تبریز- نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس گفت: ۵۰۰ هزار روستایی به شهر تبریز مهاجرت کرده و معضل بزرگ حاشیه‌نشینی ایجاد شده است.

مهاجرت به شهر اهمیتی برای مسئولان ندارد/ منابع طبیعی، چماق دولت بر سر روستائیان

به گزارش قدس آنلاین، محمد اسماعیل سعیدی با بیا اینکه منابع طبیعی به روستاها زیان می‌رساند و باعث مشکلات فراوان در روستاها شده است، گفت: بعد از انقلاب اسلامی نسبت جمعیت شهری به روستایی وارونه شده است و در گذشته نسبت جمعیت شهری به روستایی ۳۰ به ۷۰ درصد بود که امروزه با ۷۵ درصد شهرنشینی وضعیت کاملا برعکس شده و روستانشینان به مناطق شهری مهاجرت می‌کنند.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در سال‌جاری در حدود ۵۰۰ هزار نفر روستایی در خود شهر تبریز و حاشیه آن ساکن شده‌اند، افزود: این آمار در مشهد نیز یک میلیون و دویست نفر است که شهرهای بزرگ اخیرا با مهاجرت بی‌رویه و بی‌قاعده مواجه شده‌اند.

وی ادامه داد: دلیل مهاجرت روستائیان درآمد ناکافی در روستا، نامعین بودن اقتصاد روستاها، عدم وجود خدمات و درمان مناسب در آن مناطق راه‌حل مهاجرت را برای روستائیان ایجاد می‌کند.

سعیدی با اشاره به رفتارهایی از قبیل اینکه برخی از دستگاه‌های دولتی چماق بر دست گرفته و بر سر افرادی که در روستاها هستند می‌زند، تصریح کرد: منابع طبیعی با گرفتن زمین روستائیان که از چند صد سال پیش در مالکیت جد و آباد روستائیان بوده و آن‌ها از راه این زمین‌ها امرار معاش می‌کنند را گرفته و آن را متعلق به منابع طبیعی می‌دانند.

وی به گفت‌وگوی اخیر خود با مدیرعامل منابع طبیعی در خصوص اینکه چرا اهالی روستا را به دادگاه می‌فرستید، اشاره کرد و گفت: تنها جوابی که از آن‌ها گرفتم این بود که به علت تداخل در نقشه‌ها چاره‌ای دیگری وجود ندارد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر به روستاهایی از قبیل سرین دیزه، خورخور، خاساوان مراجعه کنید خواهید دید که منابع طبیعی چه بلایی بر سر آن‌ها آورده شده، بیان کرد: این افراد به کجا باید مراجعه کنند و چه کاری باید انجام دهند؛ زیرا با این روند مهاجرت روستائیان به شهرها و ایجاد مشکلات دنباله‌دار و بزرگتر دیگر بیشتر خواهد شد.

وی یادآور شد: اواخر سال گذشته معاون وزیر جهاد و کشاورزی از نزدیک از مناطق روستایی استان بازدید کرد و حتی قول مساعدت برای رفع این مشکلات داد که تا به امروز حل نشده است و این ناشی از بی‌اهمیتی موضوع برای برخی از مسئولان است و چون خودشان ماهانه حقوق خود را دریافت می‌کنند به سایر کارها، کاری ندارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.