پایگاه خبری رأی الیوم در گزارشی در خصوص نقش کارگران خارجی در اقتصاد عربستان نوشت: به تازگی شمار زیادی از شهروندان عربستانی به دلیل سیاست های نادرست مقام های کشورشان به ستوه آمده اند و چون نمی توانند به آن ها چیزی بگویند٬ دیواری کوتاه تر از خارجی ها نیافته و خواستار اخراج آن ها شده اند.

دیوار کوتاه کارگران خارجی درعربستان ودرخواست اخراج آن ها

به گزارش "قدس آنلاین" به نقل از ایرنا؛ رأی الیوم نوشت: همزمان با سیاست ریاضت اقتصادی درعربستان که مقام های این کشور پیش می برند و این سیاست همچون طوفانی عربستان را در نوردیده است٬ به نظر می رسد عربستانی ها به دلیل سیاست های مقام های این کشور٬ از اوضاع اقتصادی خود به ستوه آمده اند و در این میان دیواری کوتاه تر از کارگران خارجی مقیم این کشور صرف نظر از شغل یا تابعیتشان نیافته اند. البته صدای عربستانی ها تنها در مقابله با این خارجی ها بالا می رود٬ کسانی که به اجبار کشور وخانه خود را ترک کرده اند و نقش زیادی در پیشبرد و پیشرفت اقتصاد عربستان داشته اند زیرا آنگونه که خود عربستانی ها می گویند٬عربستان پیش از این تقریبا بیابانی لم یزرع و بی استفاده بود.
این پایگاه خبری افزود: عربستانی ها این بار با صدای بلند ناراحتی خود را از حضور کارگران خارجی اعلام می کنند و البته این نخستین بار است که عربستانی ها دست به چنین اقدامی می زنند. این دلیل واقعی و ملموس حاکی از بدی اوضاع در عربستان است و نشان می دهد شهروندان عربستانی به این نتیجه رسیده اند که طوفان ریاضت اقتصادی گریبانگیر خود آن ها هم می شود و البته در این میان خارجی ها قوچ قربان هستند و آن ها قربانی می شوند٬ کسانی که برای به دست آوردن لقمه ای نان و برای کسب روزی خانواده شان٬ ناچار به ترک خانه و کاشانه خود شده اند.
رأی الیوم در ادامه نوشت: عربستانی ها در هشتگی که در شبکه های اجتماعی ایجاد کرده اند ٬ بدون اینکه سعی کنند مراعات احساسات خارجی ها را بکنند٬ با صدای بلند فریاد می زنند ' عربستان فقط برای عربستانی ها است' آن ها با این عبارت آنچه در دل دارند را بر زبان می آورند. تا زمان تهیه این گزارش بیش از ۱۵ هزار عربستانی به این کارزار پیوسته اند و بیشتر آن ها خواستار اخراج کارکنان و مقیمان خارجی از عربستانند و می خواهند دولت از خدمات آن ها اعلام بی نیازی کند.
محمد یکی از شرکت کنندگان در این کارزار می گوید: زمان تغییر فرا رسیده است ٬ جوانان کشور حق بیشتری در خصوص ثروت ها و منابع آن دارند. سلطانه نیز از مقام ها ی سعودی می خواهد به افراد مقیم اجازه ندهند آن ها مالک هیچ چیز باشند. شذی الزهرانی نیز تاکید کرد: ما در کشوری زندگی می کنیم که حتی یک جمعیت خیریه در آن وجود ندارد و احمد القرنی نیز نوشت: باید از ناموسمان مقابل دست درازی خارجی ها حفاظت کنیم.
کارکنان خارجی و افراد مقیم در عربستان از سوی دیگر تلاش می کنند این خواسته های مردمی را کم ارزش نشان دهند و می گویند: عربستان نمی تواند از آن ها اعلام بی نیازی کند زیرا عربستانی ها کارهای سخت انجام نمی دهند و خود نمی توانند کشورشان را بدون کمک خارجی ها٬ عرب ها ٬ هندی ها و پاکستانی ها و به ویژه آمریکایی ها٬اداره کنند.
عریب یکی ازمصری های مقیم عربستان تاکید کرد که تخصص و مهارت کارکنان عرب خارجی بسیار بالاتر از مهارت و تخصص عربستانی ها در کار است. الشامی نیز نوشت: آیا عربستانی ها می توانند خود کارهایی مانند ساخت و ساز ٬ریخته گری و دیگر کارها که نیازمند فعالیت جسمانی است٬ انجام دهند؟ این اصلا با روحیه عربستانی ها سازگار نیست.
ناظران اعتقاد دارند چنین خواسته های مردمی در شرایطی مطرح شده که عربستان در وضعیت سختی به سر می برد٬ نرخ بیکاری در آن بسیار بالا است و این کشور با مشکل کسری بودجه دست و پنجه نرم می کند٬ کسانی که قبلا توسط دولت با پول خریداری می شدند٬ اکنون دولتی ها نمی توانند آن ها را ساکت کنند زیرا خزانه خالی شده است و سیاست های عربستان در حوزه های مختلف ناکارآمد و توام با شکست بوده است.
کارشناسان همچنین در خصوص احتمال پیش آمدن درگیری میان عربستانی ها و افراد مقیم دراین کشور هشدار می دهند و می گویند عربستانی ها ممکن است شعارهای نژاد پرستانه سر دهند زیرا آن ها تصور می کند بر برادران عرب و خارجی ها منت می گذارند که اجازه می دهند در عربستان کار کنند٬ گویی که کارکنان خارجی بدون انجام هیچ کاری و تنها به خاطر گل رویشان حقوق ماهیانه دریافت می کنند و این در حالی است که افراد مقیم و خارجی ها اعتقاد دارند که با مهارت و دانش خود در سازندگی عربستان نقش زیادی داشته است و آن ها بوده اند که عربستان را ساخته اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.