اراک-استان مرکزی به دلیل استقرار منطقه تالابی «میقان» سالانه دو مرتبه میزبان پرندگان مهاجر از خارج کشور است که در حال حاضر به دلیل شیوع آنفولانزای فوق حاد پرندگان هر روز تلفات می دهد.

آنفولانزای فوق حاد پرندگان به جان حیات وحش استان مرکزی افتاد

به گزارش قدس آنلاین، مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان مرکزی در جلسه مدیریت بحران آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و سرمازدگی محصولات باغی و زراعی با اشاره به علل شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان اظهار داشت: تاکنون ۶۸۴ قطعه تلف شده پرنده ناشی از ابتلا به این بیماری جمع‌آوری شدند.

حسینعلی ابراهیمی اظهار کرد: در تاریخ ۹ و ۱۱ آذر ماه امسال تعداد ۲ قطعه غاز تاف شده برای انجام آزمایشات لازمه ارسال شدکه در تاریخ ۱۸آذر نتیجه مثبت آزمایشات را به ما اعلام کردند که ساعاتی پس از دریافت  نتیجه اقدامات عملیاتی مانندایجاد محدودیت تردد در تالاب‌ها، تهیه و خرید وسایل انفرادی، تشکیل کارگروه و مسدودیت مسیر تالاب را آغاز کردیم.

وی گفت: پس از تثبیت شیوع آنفلوانزای حاد پرندگان تمامی مجوزها و پروانه‌های شکاری در استان مرکزی باطل شد.

وی افزود: به دلیل استقرار منطقه تالابی میقان سالانه در دو مرتبه میزبان پرندگان مهاجر از خارج کشور است که از این میزان پرندگان مهاجر ۳۰۷گونه زادآوری می‌کنند و ۱۰۰ گونه تنها اسکان موقت دارند.

ابراهیمی ادامه داد: باتوجه به اینکه سال گذشته طاعون نشخوارکنندگان سبک تعداد ۶۰۰ تا ۷۰۰ راس تلفات برجای گذاشت باید شیوه مدیریتی صحیح را پیش بگیریم تا در بحث پرندگان با مشکلات حادی مواجه نشویم.

وی عنوان کرد: دفن بهداشتی لاشه تلفات و برگزاری دوره‌های آموزشی از موثرتربن اقدامات انجام شد در راستای مقابله با این معضل محسوب می‌شوند، همچنین در راستای تسریع‌بخشی به این اقدامات و با مساعدت سازمان برنامه و بودجه استان مرکزی بری جمع‌آوری لاشه‌ها از نیروهای متخصص روز مزد استفاده می‌کنیم.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان مرکزی خاطرنشان کرد: تاکنون ۶۸۴ قطعه تلفات پرندگان جمع‌آوری شده اما آمار حقیقی از این میان بالاتر است زیرا احتمال می‌دهیم بسیاری از لاشه‌ها از دید پنهان مانده باشند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.