معاون فرهنگی دانشگاه تهران گفت: امضای منشور حقوق شهروندی، نشانی از پیشگامی نظام جمهوری اسلامی ایران در حفظ و صیانت از حقوق بشر و انسانیت است.

امضای منشور حقوق شهروندی نشانی از پیشگامی ایران در صیانت از حقوق بشر است

 به گزارش «قدس آنلاین»،  مجید سرسنگیافزود: اینکه دولت بحث حقوق شهروندی را به رسمیت می شناسد و در راستای احقاق حقوق مردم چندین دستورالعمل صادر می کند، اتفاق با ارزشی است.
وی گفت: در زمانه ای زندگی می کنیم که همه دنیا به اشکال مختلف بحث حق بشر و حقوق انسان ها را در جوامع خود مطرح می کنند و هر کشور و دولتی شعاری در این زمینه دارد.
معاون فرهنگی دانشگاه تهران افزود: نظام جمهوری اسلامی ایران نیز با تاسی از دستورات دین مبین اسلام مبنی بر حفظ حرمت انسان، همواره این توان بالقوه را داشته که در عرصه های جهانی در مورد حقوق انسان ها حرف اول را بزند.
وی ادامه داد: نفس امضا و رونمایی منشور حقوق شهروندی توسط رییس جمهوری اقدامی بسیار مناسب و مطلوب است و از جمهوری اسلامی ایران نیز همین انتظار می رود که در عرصه صیانت از حقوق بشر پیشگام باشند.
سرسنگی خاطرنشان کرد: باید از تیم حقوقی دولت یازدهم و سایر دست اندرکاران تهیه و تنظیم این منشور که سال ها برای این امر زحمت کشیده اند، تشکر و قدردانی کرد.
وی گفت: هر چند رونمایی از منشور حقوق شهروندی اقدامی ارزشمند است اما مهمتر این است که بتوانیم مفاد آن را در جامعه حاکم کنیم.
معاون فرهنگی دانشگاه تهران افزود: باید حقوق تمامی شهروندان از هر رده، قوم، سطح دینی و آیینی که در جامعه اسلامی ایران زندگی می کنند، محفوظ و محترم شمرده شود زیرا در آمووزه های دینی نیز بر کرامت انسان ها تاکید شده است.
وی ادامه داد: در فرهنگ ملی کشور نیز این منش وجود دارد و سیره بزرگان ایران زمین نیز، حفظ حرمت افراد و حقوق آنها بوده است.
سرسنگی گفت: باید همه شهروندان در هر رده و مسئولیتی که دارند، بکوشند تا با عمل کردن به مفاد منشور حقوق شهروندی، کارآمدی آن را تنظیم کنند.
حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری روز دوشنبه ۲۸ آذر ماه، منشور حقوق شهروندی با ۲۳ سرفصل و ۱۲۰ ماده به همراه ساز و کار اجرا و نظارت بر حسن اجرای حقوق شهروندی و همچنین ارجاعات قانونی مواد آن را امضا و رونمایی کرد.
در این متن علاوه بر مقدمه به موضوعاتی همچون حق حیات، سلامت و کیفیت زندگی، حق کرامت و برابری انسانی، حق آزادی و امنیت شهروندی، حق مشارکت در تعیین سرنوشت و حق اداره شایسته و حسن تدبیر پرداخته شده است.
همچنین حق آزادی اندیشه و بیان، حق دسترسی به اطلاعات، حق دسترسی به فضای مجازی، حق حریم خصوصی، حق تشکل، تجمع و راهپیمایی، حق تابعیت، اقامت وآزادی رفت وآمد، حق تشکیل و برخورداری از خانواده، حق برخورداری از دادخواهی عادلانه، حق اقتصاد شفاف و رقابتی، حق مسکن و حق مالکیت دیگر حقوقی است که این منشور به آن ها اشاره کرده است.
حق اشتغال و کار شایسته، حق رفاه و تأمین اجتماعی، حق دسترسی و مشارکت فرهنگی، حق آموزش و پژوهش، حق محیط‌ زیست سالم و توسعه پایدار و حق صلح، امنیت و اقتدار ملی سایر حقوق مندرج در این منشور است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.