دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با بیان اینکه صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی راه‌اندازی شده است گفت: هنوز منتظر اولین قسط بودجه سال ۹۵ هستیم و باید روی حمایت‌های مردمی بیشتر حساب کنیم.

منتظر اولین قسط بودجه ۹۵ هستیم/ باید روی حمایت‌های مردمی حساب کنیم

 به گزارش «قدس آنلاین»،  حجت‌الاسلام حمید محمدی دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با حضور در بخش خبری شبکه قرآن به بیان توضیحاتی درخصوص بودجه تحقق اهداف منشور توسعه فرهنگی قرآنی در سال‌های اخیر کرد.  

وی از تصویب بودجه در سال ۸۸ خبرداد و گفت: منشور توسعه فرهنگ قرآنی سال ۸۸ به عنوان سند راهبری فعالیت‌های قرآنی تصویب شد و سال ۸۹ به این نتیجه رسیدیم که برای قرآنی شدن جامعه و برخی از فعالیت‌ها به بیش از ۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان پول نیاز است. از این رو مجلس تصمیم گرفت نیم درصد از بودجه کل کشور را برای فعالیت‌های قرآنی اختصاص دهد که پیش‌بینی ما سالانه ۱۵۰۰ میلیارد تومان بود اما این بودجه در سال ۹۰ به مبلغ ۱۹۷ میلیارد اختصاص یافت، سال ۹۱ مبلغی اختصاص پیدا نکرد، سال ۹۲ مبلغ ۲۵ میلیارد، سال ۹۳ مبلغ ۸۷ میلیارد، سال ۹۴ مبلغی اختصاص پیدا نکرد و سال ۹۵ هم مبلغ ۲۰۰ میلیارد در بودجه دیده شده که هنوز مبلغی پرداخت نشده است.

وی تأسیس صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی را یکی از مشکلات عدم تخصیص بودجه دانست و گفت: یکی از دلایل عدم تخصیص بودجه تاسیس صندوق بود که این صندوق امسال راه‌اندازی شد و مقداری از بودجه سال ۹۵ به خزانه پرداخت شده است و امیدواریم این مبلغ را دریافت کنیم.

محمدی در خصوص بودجه سال ۹۶ گفت: بودجه سال آینده با کاهش ۱۰۰ میلیاردی روبرو بوده و ما در این زمینه رایزنی‌هایی انجام داده‌ایم که افزایش پیدا کند اما آنچه مسلم است این است که اگر در نظام اراده‌ای برای تربیت ۱۰ میلیون حافظ وجود دارد باید بدانیم هر جزء حفظ قرآن ۵۰ هزار تومان هزینه دارد که ۳۰ جزء آن مبلغ ۱.۵ میلیون تومان می‌شود. حال تربیت ۱۰ میلیون حافظ ۱۵ هزار میلیارد هزینه نیاز دارد و اگر بخواهیم در زمانی به مدت ۱۵ سال این کار را انجام دهیم سالی ۱۰۰۰ میلیارد تومان پول نیاز است البته این را هم باید فراموش نکنیم که حفظ قرآن یکی از ۱۰ فعالیت اصلی قرآنی است.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی درخصوص پیشنهادات این شورا برای بودجه گفت: ما به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان جهت حفظ قرآن پیشنهاد داده‌ایم و برای اجرای منشور هم ۳۰۰ میلیارد؛ امیدواریم مبلغ قابل توجهی به این امر اختصاص پیدا کند.

وی با بیان اینکه بجز بودجه منشور دستگاه‌های قرآنی بودجه جاری خود را در اختیار دارند، گفت: البته این کل بودجه نیست و دستگاه‌ها بودجه‌های جاری خود را کماکان در اختیار دارند اما آنچه مسلم است این است که نمی‌توان روی بودجه‌های دولتی حساب چندانی باز کرد و باید کمک‌های مردمی و وقف و نزر قرآن رونق پیدا کند.

محمدی با بیان اینکه صندوق مشارکت‌های توسعه فرهنگ قرآنی راه‌اندازی شده است، گفت: یکی از موضوعات عدم پرداخت بودجه راه‌اندازی صندوق مشارکت بود که این صندوق کار خود را آغاز کرده، محل آن در شورای توسعه است و بازرسان آن هم مشخص شده‌اند و هم‌اکنون هیچ مانعی برای تحقق بودجه وجود ندارد از این رو منتظر پرداخت اولین قسط از بودجه قرآنی سال ۱۳۹۵ هستیم.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.