مدیر کل خاورمیانه در شمال آفریقای وزارت امورخارجه گفت:  مسئله سوریه راهکار نظامی ندارد و صرفا از طرق سیاسی و دیپلماتیک قابل حل است.

بحران سوریه راهکار نظامی ندارد / تاکید بر راه حل سیاسی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، محمد ایرانی مدیر کل خاورمیانه در شمال آفریقای وزارت امورخارجه در نشست بررسی آثار راهبردی آزادسازی حلب که بعدازظهر امروز در محل شورای راهبردی روابط خارجی برگزار شد، اظهار داشت: باید ببینید آزادسازی حلب چه میزان تاثیر در پایان دادن بحران سوریه دارد. آیا نقطه عطفی برای پیروزی کامل دولت سوریه خواهد بود و یا اینکه حلب جزئی از بحران سوریه است. ما باید در حد حلب توقع داشته باشیم و نه بیشتر از آن و اینکه حضور معارضین و توانایی های طرف مقابل و طرف خودی را بشناسیم.

مدیر کل خاورمیانه در شمال آفریقای وزارت امورخارجه افزود: در سوریه راه حل نظامی وجود ندارد و بهترین تعبیر از پیروزی حلب این است که محور مقاومت چه باید بکند که پیروزی نظامی حلب را به پیروزی سیاسی تبدیل کند.

وی ادامه داد: پیروزی نظامی در سوریه بسیار دوردست است و راهکار آن فقط از طرق سیاسی و دیپلماتیک میسر خواهد بود.

ایرانی با بیان اینکه در آزادسازی حلب تردیدی نیست چرا که به لحاظ ژئوپلتیکی و مسائل دیگر این شهر، شهری راهبردی محسوب می شود، افزود: پس از آزادسازی حلب طرف مقابل تصمیم داشت که این طور وانمود کند که جنایات زیادی در آنجا اتفاق می افتد تا بخواهند ذهنیت ها را در دیگر مناطق دور کنند.

مدیر کل خاورمیانه در شمال آفریقای وزارت امورخارجه تصریح کرد: دو شهرک فوعه و کفریا از روز اول بحران تحت محاصره هستند و سه سال است که امکان رسیدن کوچکترین کمک دارویی و غذایی به آنها وجود نداشته و هیچ کس اشاره ای هم به این مناطق نکرده است تا اینکه در ساعات پایانی موضوع حلب گفته شد که بهترین زمان برای خارج کردن مردم آن مناطق همین مقطع است.

وی افزود: بعد از آزادسازی حلب نقش آمریکایی ها بسیار کمرنگ شد که شاید به خاطر مسائل داخلی آنها باشد و همچنین نقش سازمان ملل هم پس از آزادسازی حلب بسیار کم اثر شد. از طرفی افزایش جایگاه و نقش بین المللی مسکو را در موضع سوریه بیش از پیش احساس می کنیم.

ایرانی در پایان خاطرنشان کرد: مسئله سوریه راهکار نظامی ندارد و صرفا از طرق سیاسی و دیپلماتیک قابل حل است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.