختی را پیش روی دارد.

دولت جدید لبنان و ماموریت های دشوار

به گزارش قدس آنلاین به نقل از شفقنا، با گذشت حدود یک ماه و نیم از زمان مکلف شدن سعد حریری وی دولت خود را تشکیل داد. دولتی که ماموریت تهیه قانون جدید انتخابات پارلمانی را بر عهده خواهد داشت.

روسا و بیشتر رهبران احزاب و گروههای سیاسی در لبنان با تشکیل دولت در آستانه تعطیلات عید سال نو میلادی با خیال آسوده برای سپری کردن این تعطیلات رفتند و هر کدام سهم خود را در اولین دولت دوره میشل عون گرفتند.

دولت جدید لبنان پس از چانه زنی های متعدد، متولد شد. اما موضوعی که درباره تشکیل دولت لبنان قابل تامل است بحث وزیران حاضر در آن است که انسجام میان آنها کاری دشوار است و با توجه به اینکه در لبنان معمولا همه واژه های مربوط به وحدت ملی و کلماتی مشابه با آن در زمان گرفتن عکس یادگاری تاریخ مصرف آنها به پایان می رسد، از همین رو ایجاد وحدت کاری سخت به نظر می رسد.

در دولت جدید حزب الکتائب کرسی در کابینه ندارد. این حزب خواهان پست وزارتی مهم تری بود که پس از آنکه این پست را ندادند وارد کابینه نشد در دولت جدید حزب الکتائب سهمی ندارد. این حزب خواهان پست وزارتی مهم تری بود که پس از آنکه این پست را ندادند وارد کابینه نشد و از پذیرفتن وزیر مشاور در امور کابینه نیز خودداری کرد و ترجیح داد خود را مهیای انتخابات پارلمانی آتی کند.

ترکیب کابینه بر اساس گزارش رسانه ها عبارت است از؛ سعد حریری نخست وزیر (المستقبل)، غسان حاصبانی معاون نخست وزیر و وزیر بهداشت (حزب القوات اللبنانیه به رهبری سمیر جعجع)، یعقوب الصراف وزیر دفاع (از سهم رئیس‌جمهوری)، جبران باسیل وزیر خارجه (جریان آزاد ملی)، یوسف فنیانوس وزیر مشاغل عمومی و حمل و نقل (جریان المرده به رهبری سلیمان فرنجیه)، غطاس خوری وزیر فرهنگ (جریان المستقبل)، علی قانصو وزیر مشاور (حزب ملی سوری)، نقولا توینی وزیر مشاور در امور مبارزه با فساد (جریان آزاد ملی)، عنایه عز الدین وزیر مشاور در امور توسعه اداری (جنبش امل به رهبری نبیه بری)، أیمن شقیر وزیر مشاور (حزب سوسیال پیشرو به رهبری ولید جنبلاط)، معین المرعبی وزیر مشاور در امور آوارگان (جریان المستقبل)، علی حسن خلیل وزیردارایی (جنبش أمل)، سیزار أبی خلیل وزیر انرژی و آب (جریان آزاد ملی)، ژان اوگاسبیان وزیر مشاور در امور زنان (جریان المستقبل)، نهاد المشنوق وزیر کشور (جریان المستقبل)، پییر رفول وزیر مشاور در امور ریاست جمهوری (از سهم رئیس جمهوری)، پییر بو عاصی وزیر امور اجتماعی (القوات اللبنانیه)، طارق الخطیب وزیر محیط زیست، سلیم جریصاتی وزیر دادگستری (جریان آزاد ملی)، جمال الجراح وزیر ارتباطات (المستقبل)، غازی زعیتر وزیر کشاورزی (جنبش أمل)، رائد الخوری وزیر اقتصاد و بازرگانی (جریان آزاد ملی)، ملحم الریاشی وزیر اطلاع رسانی (القوات اللبنانیه)، مروان حماده وزیر آموزش عالی(حزب سوسیال پیشرو به رهبری ولید جنبلاط)، میشل فرعون وزیر برنامه ریزی (المستقبل)، محمد فنیش وزیر جوانان و ورزش (حزب الله)، طلال أرسلان وزیر امور مهاجران (حزب دموکراتیک)، حسین الحاج حسن وزیر صنایع (حزب الله)، محمد کباره وزیر کار (المستقبل)، اوفادیس کبنیان وزیر گردشگری (حزب طاشناق).

میشل عون رئیس جمهور لبنان و جبران باسیل رئیس جریان ملی آزاد این کشور، تلاش کردند که حزب الکتائب نیز در کابینه مشارکت داشته باشد اما این تلاش ها ثمری نداشت.

به اعتقاد برخی تحلیلگران و ناظران امور لبنان، ترکیب کابینه این کشور ترکیبی نامتجانس است که همزیستی میان طیف های تشکیل دهنده را سخت می کند به اعتقاد برخی تحلیلگران و ناظران امور لبنان، ترکیب کابینه این کشور ترکیبی نامتجانس است که همزیستی میان طیف های تشکیل دهنده را سخت می کند و این موضوع زمانی اهمیت پیدا می کند که به مسائل مورد اختلاف گروههای مربوط شود.

اما در میان درباره برخی وزیران نکات قابل تاملی وجود دارد؛ سلیم جریصاتی که وزیر دادگستری شده است به شدت با دادگاه بین المللی رفیق حریری و روند آن مخالف است. یعقوب الصراف به عنوان وزیر دفاع لبنان از وزیران دوره امیل لحود که در همبستگی با طیف شیعی در دولت فواد السنیوره در اعتراض به بین المللی کردن دادگاه رفیق حریری استعفا داد.

یوسف فنیانوس از جریاد المرده و هماهنگ کننده امل و حزب الله و سوریه که به پست وزارت مشاغل عمومی و حمل و نقل رسید. حزب القوات اللبنانیه به دنبال کسب این پست بود. نام وی بارها در پرونده های مربوط به دادگاه بین المللی مطرح بود. علی قانصو رئیس حزب سوری قومی اجتماعی لبنان که ائتلاف وی با مقاومت و دمشق بر همگان مشهود است.

در این میان سعد حریری دو وزیر را به شمال لبنان اختصاص داد یعنی محمد کباره از طرابلس و معین الرعبی از عکار. مقاومت لبنان با محمد فنیش در وزارت ورزش و جوانان و حسین الحاج حسن در وزارت صنایع در دولت باقی ماند.

نبیه بری، علی حسن الخلیل را در تصدی پست وزارت امور مالی ابقا کرد. وی پست وزارت کشاورزی را به غازی زعیتر از بقاع سپرد و وزرات حمل‌ونقل و اشتغال عمومی را به یوسف فنانیوس داد.

اما در کابینه ای که تشکیل شد سهم مهمی به میشل عون رئیس جمهور لبنان رسیداما در کابینه ای که تشکیل شد سهم مهمی به میشل عون رئیس جمهور لبنان رسید. برخی از رسانه های لبنانی با اشاره به تاثیرگذاری حوادث سوریه بر لبنان از دولت جدید به عنوان دولت حلب یاد کردند. سعد حریری در حالی نخست وزیر شد که شرایط منطقه ای با وی سازگار نیست و از سویی دستگاه قضایی عربستان سعودی پرونده مالی برای سعد حریری باز کرده است. شرکت ساختمانی” سعودی اوجیه ” وابسته به سعد حریری مذاکرات خود با طرف های طلبکارش را متوقف کرد و طلبکاران نیز برای اخذ طلب های خود به دادگاه شکایت کرده اند. آنگونه که رسانه ها اعلام کرده اند؛ بدهی های شرکت سعد حریری به طلبکارانش ۱۳ میلیارد ریال ( ۳ میلیارد و ۴۶۶ میلیون دلار) است.

به هر حال همانطور که گفته ماموریت دولت جدید قانون انتخابات با همکاری پارلمان این کشور است. به طوری که سلامت نمایندگی و نسبیت رعایت شود و انتخابات مجلس در موعد مقرر در سال آینده میلادی برگزار شود. برخی از این دولت به عنوان دولت انتخابات یاد کرده اند.

همچنین دولت لبنان در راستای دور کردن و حفظ این کشور از آتشی که در اطراف آن جریان دارد و تامین امنیت تلاش خواهد کرد. به عبارت دیگر دولت جدید خواهد کوشید که از تبعات منفی بحران سوریه بر کشورش بکاهد و از جامعه بین المللی برای کمک به بار سنگین آوارگان کمک بخواهد.

اینکه دولت جدید را دولت انتخابات می دانند به این دلیل است که بر اساس قانون اساسی لبنان به محض برگزاری انتخابات در سال آینده، دولت باید استعفا دهد. عمر این دولت کوتاه است.

اگر دولت حریری بتواند از عهده ماموریت خود یعنی قانون انتخابات برآید، کار بزرگی را انجام داده است که البته با توجه به فضای سیاسی لبنان و کشمکش هایی که میان گروههای سیاسی این کشور وجود دارد، کار برای دولت جدید لبنان سخت می شود.

برخی تحلیلگران با بررسی اعضای کابینه لبنان از آن به عنوان تابلوی مونالیزا یاد کرده اند که هر طرفی احساس می کند به آن لبخند می زند اعم از سهمی که به دست آورده اند یا اینکه حریف را از آن محروم کرده اند.

دولت لبنان با بحران معیشتی و خدماتی شهروندان روبرو است و باید مشکلات مردم را حل کندعلاوه بر ماموریت های کلان و دشوار قانون انتخابات، تصویب بودجه، تامین امنیت، کم کردن تبعات بحران سوریه بر لبنان که به آن اشاره شد، دولت لبنان با بحران معیشتی و خدماتی شهروندان روبرو است و باید مشکلات مردم را حل کند و راهکاری برای آب و برق و اوضاع اقتصادی نابسامان بیابد.

نکته دیگری که درباره دولت جدید لبنان می توان گفت وجود تنها یک زن در کابینه یعنی عنایه عزالدین و ۱۵ چهره جدید در دولت است. حریری این کابینه را وفاق ملی نامیده است و بیشتر گروههای عمده سیاسی در لبنان در آن نماینده دارند.

دولت جدید لبنان تعدادی وزارتخانه های تازه تاسیس دارد که وزارت امور آوارگان و امور مبارزه با فساد، امور ریاست جمهوری، امور زنان و حقوق بشر از جمله آنهاست.

دولت جدید لبنان با حدود یک میلیون و نیم آواره روبرو است و این باری سنگین بر دوش اقتصاد لبنان است.

انتهای پیام

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.