دولت ژاپن تاکید کرد که با فشارهای آمریکا برای صدور قطعنامه ای در شورای امنیت سازمان ملل متحد با هدف تحریم تسلیحاتی سودان جنوبی مخالفت می‌کند.

مخالفت ژاپن با تحریم تسلیحاتی سودان جنوبی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، ژاپن یکی از فعالترین کشورها در زمینه اعزام نیروی حافظ صلح به سودان جنوبی است و اکنون تلاش دارد تا مانع تصویب قطعنامه ای در خصوص تحریم تسلیحاتی این کشور شود.
شماری از مقام های ژاپن و رسانه های گروهی این کشور گزارش کرده اند که چنانچه سودان جنوبی در شورای امنیت مورد تحریم تسلیحاتی قرار گیرد، ماموران حفاظت از صلح در آن کشور به خطر خواهند افتاد.
ژاپن خاطر نشان کرده است که سودان جنوبی در حال حاضر نیز برای این ماموران امن نیست اما در صورت تصویب چنین قطعنامه ای تحت فشارهای آمریکا، ‌نیروهای متخاصم به دنبال انتقامجویی از ماموران حافظ صلح خواهند بود.
در همین حال خبرگزاری کیودو گزارش کرده که «سامانتا پاور» سفیر آمریکا در سازمان ملل نیز از این موضع ژاپن و بی تمایلی این کشور در همراهی با چنین قطعنامه ای انتقاد کرده است.
اگرچه ژاپن جزو کشورهای عضو دائم شورای امنیت نیست و حق وتو قطعنامه ها را ندارد اما یکی از اصلی ترین متحدان آمریکاست و به دلیل اینکه نیروی زیادی به سودان جنوبی اعزام کرده است، ‌مایل به تصویب این قطعنامه نیست.
پیشتر شماری از احزاب مخالف در ژاپن با اعزام این نیروها به سودان جنوبی مخالفت کرده اند و تصویب این سند تحریم تسلیحاتی باعث خواهد شد تا جان این نیروها به خطر افتاده و انتقادها از دولت شینزو آبه نخست وزیر ژاپن افزایش یابد.
«آبه» همین هفته در همایشی در توکیو گفت که کشورش یکی از نیروهای مهم حافظ صلح محسوب می شود و در آینده قصد دارد در برنامه های حفاظت از صلح سازمان ملل مشارکت گسترده تری داشته باشد.
نگرانی ژاپن از آن جهت است که در ماه‌های گذشته این منطقه شاهد درگیری‌های مختلفی بود و در این میان به نیروهای حفاظت از صلح ژاپن، چین و چند کشور دیگر حمله شده است.
ژاپن از سال ۲۰۱۲ میلادی به این طرف به سودان جنوبی که در سال ۲۰۱۱ از سودان جدا شد، نیرو اعزام کرده است و در ماه مارس امسال (اسفند - فروردین سال ۹۴) ماموریت همکاری با سازمان ملل را تمدید کرد.
دولت ژاپن پیشتر لایحه‌ای را تصویب کرده است که بر اساس آن این کشور می‌تواند نیروهای نظامی خود را به عملیات فرامرزی اعزام کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.